الگوریتم MUM یا مام گوگل چیست؟

سال گذشته گوگل طی برگزاری رویداد Google search on 2021 از الگوریتم MUM رونمایی کرد که برای افزودن ویژگی‌هایی منحصر به فرد به SERP و باز طراحی این صفحه ارائه شد. گوگل در الگوریتم مام، صفحه جستجو و نتایج را به کلی تغییر داده و از داده‌های featured snippet به شکل متفاوتی برای ارائه نتایجی با جزئیات بیشتر به کاربران، کمک گرفته است. گوگل ادعا می‌کند با ورود هوش AI مبتنی بر الگوریتم MUM، فرآیند کمی و کیفی نمایش نتایج به کاربران مسیر رو به رشدی را طی خواهد کرد، زیرا با فناوری Machine Learning دائماً در حال بررسی و یادگیری رفتارها و بازخوردهای انسانی است. 

الگوریتم MUM (مام) چیست؟

الگوریتم MUM مخفف عبارت Multitask Unified Model به معنی مدل یکپارچه چندکاره است. این الگوریتم همانطور که از نامش پیداست، می‌تواند چند کار را با هم انجام دهد. برخلاف سایر الگوریتم‌ها که تسک‌ها را یکی پس از دیگری انجام می‌دادند، الگوریتم MUM چندین کار را باهم انجام می‌دهد. به عبارت دیگر یعنی همزمان توانایی خواندن متن، درک مفهوم و تقویت آن با ویدئو و صوت را انجام می‌دهد. همچنین به بیش از 75 زبان زنده دنیا مسلط است تا بتواند اطلاعات را به درستی دریافت کند و سوالات پیچیده کاربران را پاسخ دهد. به کمک الگوریتم مام جستجوی کلمات در زبان‌‌های مختلف انجام و از طریق متن، تصاویر، ویدئو یا پادکست به کاربر نمایش داده می‌شود.

قبل از ظهور الگوریتم مام اگر شما “دیوار چین” را در گوگل سرچ می‌کردید چون بیشترین اطلاعات درباره این بنا به زبان چینی و در سایت‌های چینی موجود بود قادر به دریافت اطلاعات کامل نبودید؛ اما الگوریتم MUM گوگل این موانع زبانی را کنار زده و با ترجمه اطلاعات موردنیاز شما از سایر زبان‌ها نتایج دقیق‌ و کامل‌تری ارائه می‌کند. علاوه براین، الگوریتم مام قادر است اطلاعات لازم را از تصاویر، ویدئوها و … نیز دریافت و بعد از پردازش و تحلیل به شما ارائه دهد. الگوریتم MUM جدیدترین پیشرفت خیره‌کننده هوش مصنوعی گوگل بوده که قرار است تحولی در ارائه نتایج جستجو به کاربران به وجود آورد. الگوریتمی که برای پاسخ به سؤالات پیچیده و چندوجهی کاربران ارائه شده است.

الگوریتم MUM یا مام گوگل چیست؟
 

وظایفی که به عهده الگوریتم MUM گوگل است:

الگوریتم MUM باید یک درک درست و کاملی از دانش جهان داشته‌باشد این الگوریتم باید بتواند تمامی 75 زبان زنده دنیا را درک کند. لازمه این موضوع، آشنایی با زبان‌ها با مدل زبانی خودشان است در کنار این موارد باید توانایی بالایی در درک تصاویر، صداها و ویدیو برای جستجو داشته‌باشد

طبق اظهارات گوگل درباره این الگوریتم می‌توان موارد زیر را استنباط کرد:

هدف گوگل در استفاده از این الگوریتم، این است که جستجو به زبان‌های مختلف را در سطح بین المللی به یک سطح کیفی مشترک برساند. این یعنی کیفیت نتایجی که به کاربران در ایالات متحده آمریکا نمایش داده می‌شود، می‌بایست با کیفیت داده نمایش داده‌شده با کاربران ما با آی پی ایرانی، یکی باشد. هدف دیگر گوگل در استفاده از الگوریتم مام گوگل، این است که تمامی داده‌ها در قالب‌های مختلف رسانه را به طور کامل بررسی کنید و بهترین نتایج را به کاربران هنگام جستجو نمایش دهد. این یعنی هدف گوگل در نمایش داده‌ها به کاربر، روی محتوای متنی تمرکز ندارد، بلکه سعی دارید در قالب‌های مختلف رسانه، یعنی ویدیو، تصویر و… بهترین و باکیفیت‌ترین نتایج را نمایش دهد.

الگوریتم مام و شاخص In-store inventory برای سایت‌های فروشگاهی

گوگل می‌خواهد با الگوریتم MUM محصولات را از وب سایت فروشگاه‌ها به صفحه نتایج جستجو بیاورد و در این فرآیند فروشگاه‌هایی که داده‌های آماری کامل تری را از طریق استراکچر دیتا در اختیار گوگل قرار داده‌اند، شانس بیشتری برای دیده شدن دارند.

گوگل برای الگوریتم MUM شاخصی تحت عنوان In-store inventory را تعریف کرده است که با ارزیابی تنوع و موجودی کالاها، در دسترس بودن سایت، تعامل کاربران در بخش نظرات، کیفیت کالاها و فروش مستمر، سایت‌های فروشگاهی را آنالیز می‌کنند. علاوه بر این موارد، الگوریتم مام معیارهای دیگری را هم برای شاخص In-store inventory سایت‌های فروشگاهی ارزیابی می‌کند.

الگوریتم MUM یا مام گوگل چیست؟

الگوریتم Google MUM چه تاثیری در سئو دارد

 باید گفت که قطعا اصول اساسی گوگل تغییر نخواهد کرد بلکه در تغییرات در جزئیات رخ خواهد داد. پس ادامه پایبندی به اصول اساسی گوگل موجب دیده شدن سایت شما خواهد شد. به علاوه محتواها نباید فقط در یک بخش باشد بلکه تنوع، جامعیت در نهایت کیفیت محتواهای صوتی، تصویری بسیار مهم خواهند بود. باید به این نکته توجه کرد که همه‌ی این اقدامات برای افزایش رضایت و تعامل کاربر با صفحات می‌باشد پس بی‌توجهی به این نکات ریز در محتوا قطعا سایت شما را با توجهی مخاطبان روبه‌رو خواهد کرد.

یکی از بزرگترین چالش های گوگل این است که چگونه بتواند آن چه کاربرانش واقعا به دنبال آن هستند را در نتایج اول جستجو نمایش دهد. همیشه عنوان اصلی صفحه و متاتوضیحات و انکرتکست‌های تعریف شده برای گوگل نقش مهمی در تطبیق آن ها با عبارت سرچ شده توسط کاربر داشتند. اما همیشه یک مشکل اساسی وجود داشت.

جمع‌بندی 

طبق تحقیقات انجام ‌شده قدرت اصلی الگوریتم MUM  شامل چند وجهی بودن، هوشمند بودن، چند زبانه بودن و ارائه همه ‌جانبه اطلاعات می‌شود. این الگوریتم قدرت این را دارد تا موتور جستجوگر گوگل را تبدیل به چیزی فراتر از تنها یک موتور جستجوگر بکند‌. در واقع این الگوریتم به افراد کمک می‌کند تا هنگام سرچ اطلاعات در گوگل حس کنند که در حال صحبت با یک انسان هستند. این ‌که گوگل تمامی جنبه‌ های متفاوت خواسته‌ یک کاربر را بررسی کند و بعد کامل‌ترین اطلاعات و مناسب‌ترین آن ‌ها را برای کاربر به نمایش بگذارد، یک انقلاب شگفت ‌انگیز است.

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *