سئو محلی (local seo) چیست؟

سئو محلی به فرآیند «بهینه‌سازی» حضور آنلاین شما برای جذب کسب‌وکار بیشتر از جستجوهای محلی مرتبط اشاره دارد. این جستجوها در گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام می‌شوند.

نکته آخر نکته مهمی است – این موضوع فقط مربوط به گوگل نیست.

مردم با استفاده از موتورهای جستجوی مختلف، مثل گوگل، بینگ، یلپ، اپل مپ و غیره، به دنبال کسب و کارهای محلی می‌گردند.

تفاوت سئو و سئو محلی چیست؟

در حالی که تمرکز سئو محلی بر روی مناطق جغرافیایی و محلی مشخصی برای جستجو کننده‌های خاصی است، سئو عادی بر روی بهبود رتبه و نمایش سایت در مقیاس جهانی تمرکز دارد.

چرا سئو محلی مهم است؟

همان طور که گفته شد، سئو محلی برای کسب و کارهایی که فقط به کاربرانی از یک منطقه مکانی مشخص قادر به پاسخگویی هستند می‌تواند مفید باشد و از اتلاف سرمایه و زمان برای این نوع کسب و کارها جلوگیری خواهد کرد. سئو محلی با تمرکز بیش تر بر روی محدوده خاص محلی، به مشتریان بالقوه شما کمک می‌کند تا کسب و کار شما را راحت تر پیدا کنند.

سئو محلی برای کدام مارکت‌ها مناسب تر است؟

  • ارائه دهنده خدمات پزشکی: مانند مطب‌های پزشک، دندانپزشکی و… ، برای سئو محلی مناسب هستند.
  • دفاتر حقوقی: برای افرادی که به مشاور حقوقی در نزدیکی محل سکونت و یا محل کار خود جستجو می کنند.
  • کافه و رستوران‌ها: معمولاً در سطح محلی فعالیت می کنند و به یک بازار هدف جغرافیایی خاصی خدمت می کنند.
  • خدمات تاسیسات: تصور کنید که لوله ای در خانه شما ترکیده و شما به کمک فوری نیاز دارید، اولین جایی که جستجو می‌کنید کجاست؟
  • مشاور املاک: دفاتر املاک برای دستیابی به جستجوی مناسب به یک استراتژی قوی محلی نیاز دارند.

قسمت های مهم سئو محلی شامل چه مواردی می باشد؟

وقتی نوبت به سئو محلی می رسد، همه چیز با سئو ارگانیک فرق نمی کند. تحقیقات کلمات کلیدی، تولید محتوا، پیوندها و سئو فنی داخلی در این دو زمینه یکسان است. در لوکال سئو فقط یک تمرکز محلی وجود دارد. این عناصر برای درست کردن وب سایت و بازاریابی دیجیتال آن به طور کلی مهم هستند تا از رقابت در تایج موتورهای جستجو بهترین عملکرد را داشته باشید.

با این وجود، هنگام بهینه سازی برای جستجوی محلی، این قسمت‌ها بیشتر تمرکز محلی دارند و بر جستجوهایی که افراد در منطقه نزدیک کسب و کار انجام می دهند تمرکز دارد (به عنوان مثال، نام های محلی شهر).

روش‌ها و تکنیک‌های لوکال سئو

توجه داشته باشید که سئو محلی چیزی جدا از سئو نیست. در واقع برای اجرای لوکال سئو شما باید تمام تکنیک‌های سئو را روی سایت خود پیاده کنید؛ اما در کنار آن‌ها توجه ویژه‌ای به موارد زیر داشته باشید:

  1. قرار دادن نام شهر یا محله در کلیدواژه

گاهی اوقات کاربران به روشن کردن GPS دستگاهشان توجهی نشان نمی‌دهند، بلکه نام محل مورد نظر را جستجو می‌کنند. مثلاً اگر به دنبال یک رستوران در قیطریه تهران باشند احتمالاً عبارتی مانند «بهترین رستوران سجاد مشهد» یا «بهترین رستوران شمال شرق مشهد» را جستجو کنند.
حتی گاهی اوقات مسافران نیاز به فهرستی از رستوران‌های موجود در یک شهر دارند؛ بنابراین نوشتن مطلبی برای کلیدواژه «فهرست رستوران‌های سنتی شهر مشهد» می‌تواند مفید باشد.

  1. ثبت سایت در گوگل مپس

حتماً شما هم گاهی با جستجوی فروشگاه یا کسب و کاری، در ابتدای فهرست نتایج با نقشه گوگل و موقعیت فروشگاه‌ها / شرکت‌های ثبت شده در آن مواجه شده‌اید. اگر می‌خواهید این موقعیت استثنایی برای قرار گرفتن در معرض دید کاربر را از دست ندهید حتماً سایتتان را در گوگل مپس و در گوگل بیزنس ثبت کنید.

  1. ثبت سایت در دایرکتوری مشاغل

بعضی از سایت‌ها که آن‌ها را با نام دایرکتوری‌ها می‌شناسیم مانند کتاب اول عمل می‌کنند. آن‌ها یک منبع از تمام کسب و کارهایی هستند که در زمینه‌های مختلف مشغول به فعالیت‌اند.
ثبت اطلاعات کسب و کار در این دایرکتوری‌ها اکثراً رایگان است، اما حتماً توجه داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل بسیار پیشرفته هستند و هرگونه مغایرت در آدرس و شماره تلفن‌های سایتتان را کشف خواهند کرد. بنابراین ضمن اینکه اطلاعات کارتان را به طور کامل در این سایت‌ها وارد می‌کنید باید توجه داشته باشید که هرگاه آدرس یا تلفنتان تغییر کرد باید آن را در تمام دایرکتوری‌ها تغییر دهید.

  1. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

معمولاً در شبکه‌های اجتماعی امکان ثبت موقعیت مکانی وجود دارد و در جستجوهای کاربران نیز قابلیت نمایش بر اساس موقعیت مکانی گنجانده شده است. این امر می‌تواند شما را در معرض دید کاربران واقعی‌تان قرار دهد.

سئو محلی (local seo) چیست؟

۱۱ نکته‌ی مهم در سئو محلی

اگر می‌خواهید از سئو محلی در راستای افزایش درآمد خود، بهره ببرید لازم است تا نکاتی را رعایت کنید تا در Local Pack Listing گوگل قرار داده ‌شوید.

  • Google My Business

ابتدا لازم است، یک اکانت در گوگل مای بیزنس ساخته و تایید کنید. سپس پست‌هایی مرتبط در اکانت خود بارگزاری کنید.
گوگل مای بیزنس بستری است که شما باید مشتریان را تشویق کنید تا نظرات واقعی خود را با شما و دیگران به اشتراک بگذارند؛ و در مقابل شما نیز آن‌ها را بررسی کرده و با ذکر نوع خدمت و مکان جغرافیایی، پاسخ مناسبی ارائه دهید.مثلا:از شما بابت نظر ارزشمندتان درباره [محصول / خدمات] در [شهر، منطقه] ممنونیم. مشتاقانه منتظر شما هستیم.
با سپاس
تیم [نام کامل شرکت]

  • بهبود ساختار لینک‌های داخلی

با وجود اینکه در سئو، لینک‌های خارجی ایدا‌آل هستند اما ساختار صحیح و مناسب لینک‌های داخلی نیز می‌تواند باعث جهش در رتبه‌ی سایت شود.
دلایل اهمیت لینک‌های داخلی عبارتند از:سهولت در پیمایش سایت
دسترسی سلسله‌مراتبی به اطلاعات
توزیع قدرت بین تمامی صفحات
پس قبل از لینک‌سازی خارجی، به نحوه‌ی لینک‌دهی داخلی وب‌سایتتان توجه داشته باشید.

  • بهینه‌سازی URL، تگ عنوان، تیترها، توضیحات و محتوا

وقتی حرف از محتوا به میان می‌‌آید، هر پست جدید وبلاگ می‌تواند فرصتی برای نمایش در SERP باشد. در هر صفحه می‌توانید، عبارت جستجویی در جغرافیای خاص را هدف قرار دهید. پس هروقت محتوایی می‌نویسید، آن را به وسیله‌ی کیورد، عنوان و …  برای موتورهای جستجو بهینه کنید.
یکی از راه‌های بهینه‌سازی محتوا برای سئو محلی، برجسته کردن داستان رضایت مشتریان و مطالعات موردی است. به این منظور می‌توان از مصاحبه، پست مهمان و همینطور مقالاتی که عده‌ی مشخصی از مشتریان با نیازهای مشابه را مخاطب قرار می‌دهد، استفاده کرد.

  • افزودن موقعیت مکانی به صفحات وب سایت

اگر بیزنس شما چند شعبه در محل‌های متفاوت دارد، صفحاتی را برای مکان آن‌ها در نظر بگیرید. در این این صفحات، آدرس، اسم، شماره تلفن، ساعات کاری، توضیح مختصر درباره محصولات، اطلاعات حمل و نقل و نظراتی از مشتریان راضی را بگنجانید. همانطور که برای بیزنس‌های تک مکانه، صفحه “درباره ما” ساخته می‌شود.

  • محتوای محلی

همانطور که می‌دانید گوگل همواره درحال هوشمندتر شدن است. پس دیگر زمان محتوانویسی برای موتورجستجو به پایان رسیده و زمان آن است که محتوا نویسان صرفا برای کاربران بنویسند.
بطورکلی نوشتن یک موضوع عمومی، باعث جذب مخاطب بیشتری می‌شود اما گاهی بهتر است که روی یک موضوع محلی برای جذب مخاطب محلی تمرکز کنیم.

  • اطمینان از Mobile-friendly بودن وبسایت

جستجوی محلی و جستجو با موبایل دو جزء جدانشدنی از یکدیگرند. برخی از رایج‌ترین روش‌هایی که کاربران با استفاده از موبایل به وب‌سایت شما می‌رسند، جستجو در نظرات، پیدا کردن لوکیشن و اطلاعات تماس است.

  • اطمینان از صحت نام، آدرس و شماره تلفن NAP

برای اینکه کاربران شما را به راحتی در گوگل پیدا کنند، باید NAP که شامل نام، آدرس و شماره تلفن(با کد منطقه) است را بصورت HTML در سایتتان ثبت کرده باشید.
یک اشتباه رایج در ثبت NAP اینست که تنها آن را در یک عکس می‌آورند. زیرا عکس‌ها مثل کدهای HTML کراول نمی‌شوند.
این اطلاعات اغلب در هدر یا فوتر می‌آید.

  • بهینه‌سازی دایرکتوری‌ها و Citation

در آمریکا، ۴ دایرکتوری داده های مربوط به شرکت‌های اپل، Yelp، Bing، Google، Trip Advisor را جمع‌آوری می‌کنند:

  • Express Update
  • Neustar localize
  • My Business Listing Manager
  • Factual

در صورتی‌که از چند مورد با هم استفاده می‌کنید حتما باید درنظرداشته باشید که سازگاری اطلاعات بسیار مهم است.به این معنی که اختلافی مثل غلط املایی، جابجایی شماره تلفن و … در لیست‌ها مشکل‌ساز خواهدشد. اگر Google نتواند مشخص کند کدام یک از اطلاعات مربوط به بیزنس شما صحیح است، شاید هیچکدام  را در نتایج جستجو نشان ندهد.

  • دریافت لینک‌‌های ورودی مرتبط و پرقدرت

برای دریافت لینک می‌توانید با شبکه هایی که با آنها ارتباط دارید، شروع کنید. همچنین حمایت از یک وبینار یا گردهمایی یا یک رویداد اجتماعی میتواند ارتباطات شما را تقویت کند.

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و افزودن پست به گوگل مای بیزنس

گوگل این روزها بیشتر از هروقت دیگری به محتوای به اشتراک‌گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی اهمیت می‌دهد. صفحه گوگل مای بیزنس خود را تقویت کرده و در صفحه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا به نتایج بهتری برسید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *