یکی دیگر از الگوریتم های گوگل که در 26 اکتبر 2015 نام آن برای اولین بار شنیده شد و میتوان آن را قسمتی از الگوریتم مرغ مگسخوار دانست، الگوریتم رنک برین RankBrain است. این الگوریتم در واقع یک سیستم یادگیری ماشین است که به گوگل کمک میکند تا معنای درخواستها را بهتر بفهمد و نتایج بهتری به کاربر نشان دهد. آخرین بهروزرسانی این الگوریتم در 14 مارس 2021 انجام شد.
الگوریتم رنک برین (Rank Brain) چیست؟
در پاسخ به این سؤال باید چنین گفت که، الگوریتم رنکبرین جدیدترین راهکار گوگل برای پردازش بهتر دادهها و نمایش بهترین نتایج و رتبهبندی آنها است. در اکتبر سال 2015 شرکت گوگل بهصورت رسمی رنک برین را معرفی کرد که در عمل یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار محسوب میشود.
رنک برین فناوری جدیدی بر پایه هوش مصنوعی (AI) است که با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین یا Machine Learning طراحی شده. یادگیری ماشین نیز بدین معناست که یک کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان و یا استفاده از برنامههایی با جزئیات فنی دقیق، خودبهخود نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد.
الگوریتمهای یادگیری ماشین در فرآیند کار خود به بررسی و تحلیل دادههای موجود میپردازند و با استفاده از هوش مصنوعی سعی در آموزش و یادگیری از نتایج و آزمایشهای خود دارند، به زبان سادهتر با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین و ترکیب آن با هوش مصنوعی، کامپیوترها و موتورهای جستجو هر روز چیزهای جدیدتری یاد میگیرند و هوشمندتر میشوند.
بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین
قبل از به وجود آمدن الگوریتم رنکبرین، تیم مهندسی گوگل یک الگوریتم ریاضی تعیین کرده بود که با استفاده از آن جایگاه نتایج جستجو تعیین میشد و صرفنظر از بهروزرسانیهای دورهای؛ تقریباً روندی ثابت و همیشگی داشت؛ درصورتیکه الگوریتم رنکبرین دائماً در حال تغییر و یادگیری است.
همین موضوع باعث میشود تا با استفاده از الگوریتم Rank brain نتیجهای در اختیار کاربر قرار بگیرد که بیشترین شباهت ممکن را به عبارت جستجو شده داشته باشد. در عمل، این الگوریتم قادر به یادگیری و تشخیص الگوهای جدید است و در مقایسه با الگوریتم مرغ مگس خوار پیشرفتهتر است و عملکرد بهتری در اصلاح نتایج جستجو دارد.
بر اساس اظهار رسمی گوگل؛ الگوریتم رنکبرین وظیفه پاسخدهی به پانزده درصد از کل جستوجوهای آنلاین را بر عهده دارد و از مهمترین سیگنالهای تعیینکننده جایگاه و رتبهبندی سایتهاست. در حال حاضر الگوریتم رنک برین (Rank brain) سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست جستجوی کاربر و رتبهبندی سایتها است.
1- شناسایی مفهوم کلیدی براساس عبارت جستجو شده
الگوریتم رنکبرین با استفاده از هوش مصنوعی حجم بالایی از دادهها را به بردارهای قابل درک برای رایانه تبدیل میکند و زمانی که کلمه یا عبارتی را مشاهده کند که با آن آشنایی ندارد، شروع به حدس زدن در مورد آن کلمه و یا عبارات مشابه با آن میکند.
الگوریتم رنک برین به کلمات موجود در جستجوی کاربر دقت میکند و به تفسیر معنای کلمات میپردازد. سپس با بررسی منطقه جغرافیایی کاربر، تاریخچه جستجو، علایقی که کاربر درگذشته از خود نشان داده (اطلاعاتی که بهواسطه دسترسی به گوشی هوشمند و جستجوهای شما در اینترنت دارد) و نکاتی ازایندست و با استفاده از دیگر عوامل (200 عامل معرفیشده توسط گوگل) به رتبهبندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل میپردازد. پس بهطور خلاصه میتوان گفت که؛
الگوریتم رنک برین، مدلی برای تفسیر عبارت جستجو شده توسط کاربر است.
2- بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو
عملکرد رنکبرین فقط محدود به شناسایی مفهوم مورد نظر کاربر نمیشود بلکه پس از نمایش نتایج جستجو نیز تلاش میکند تا میزان رضایت او از آنچه نمایش داده شده است را بررسی کند. در واقع رفتار کاربر در صفحه نتایج جستجو به این الگوریتم کمک میکند تا درک بهتری از مفهوم مورد نظر او داشته و رتبهبندی نتایج جستجو را برهمین اساس تعیین نماید.
زمانیکه جستجویی در گوگل انجام میشود الگوریتم رنکبرین شروع به بررسی رفتار کاربر و جایگاه صفحات میکند. در این فرآیند عبارت جستجو شده، مشخصات کاربر و نتایج نمایش داده شده توسط گوگل ذخیره میشود. در قدم بعدی سایتهایی که توسط کاربر انتخاب میشوند و زمان حضور کاربر در هریک از آنها بررسی شده و در نهایت میزان رضایت از این صفحات سنجیده میشود.
رفتار یک کاربر به تنهایی مورد نظر گوگل نیست بلکه همین فرآیند برای هزاران کاربر دیگر تکرار شده و براساس اطلاعات جمعآوری شده در مورد تغییر رتبهبندی نتایج تصمیمگیری میشود.
رنک برین چه اطلاعاتی را جمع آوری و بررسی می کند؟
بررسی الگوریتم رنکبرین و تاثیر آن بر نتایج جستجو به ما کمک میکند تا استراتژیهایی کاربردی و تاثیرگذار را برای کسب جایگاه بهتر شناسایی کنیم. در این بخش تلاش میکنیم تا برخی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنکبرین را به شما معرفی کنیم.
1- مفهوم گرایی و پاسخ گویی به سوالات کاربر
اهمیت محتوای تولیدشده در سایتها بر هیچکس پوشیده نیست و شاید بهتر باشد که محتوای صفحه را بهعنوان مهمترین عامل مؤثر در سئو معرفی کنیم. با استفاده از تکنیکهای تولید محتوا و رعایت مفهوم گرایی در متن می توان هر سایتی را به صدر نتایج جستجو رساند!
البته این نکته را فراموش نکنید که منظور ما، محتوای ارزشمند است، نه فراوانی یا تعداد محتوا! در فرایند تولید باید محتوایی بسازید که هدف محور باشد، پاسخگوی یک نیاز جدید باشد و یا حتی پاسخی کاملتر به نیازهای گذشته کاربر ارائه دهد. محتوای شما باید بهگونهای باشد که مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و با ایجاد حس تعامل بازخوردهای مخاطب را دریافت کند. توجه الگوریتم رنکبرین بر چنین موضوعاتی است و رتبهبندی سایت شما تحت تأثیر این عوامل صورت میپذیرد.
انتخاب موضوعات مناسب برای محتوا، رعایت مفهوم گرایی در متن و شناخت استانداردهای مربوط به یک محتوای پاسخ گو به صورت دقیق و کاربردی در استراتژی سئو و تولید محتوا مشهد سئو آموزش داده می شود.
2- فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر پیش از ورود به صفحه
علاوه بر کیفیت محتوا، فاکتورهای دیگری نیز برای تعیین میزان رضایت کاربر از محتوای صفحه مورد توجه قرار میگیرند. به عنوان مثال زمانی که کاربر با استفاده از تلفن همراه خود جستجویی را انجام میدهد گوگل تلاش میکند تا صفحاتی را به او پیشنهاد دهد که نمایش مناسبی در سایزهای کوچکتر داشته باشند. در نتیجه طراحی ریسپانسیو سایت یکی از فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر از صفحه خواهد بود.
پیش از آنکه سایت شما به کاربر نمایش داده شود مواردی مانند سرعت لود صفحه، نمایش صحیح در موبایل و تبلت، رعایت استانداردهای کدنویسی و طراحی زیبا و کاربردی توسط گوگل بررسی خواهند شد.
3- بررسی میزان رضایت کاربر هنگام جستجو
رنکبرین تلاش میکند تا در تمام مسیر، یعنی از آغاز جستجو تا رسیدن به پاسخ نهایی کاربر را همراهی کرده و براساس رفتار او نتایج جستجو را بهتر کند. در نتیجه یکی از فاکتورهای مهم میزان رضایت کاربر از نتایجی است که به او نمایش داده شده است.
در صفحه اول گوگل معمولا 10 سایت به کاربر پیشنهاد میشوند که با توجه به عنوان و توضیحات آنها تصمیم میگیرد کدامیک را انتخاب کند. میزان انتخاب یک سایت توسط کاربران را معمولا با فاکتوری به نام CTR تعیین میکنیم. در واقع CTR، تعداد کلیک بر روی هر نتیجه تقسیم بر تعداد کل جستجوهای انجام شده درآن عبارت است.
علاوه بر CTR، زمان حضور کاربر در سایت انتخاب شده (Dwell Time) و عبارتی که در بازگشت به گوگل جستجو میکند نیز توسط رنکبرین بررسی میشود. این فاکتورها نشاندهنده میزان رضایت کاربر از یک سایت خواهد بود.
شناسایی این عوامل و بهینهسازی سایت برای افزایش نرخ CTR و افزایش زمان حضور کاربر در صفحه میتواند تاثیر زیادی بر جایگاه شما در جستجوهای بعدی داشته باشد.
4- بررسی رضایت کاربران از محتوای صفحه به صورت دورهای
یکی دیگر از روشهای تعیین رضایت کاربر از محتوای صفحه بررسی دورهای تغییرات انجام شده در آن است. به عنوان مثال اگر تعداد نظرات ثبت شده در یک صفحه زیاد باشد میتوان گفت کاربران از محتوای ارائه شده در آن رضایت داشتهاند و با آن صفحه ارتباط خوبی برقرار کردهاند.
در نتیجه الگوریتم رنک برین به صورت دورهای صفحات اینترنت را بررسی کرده و میزان اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، تعداد لینکهای خارجی به صفحه، نظرات درج شده از طرف کاربران و امتیازی که به محتوای آن دادهاند را بررسی میکند. هرچقدر تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.
5- عبارات استفاده شده برای لینکسازی داخلی و خارجی
انکر تکست همان کلمه یا عبارتی است که برای ایجاد لینک میان دو صفحه از اینترنت از آن استفاده میکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع و نحوه استفاده از آن میتوانید به مقاله انکر تکست چیست مراجعه نمایید.
یکی از روشهای گوگل برای درک موضوع صفحه، نحوه لینک دهی سایر صفحات اینترنتی به آن است. به عبارت دیگر زمانیکه سایت دیگری به صفحه شما با عبارت “خرید لپ تاپ” لینک میدهد به کاربر و البته گوگل اعلام میکند که موضوع این صفحه خرید لپ تاپ است. بسیاری از متخصصین سئو تلاش میکنند که لینکهای مختلفی را از سایتهای دیگر برای سایت خود ایجاد کنند ولی عموما تمرکز آنها استفاده از یک عبارت مشخص برای لینکسازی است.
همانطور که در نگارش محتوا باید به مفهوم گرایی و استفاده از عبارات همخانواده و هممعنی برای توصیف موضوع صفحه استفاده کنیم در لینکسازی نیز باید به این موارد توجه داشته باشیم. هرچقدر تنوع عبارات لینکشده به یک صفحه (با موضوع و مفهوم یکسان) بیشتر باشد شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.
رویکرد خود را به استفاده از کلمات کلیدی طولانی تغییر دهید. با استفاده از چنین رویکردی و با استفاده از الگوریتم رنکبرین، گوگل به بهترین نحو ممکن متوجه موضوع و محتوای سایت شما میشود. همین موضوع باعث میشود تا بهمرور روی تک کلمهها نیز رتبه کسب کنید.
6- رعایت استانداردهای نگارشی و اصول سادهنویسی
فاحشترین اشتباه نویسندگان و مدیرانِ بسیاری از سایتها این است که مقالات یا مطالبی بسیار پیچیده و یا ثقیل! مینویسند؛ گویی که هدف از تولید محتوا نوشتن متنی برای گوگل است و نه برای کاربر! همین موضوع باعث میشود که نتوانید جایگاه مناسبی را در رتبهبندی گوگل به دست بیاورید. با استفاده از الگوریتم مرغ مگسخوار و اضافه شدن الگوریتم رنکبرین به آن، گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته شده است.
سعی کنید همواره تلاشتان بر این باشد تا مطالبی ساده و روان بنویسید تا حتی مبتدیترین کاربران نیز متوجه آن بشوند. نوشتههایی بدون غلطهای املایی و با بیان ساده خیلی زود در گوگل جایگاه میگیرند.
استفاده از تگهای H1 تا H6، انتخاب عنوان های مناسب، طولانی بودن محتوا (1500 کلمه و بیشتر)، استفاده از کلمات کلیدی در alt تصاویر، استفاده از زیر عنوان و شمارهگذاری، استفاده از ویدئو و اصلاح ایرادهای گرامری و نوشتاری همگی ازجمله مواردی است که توسط الگوریتم رنک برین بررسی میشوند.
الگوریتم رنک برین چه تاثیری بر صفحه جستجوی گوگل داشته است؟
تا اینجا به خوبی دریافتیم که الگوریتم رنکبرین نقش مهمی بر رتبهبندی نتایج و شناسایی مفهوم مورد نظر کاربران دارد. اطلاعات جمعآوری شده توسط این الگوریتم به گوگل کمک کرده است که امکانات جدیدی را در صفحه نتایج جستجو اضافه کند. این بخشها به کاربران کمک میکند تا بدون خروج از گوگل پاسخ خود را دریافت کنند. در ادامه نمونههایی از آن را معرفی میکنیم.
1- featured snippets
در برخی از جستجوها مشاهده میکنیم که در بالای صفحهی جستجو یک باکس محتوایی نمایش داده میشود که معمولاً پاسخ سؤال کاربر بهصورت لیست در آن وجود دارد. به این قابلیت featured snippet یا رتبه 0 گوگل گفته میشود.
سایتی که در رنک صفر قرار میگیرد یکی از 10 سایت نمایش دادهشده در صفحه اول گوگل است. معمولاً گوگل برای جستوجوهایی که حالت سؤالی دارند از نمایش موقعیت صفر استفاده میکند.
اطلاعات دقیقی از فرآیند انتخاب سایتها و محتوا برای نمایش در رتبه صفر اعلام نشده ولی معمولا سایتهایی در این بخش نمایش داده میشوند که اعتبار بسیار بالایی دارند و در محتوای خود به بررسی موردی و قدم به قدم یک سوال پرداختهاند.
2- People also search for
زمانی که یکی از نتایج جستجو را انتخاب میکنید و پس از آن مجدد به همان صفحه از نتایج جستجو باز میگردید یک باکس مجزا در زیر آن صفحه نمایش داده میشود که عبارتهای مرتبط با موضوع جستجو شده توسط شما را نمایش میدهد.
در این حالت الگوریتم رنکبرین متوجه شده است که شما با مراجعه به آن صفحه پاسخ نهایی خود را دریافت نکردهاید و نیازمند جستجوهای دقیقتری هستید. در نتیجه براساس عبارتی که جستجو کرده بودید و صفحهای که انتخاب کردید گزینههای جدیدی را پیش روی شما قرار میدهد.
3- People also ask
در بسیاری از جستجوها که مفهوم آنها پرسش یک سوال است، یک باکس متفاوت به کاربران نمایش داده میشود که شامل جستجوهایی مرتبط با موضوع مورد نظر شماست. با انتخاب هر یک از آنها محتوایی کوتاه از پاسخ به همان سوال و یک لینک برای اطلاعات بیشتر نمایش داده میشود.
این بخش نیز با استفاده از الگوریتم رنکبرین و براساس جستجوهای دیگری که کاربران انجام دادهاند جمعآوری و نمایش داده میشود.
جمع بندی
الگوریتم رنک برین، در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را بر روی بررسی رفتار کاربران و نمایش نتایج جستجو براساس معیارهایی مانند نرخ بازگشت سایتها، زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک CTR و … معطوف کرده است. برای کسب بهترین نتایج کافی است طبق هر تخصصی که دارید برای کاربران تان به زبان ساده و قابلفهم محتوای ارزشمند تولید کنید و رفتار آنها را هنگام ورود به سایت و یا حضور در صفحه آنالیز و بهینه کنید.
در نظر داشته باشید که الگوریتم رنک برین (Rank Brain) باوجود گذشت نزدیک به سه سال از معرفی، هنوز هم در مراحل آزمون و خطا بوده و همچنان در مسیر بهبود کارایی گام برمیدارد.
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.