همانطور که محتوای وب سایت شما از نظر کمی و دامنه رشد میکند، یافتن بهترین روش برای سازماندهی و ارائه آن میتواند یک چالش باشد. در مقاله آموزش مدیریت دسته بندی مطالب در وردپرس را مرور خواهیم کرد.
وردپرس یک CMS یا سیستم مدیریت محتوا است و هدف این پست در نهایت کمک به شما در یادگیری ابزارهای مدیریت محتوا است تا بتوانید از آن ها برای تصحیح بهتر مطالب خود استفاده کنید، مهم است که توافق کنید که بین مدیریت محتوا و تنظیم محتوا تفاوت وجود دارد.
مدیریت محتوا یک کار فنی است که با استفاده از ابزارهای داخلی WordPress و پسوندهای آن آسان می شود. در واقع، این چیزی است که این پست جزئیات آن را ارائه میدهد.
دسته بندی مطالب در وردپرس
مدیریت دسته بندی ها در وردپرس کار پیچیدهای نیست. اما درست استفاده کردن از آن ها نیاز به مطالعه و دانش کافی دارد.
زمانی که وب سایت خود را راه اندازی میکنید، میبایست سریعا تنظیمات اصلی سایت خود را انجام دهید.
ایجاد و تنظیم دسته بندی ها یکی از این تنظیمات اصلی میباشد که حتما باید با دقت بسیار انجام شود.
تعداد دسته بندی ها در سایتهای گوناگون متفاوت است و در یک سایت ممکن است 5 دسته بندی و در سایت دیگر بیشتر از 100 دسته بندی مورد نیاز باشد.
دسته بندی ها در چند مرحله میتوانند ایجاد شوند.
منظورمان این است که شما ابتدا یک (یا چند) دسته مادر (یاهمان دسته اصلی) ایجاد میکنید و سپس میتوانید یک (یا چند) دسته را به عنوان زیر مجموعه آن دسته (های) مادر ایجاد کنید و این روند را برای هر یک از زیرمجموعه ها میتوانید ادامه دهید و برای هر زیرمجموعه، چندین زیرمجموعه دیگر ایجاد کنید.
کاربرد دسته بندی ها در وردپرس
دسته بندی ها در وردپرس چند کاربرد اصلی دارند که دانستن آنها نه تنها خالی از لطف نیست، بلکه بسیار هم مهم است.
شما با استفاده از دسته بندی ها میتوانید مطالب وب سایت خود را برای کاربران خود، در بخشهای مجزا قرار دهید و کاربر را به طور مستقیم به بخش مورد نظر او هدایت کنید.
برای مثال، شما اگر یک وب سایت در زمینه کتاب راه اندازی کنید، میبایست کتاب ها را در بخشهای مخصوص خود قرار دهید.
از این رو باید دسته بندیهای مناسب ایجاد کنید.
به مثال زیر توجه کنید: (این مثال دارای یک دسته مادر و چند زیر مجموعه برای دسته مادر میباشد)
- دسته مادر:
روانشناسی - زیر مجموعه ها:
خود شناسی
موفقیت
رفتار شناسی
کتب دانشکاهی
در مثال بالا، ما یک دسته مادر با عنوان “روانشناسی” داشتیم و چهار زیر مجموعه برای آن دسته قرار دادیم.
هم اکنون اگر قصد انتشار یک کتاب با موضوع موفقیت را در سایت خود داشته باشید، باید دستههای “روانشناسی > موفقیت” را برای آن کتاب انتخاب کنید.
انواع پست ها
از نظر فنی، تقریباً همه چیز در پایگاه داده وردپرس یک پست است. سپس پست ها به عنوان انواع پست ها دسته بندی میشوند. به عنوان مثال، یک صفحه وردپرس در واقع یک پست وردپرس است که به آن نوع پست “برگه” اختصاص داده شده است.
انواع پست داخلی شامل منوها، پیوست های رسانه ای و پست ها است. بنابراین پست هایی که به آن ها نوع پست اختصاص داده شده است همانطور که ما آن ها را می شناسیم “پست های وبلاگ” هستند.
علاوه بر این، انواع پست سفارشی (CPT) نیز میتوانند ایجاد شوند. بنابراین در اصل تعداد نامحدودی از انواع پست ها وجود دارد.
گاهی اوقات یک پلاگین کشویی نوع پست خاص خود را ایجاد میکند. یک پوشه یا پلاگین طبقه بندی شده به احتمال زیاد نوع پست خاص خود را ایجاد میکند. برخی از تم ها انواع پست سفارشی خود را دارند.
برگه ها
برگه های وردپرس برای محتوای استاتیک مانند صفحات درباره ما، تماس با ما و قیمت گذاری بهترین هستند.
صفحات به صورت سلسله مراتبی مرتب میشوند. یعنی می توانند صفحات child داشته باشند.
از برگه ها همچنین می توان برای ارائه “بهترین” مجموعه پست ها (به عنوان مثال پست های وبلاگ) استفاده کرد.
شما میتوانید برگه ها، صفحات child و مجموعه پست ها را به عنوان جداول دستی یا خودکار مطالب در نظر بگیرید. همه چیز به شما بستگی دارد.
افزونه خوبی برای نمایش سریع بسیاری از صفحات / پست ها در یک صفحه، Page-list است. با این حال، اخیراً Super Post را پیدا کردهایم، که به نظر می رسد یک گزینه کامل است.
نوشته ها
نوشته ها همان چیزی هستند که WordPress در ابتدا برای آن ایجاد شده است، یعنی وبلاگ نویسی.
پست های یک سایت وبلاگ آن را تشکیل می دهند. آنچه اکنون میخوانید یک پست وردپرس است، نه یک صفحه، و هم چنین مربوط به زمان یا حساس به زمان است.
روش دیگر تفکر درباره پست ها، مجله قابل دسترسی عمومی است. افکار، آرزوها، فعالیتها و اخبار خود را به اشتراک بگذارید، هم برای وبلاگ های شخصی و هم برای وبلاگ های تجاری.
فقط درک کنید که بیشتر پست های شما طولانی مدت نخواهند بود. به عنوان مثال، پست شما در مورد جمع آوری کمک مالی هفته آینده پس از پایان رویداد عمدتا بی معنی است.
اما این بدان معنا نیست که شما نباید اعلامیه را در وبلاگ خود ارسال میکردید، و به این معنی نیست که پس از رویداد باید آن را حذف یا لغو انتشار کنید.
هفته بعد میتوانید عکس ها و دستاوردها را در یک پست ارسال کنید. و چند ماه بعد، بازدیدکنندگان سایت شما میتوانند پست اطلاعیه شما، “روز ارسال”، پست خلاصه (همراه با عکس) و حتی یک پست منتظر رویداد بعدی جمع آوری کمک مالی را مشاهده کنند.
درمجموع، پست ها معمولاً تکه هایی از محتوای وابسته به زمان هستند که معمولاً مربوط به سایر پست ها هستند که میتوانند دسته بندی و قالب بندی شوند، همانطور که در بخش طبقه بندی های زیر بحث خواهیم کرد.
انواع پست سفارشی
برخی از پست ها سفارشی هستند. CPT در استفاده از خود می تواند مانند صفحه باشد. یا میتواند فقط برای بسته بندی محتوا در یک سناریوی قالب یا پلاگین استفاده شود، در واقع به صورت جداگانه در قسمت جلویی نمایش داده نمیشود.
انواع پست های سفارشی مشکل انواع کاملاً جداگانهای از مطالب را برطرف می کند، مواردی که نباید یک صفحه باشند و نباید در پست های وبلاگ سایت قرار بگیرند. به عنوان مثال میتوان به لیست محصولات، پایگاه داده فیلم یا موسیقی، توصیفات یا نقل قول ها یا موارد نمونه کارها اشاره کرد.
Types یک افزونه رایگان از مخزن افزونه وردپرس است، اما در نسخه برتر Premium ToolGe Systems میتوان به نمایش و کنترل محتوای CPT کمک کرد. نسخه پولی فقط درصورتی که فکر می کنید به آن نیاز دارید توصیه می شود. Types به خودی خود یک افزونه عالی است و همچنین قالب های سفارشی و طبقه بندی های سفارشی را مدیریت میکند.
افزونه دیگری که برای بررسی محتوا (حتی اگر از انواع پست سفارشی استفاده نکنید) باید در نظر گرفته شود، Posts 2 Posts است که “ارتباطات موثر بین بسیاری از پست ها، صفحات، انواع پست های سفارشی، کاربران” را امکان پذیر می کند.
سازماندهی پست ها و طبقه بندی ها
هنگامی که نوع پست هایی را که سایت وردپرس شما از آن ها استفاده می کند را دریابید، میخواهید موارد مشابه را با هم گروه بندی کنید. وردپرس به طور پیش فرض برای نوع Posts ، دسته ها و برچسب ها را شامل می شود. این ابزارهای سازمانی بدون در نظر گرفتن نوع پستی که روی آن ها اعمال میشود، به عنوان طبقه بندی شناخته میشوند.
دسته بندی مطالب در وردپرس
دسته بندی مطالب در وردپرس و مدیریت دسته ها در وردپرس یک روش کاملاً سفارشی برای گروه بندی چیزهایی با هم است. محتوایی که می تواند سفارشی و گروه بندی شود شامل پست ها، پیوندها، تصاویر، فیلم ها، انواع پست های سفارشی و موارد دیگر است.
هر دو مورد دسته و برچسب ها طبقه بندی پیش فرضی هستند که وردپرس برای استفاده کاربران در نظر گرفته است. وردپرس همچنین راهی برای ایجاد طبقه بندی های سفارشی برای وب سایت وردپرس شما اضافه کرد که یک ویژگی مفید است.
هنگامی که یک طبقه بندی سفارشی ایجاد می کنید، هنگام ویرایش یا نوشتن پستی که شامل طبقه بندی جدید است، وردپرس یک جعبه متا جدید ایجاد می کند. جعبه متای تازه ایجاد شده شبیه جعبه برچسب ها است و به شما امکان میدهد برچسب ها را به آن پست ها اضافه کنید.
دسته بندی ها و نحوه دسته بندی مطالب سایت از قبل تعریف شده و دامنه وسیعی دارند. به عنوان مثال، اگر در مورد رسانه های اجتماعی میویسید، میخواهید دسته هایی مانند رشد دسترسی خود، افزایش تبدیل ها، نکات امنیتی و ابزارهای استفاده داشته باشید.
بسته به تنظیمات پیوند یکتای شما، دسته نکات امنیتی یک “صفحه” پویا (نمایش پویا محتوا، نه نوع ارسال صفحه وردپرس) در example.com/category/security-tips ایجاد میکند، که در آن همه پستها در گروه نکات امنیتی به ترتیب نزولی نمایش داده میشود.
مانند صفحات، دستهها سلسله مراتبی هستند. شما میتوانید یک دسته child از تجزیه و تحلیل در زیر مجموعه والدین افزایش دهنده تبدیل خود داشته باشید.
اگر شخصی از صفحه پویای example.com/category/increasing-y-conversions شما بازدید کند، پستهای اضافه شده به دسته چایلد Analytics نیز نمایش داده میشوند، اما مشاهده example.com/category/increasing-your-conversions/analytics پستها را نمایش نمیدهد غیر از مواردی که صریحاً به گروه چایلد Analytics اضافه شده است.
سعی کنید دستهها را “بزرگ” نگه دارید و دستهای با کمتر از 3 پست در آن نداشته باشید.
برچسب ها
برچسبها در وردپرس از نظر طبقه بندی نیز شبیه دستهها هستند. با این حال، آن ها غیر سلسله مراتبی هستند. به عبارت دیگر، مانند پستها، هیچ برچسب والدین و فرزندی وجود ندارد و شما میتوانید به اندازه متناسب با موضوع خود داشته باشید. برای مثال وب سایت رسانههای اجتماعی، ممکن است برچسب هایی مانند فیس بوک، توییتر و گوگل پلاس داشته باشد.
یک پست را میتوان با یک یا چند برچسب “برچسب گذاری” کرد. ممکن است 50 پست وجود داشته باشد و 30 مورد از 50 مورد با فیس بوک، 42 مورد از 50 با Twitter و 5 مورد از 50 با Google Plus برچسب گذاری شده باشد.
سپس وردپرس میتواند پست های مربوطه را به صورت پویا در example.com/tag/facebook و example.com/tag/twitter نمایش دهد، که هر دو پست همان پست “A Smart Way Way to Share” را در مورد BufferApp.com نشان میدهد. و ممکن است این تک پست در گروه افزایش تبدیلهای شما باشد (به صورت پویا در example.com/category/increasing-your-conversions ایجاد میشود.)
طبقه بندی های سفارشی
امیدواریم اکنون روشهای اساسی انتشار و سازماندهی پستهای وردپرس خود را با طبقه بندی پیش فرض دسته ها و برچسب ها، که به نوع پست ها اختصاص داده شده است، درک کنید. اما وقتی از انواع پست سفارشی استفاده میکنید، چه میکنید؟ آیا واقعاً باید یک نوع پست Testimonials ایجاد کنید و آن را با Facebook تگ کنید یا در دسته Analytics قرار دهید؟ احتمالا نه.
طبقه بندی های سفارشی برای سازماندهی انواع پست سفارشی عالی هستند. همانطور که در بالا بحث شد، انواع پست سفارشی برای انتشار موارد مشابه بسیار مناسب است.
اگر پایگاه داده فیلمهای سفارشی داشته باشید، نوع پست سفارشی شما فیلمها است. سپس میتوانید طبقه بندی های سفارشی داشته باشید؛ به ترتیب سلسله مراتبی یا نه، مانند دستهها یا برچسب هایی مانند آن؛ به ترتیب برای مواردی مانند رتبه بندی فیلم (G ، PG، PG-13 ، R) ، ژانر، استودیوهای تولید و غیره.
با فکر کردن در مورد یک پایگاه داده از رایانه ها (به عنوان مثال نوع پست رایانه)، میتوانید طبقه بندی سلسله مراتبی (مانند دستهها) از نوع دستگاه را داشته باشید، با مواردی از جمله دسکتاپ، لپ تاپ و تبلت. و طبقه بندی غیر سلسله مراتبی (مانند برچسبها) میتواند سازنده باشد، شامل مواردی از جمله Acer ، Apple ، Dell ، HP ، Sony و Toshiba.
اگر بخواهیم درباره MacBook مطلب ارسال کنیم، روی “افزودن رایانه جدید” کلیک کرده و آن را به نوع دستگاه -> لپ تاپ و به تولید کننده -> اپل اختصاص میدهیم. سپس، ما میتوانیم این پست MacBook را حداقل در این 2 URL پیدا کنیم: example.com/device-type/laptop و example.com/manufacturer/apple.
شما میتوانید قدرت انواع پستهای سفارشی، طبقه بندی های سفارشی و نحوه قرارگیری آنها در کنار انواع پیش فرض Pages و Posts وردپرس را مشاهده کنید. با کمک یک تولید کننده نوع پست سفارشی یا یک پلاگین CPT مانند Types ، ایجاد و مدیریت انواع پست های سفارشی حتی برای افراد غیر فنی سریع و آسان است.
فیلدهای سفارشی
قسمتهای سفارشی نه نوع پست هستند و نه طبقهبندی. در عوض، آنها حاوی دادههای مربوط به یک پست هستند، به همین دلیل به آن ها “پست متا” یا “فراداده” گفته میشود. یک قسمت سفارشی برای پست رایانه میتواند شماره سریال، قیمت یا مدت ضمانت باشد.
وردپرس به طور پیشفرض، روشی را برای اضافه کردن زمینههای سفارشی و درج مقادیر برای زمینههای موجود، برخلاف انواع پست سفارشی و طبقه بندی های سفارشی، فراهم میکند.
پلاگین Types که در بالا ذکر شد نیز زمینههای سفارشی را از نظر گرافیکی مدیریت میکند که مدیریت آن آسانتر است. این همچنین قابلیتهای اضافی اضافه شده توسط وردپرس را اضافه میکند، مانند محدود کردن مقادیر ورودی فقط به اعداد، تبدیل مقادیر به دکمههای رادیویی قابل انتخاب و موارد دیگر.
بایگانی های نویسنده
وردپرس برای هر کاربر وردپرس یک صفحه نویسنده ایجاد میکند (صرف نظر از نقشها و قابلیتها) در example.com/author/username.
به عنوان مثال، کاربر جان اسمیت با نام کاربری mrjohn تمام پستهای خود را در example.com/author/mrjohn قابل دسترسی خواهد داشت. اگر نام کاربری mrjohn وجود نداشته باشد، وردپرس به جای پیامی مانند “بدون ارسال برای جان اسمیت” خطای 404 را نمایش میدهد.
صفحات نویسنده می تواند یک روش زیبا برای برجسته کردن مشارکت های فردی در وبلاگ باشد و بسته به موضوع شما، میتواند یک بیوگرافی و پیوند به پروفایلهای رسانههای اجتماعی خود را نشان دهد.
صفحات ایجاد شده به صورت پویا
همانطور که بدون شک تاکنون در مقاله دسته بندی مطالب در وردپرس متوجه شدهاید، وردپرس پست های مشابه را با هم در صفحات ایجاد شده به صورت پویا نمایش میدهد. این صفحات Archives یا Archive Pages یا Archive Indexes نامیده میشوند.
تولید پویا صفحات با محتوای مشابه از مزایای اصلی استفاده از هر سیستم مدیریت محتوا است. صفحات نویسنده در واقع همانند بایگانی دسته ها و برچسب ها بایگانی هستند.
به طور خلاصه، وردپرس روش های زیادی برای نمایش محتوا دارد. برخی از تم های وردپرس برای هر سناریو سبک خاصی دارند، مانند بایگانی دسته بندی که به هر دلیلی تفاوت اساسی با بایگانی برچسب دارند.
چگونه دسته بندی مطالب در وردپرس را انجام میدهید؟
هنگام در نظر گرفتن محتوای سایت خود، نوع محتوا را فراموش نکنید. این یک فاکتور مهم در نحوه دسته بندی مطالب سایت است که با در نظر گرفتن نوع، زمان و مکان دسترسی به محتوای شما مهم است. آنها میتوانند نرخ تبدیل شما را افزایش دهند، لیست مشترکان شما را رشد دهند و در نهایت خط اصلی شما را افزایش دهند یا پیام شما را پخش کنند یا به اهدافی که میخواهید برسند.
هر دو دسته و برچسبها قسمتهای اساسی وب سایت های وردپرس هستند. هر دو در خدمت سازماندهی محتوا هستند، اما این کار را به روشهای مختلف انجام میدهند و میتوانند برای دستیابی به سازمان همکاری کنند. دستهها و برچسبها همچنین استفاده از وب سایت را به طرز باورنکردنی کاربر پسند میکنند.
علاوه بر انتخاب دستهها و برچسبها در قسمت جلویی، استفاده از والدین برای نشان دادن دقیق دستههای اصلی و زیرمجموعهها در سایت وردپرس شما بسیار مهم است، که این امر مرور صفحات را برای کاربران آسانتر میکند. آنها همچنین به سئو کلی و طراحی صفحه کمک میکنند.
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.