بازاریابی کمینی Ambush Marketing چیست؟

بازاریابی دانش و هنر اکتشاف، آفرینش و ایجاد ارزش های مورد نظر به منظور پاسخ دهی به نیاز بازار هدف خواهد بود. نتیجه اجرای یک استراتژی بازاریابی موفق، در قالب سود آوری بیشتر برای کسب و کار نمایان می شود. این سود که هم می تواند مالی باشد و هم غیرمالی، یکی از مهم ترین جنبه های یک استراتژی بازاریابی قدرتمند به شمار می رود. از طرفی سطح بالای رقابت در بازار، دست یابی به سود مطلوب را دشوارتر از هر زمان دیگری می کند. در این میان، تنها راه حلی که به کمک کسب و کارهای کوچک و بزرگ خواهد آمد، انتخاب صحیح استراتژی بازاریابی خواهد بود. به عقیده درصد بالایی از متخصصین بازاریابی، متد بازاریابی کمینی Ambush Marketing با حاشیه سود قابل توجهی همراه است.

بازاریابی کمینی یا غافلگیرانه چیست؟

بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی یک ترفند جدید بازاریابی است که در آن آگاهی مردم نسبت به یک نام تجاری یا برند به صورت پنهانی و غیر آشکار افزایش می یابد. در واقع، اصطلاح “بازاریابی غافلگیرانه” در ششمین رصد زبان جهانی با عنوان “کلمات برجسته سال 2010” به صورت یک روش بازاریابی در حال پیدایش و نوظهور معرفی شده است.

یکی از متمایزترین ویژگی های بازاریابی غافلگیرانه این است که چگونگی عملکرد آن پیش بینی نشده است.

انواع بازاریابی غافلگیرانه: مستقیم و غیرمستقیم

انواع بازاریابی کمینی مستقیم

– کمین شکارگری (حمله به اسپانسری رسمی شرکت رقیب از یک رویداد، ورزشکار یا تشکیلات، به منظور به دست آوردن سهم بازار و به اشتباه انداختن مصرف کننده در مورد شرکت اسپانسر رسم)

– کمین دنباله کت (مبادرت یک برند به مرتبط ساختن خود به یک رویداد یا یک خاصیت به طور مستقیم و به واسطه استفاده از یک پیوند قانونی غیر از تبدیل شدن به اسپانسر رسمی آن رویداد یا خاصیت، نظیر حمایت از یک فرد یا یک رویداد مرتبط)

– نقض مالکیت (ویژگی یا علامت تجاری) (سوءاستفاده یا استفاده غیرمجاز از مالکیت معنوی محفوظ یک تبلیغ کننده نظیر لوگوی تیم ها یا رویدادها، نمادها، کلمات و غیره، به منظور رقیق و دگرگون کردن فضای بازاریابی یا به اشتباه انداختن مصرف کننده)

– خود کمینی (فعالیت های بازاریابی توسط حامی رسمی، بالاتر و فراتر از آنچه در قرارداد اسپانسری ذکر شده است، به طریقی که بازاریابی یا تبلیغات دیگر شرکت اسپانسر زیرپا گذاشته و نقض شود، نظیر توزیع رایگان تیشرت تبلیغاتی در یک بازی)

انواع بازاریابی کمینی غیرمستقیم

– کمین شراکتی یا انجمنی (استفاده از تصاویر و یا اصطلاحات برای ایجاد یک اشاره یا کنایه به ارتباط یک سازمان با یک رویداد یا خاصیت خاص است.

– کمین مخرب یا گیج کننده (به راه اندازی یک حضور تبلیغاتی و ترویج کننده در یا نزدیک یک رویداد، بدون اشاره خاص به رویداد، تصاویر و تم های آن و به منظور ایجاد مزاحمت روی هوشیاری عمومی و به دست آوردن توجه حضار و تماشاگران آن رویداد)

– کمین ارزش ها یا اعتبارها (استفاده از ارزش، اعتبار یا تم اصلی یک رویداد یا یک خاصیت برای رساندن مشارکت و ارتباط با آن رویداد یا ویژگی در ذهن مصرف کننده)

– کمین انقلابی یا آنارشیستی (استفاده از تبلیغات غافلگیر کننده به سبک خیابانی در یا نزدیک به یک رویداد)

– کمین ویژگی یا خاصیت موازی (ایجاد و یا طرفداری و اسپانسری از یک رخداد یا ویژگی موازی، به نحوی مربوط به رویداد هدف برای رقابت با آن بر سر جلب توجه عمومی)

در پایان باید گفت همانطور که مدیران بازاریابی از کارکنان و آژانس های خود می خواهند که سریع تر، ارزان تر و مسئولیت پذیرتر باشند، باید سعی کنند برندشان غافلگیرکننده‌تر هم باشد. متأسفانه این موضوع در دستور کار تحقیقات آکادمیک یا نرم افزارهای بنگاهی قرار نگرفته و به قدرت تخیل و شجاعت خود بازاریاب‌ها بستگی دارد.

بازاریابی کمینی Ambush Marketing چیست؟

نحوه راه اندازی کمپین بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی

گام اول در راه اندازی کمپین بازاریابی غافلگیرانه

برای اینکه یک کمپین بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی راه اندازی کنید نیاز دارید با یک فرد یا یک تیم برنامه نویس همکاری کنید. این تیم یا متخصص به شما کمک می‌کند تا یک صفحه در وب سایت برای خود طراحی کنید و از طریق آن از کمپین های ویروسی استفاده کنید.

این کار غالباً به یک وب سایت یا یک وبلاگ، حساب کاربری فیس بوک، حساب کاربری توییتر، اینستاگرام و گسترش یک برنامه تلفن هوشمند نیاز دارد. اساساً یک برند باید بخشی از اینترنت را برای تعامل بهتر با مخاطبانش به خود اختصاص دهد.

گام دوم در راه اندازی بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی

بعد از طراحی یک وب سایت، قدم بعدی این است که تلفن های هوشمند را در اختیار افرادی که در میان جمعیت هستند و با آنها تعامل دارند قرار دهید. این افراد همان بازاریاب‌ها هستند. بازاریاب‌ها باید قادر باشند تصاویر، عکس‌ها، فیلم ها و محتواهای مربوط به برند را در این شبکه ها بارگذاری کنند.

همانطور که افراد ترجیح می دهند با دوستان و خانواده خود به صورت دائم در ارتباط و تعامل باشند باید یک برند نیز بتواند چنین موقعیتی برای خود درست کند، به گونه ای که مشتریان یا مخاطبان تمایل داشته باشند مدام با برند مورد علاقه خود در ارتباط باشند.

گام سوم در راه اندازی بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی

قدم نهایی این است که برندها یک موقعیت فیزیکی برای خود انتخاب کنند. این اقدام نیازمند این است که برندها در رویدادها و مکان های ویژه ای حضور داشته و با مردم تعامل مستقیم داشته باشند.

در برخی از مواقع این اقدام به شکل یک رفتار شوکه کننده از طرف برند نشان داده می شود که موجب می شود توجه افراد را به خود جلب کند، اما همیشه هم به این شکل نیست.

کمپین ها نیازمند این هستند که به صورت غیر منتظره اتفاق بیافتند، اما این غیره منتظره بودن باید بتواند برای مخاطبان لذت بخش باشد نه اینکه آنها را خسته کند. زیرا اکثر مردم شگفت زده شدن را دوست دارند و از آن لذت می برند و در خاطرشان باقی می ماند.

بسیاری از شرکتهای نوپا، به ویژه آنهایی که به شکل “استارتاپ یا کسب و کارهای نوپا” هستند درگیر استراتژیهای بازاریابی کمینی هستند. همچنین ممکن است شرکت های بازاریابی با شرکت‌های دیگر قراردادهایی را ببندند که این شرکت‌ها برای آنها بازاریابی غافلگیرانه را انجام دهند.

از جمله مهارت هایی که در هنگام استخدام افراد در زمینه بازاریابی غافلگیرانه باید داشته باشند شامل موارد زیر است:

  • تخصص در زمینه بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • مدیریت بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • تحلیل گری بازار

مهارت بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی در سطح تخصص بازاریابی رسانه های اجتماعی

این سطح، بیشتر شامل رقابت‌های بازاریابی است. در این سطح، بازاریاب باید به تجزیه و تحلیل و تفسیر مقدار زیادی از اطلاعات و نوشتن سخنرانی ها و مقالات بپردازد و نتایج کمپین را گزارش کند.

در این سطح، متخصص باید از میزان زیادی از خلاقیت برخوردار باشد و مشارکت های اجتماعی را با طرح های بازاریابی موفق انجام دهد. متخصصان بازاریابی رسانه های اجتماعی باید حداقل دارای مدرک لیسانس بوده و در زمینه کسب و کار و بازاریابی تخصص کسب کرده باشند.

همچنین معیار علمی در هنگام اشتغال این افراد این است که ابتکار عمل داشته باشند و دقیقاً بدانند که چه چیزهایی موجب انگیزه در رفتار افراد می شود. بر اساس آماری که دفتر آمار ایالات متحده منتشر کرده است میزان موفقیت این شغل درسال های آینده بیشتر از 20 درصد رشد پیدا می کند.

مهارت بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی در سطح مدیریت بازاریابی رسانه های اجتماعی

افرادی که در این سطح قرار می گیرند از کانال‌های مختلف اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، یوتیوب، وبلاگ ها و غیره استفاده می کنند. همچنین این مدیران به بررسی میزان تماشای مخاطبان از رسانه های اجتماعی می پردازند تا فرصتهای بیشتری برای جذب مخاطبان داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر رسانه های خبری در حال گزارش کردن یک رویداد باشند، این مدیران، محتوا یا موضوعات این خبرها و گزارش ها را به استراتژی‌های بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی تبدیل می کنند.

این درحالی است که متخصصان رسانه های اجتماعی تمرکز اصلی خود را روی کمپین ها قرار می دهند اما این مدیران از روش‌های مختلفی برای به نمایش گذاشتن نام تجاری یا همان برند استفاده می‌کنند.

مدیران رسانه های اجتماعی برای حفظ یکپارچگی نام تجاری خود در طول طرح های بازاریابی مختلف تلاش می‌کنند و ارتباط های بین تیم بازاریابی و مدیران شرکت را تسهیل می کنند.

بیشتر مدیران رسانه های اجتماعی فقط نیاز به مدرک لیسانس در رشته های بازاریابی و مرتبط با کسب و کار دارند ولی با این حال افرادی که مدرک فوق لیسانس دارند بیشتر برای این کار انتخاب می شوند.

صرف نظر از میزان تحصیلات این مدیران، تجربه این افراد به ویژه در زمینه رسانه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. پیش بینی شده است که میزان اشتغال در این زمینه در سال های آینده رشد بالاتری را تجربه کند.

مهارت بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی در سطح تحلیل گری

با این حال، یک مسیر حرفه ای دیگر در بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی وجود دارد که همان تحلیل گر تحقیقات بازار اجتماعی است. افراد شاغل در این زمینه لازم است مدرک لیسانس در زمینه بازاریابی یا کسب و کار داشته باشند.

البته بهتر است این افراد سر رشته ای نیز در ریاضیات داشته باشند چرا که برای این موقعیت شغلی، ریاضی می تواند مفید باشد. برای موقعیت های تحلیلی بالاتر لازم است متقاضیان حداقل فوق لیسانس داشته باشند.

تحلیل گران، روزانه میلیون ها مکالمه آنلاین را انجام می دهند و به تفسیر نگرش مخاطبان از نام تجاری یا همان برند در میان مردم می پردازند. نه تنها این شغل نیاز به مهارت قوی در تجزیه و تحلیل عمیق و نقادانه دارد، بلکه نیازمند توانایی بالا در تحلیل اطلاعات و گزارش های لازم برای به عمل در آوردن اقدامات لازم در کمپین بازاریابی است.

این یک جنبه حیاتی از بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی است، زیرا تحلیل گرها به شرکتها کمک می کنند تا برند خود را با مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارند و به مصرف کنندگان و مشتریان نیز کمک می کنند تا محصول مورد نیاز خود را به دست آورند. پیش بینی شده است این شغل نیز در سال های پیش رو رشد فوق العاده ای را تجربه کند.

شما حتی یک نفر را پیدا نمی کنید که در زمینه بازاریابی غافلگیرانه دارای مدرک لیسانس باشد، چرا که برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داشتن دانش و مهارت کافی در این شغل نیاز است افراد حداقل دارای مدرک فوق لیسانس باشند.

مقالات مشهد سئو را درباره دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی را مطالعه نمایید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *