اهمیت ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟

ویدیو یکی از روش‌های هست به دلیل داشتن تصاویر به سادگی می‌تواند پیام‌های گوناگون را به مخاطب هدف برساند. ذهن انسان تصاویرخیلی راحت‌تر از متن پردازش می‌کند بدین صورت می‌توانیم نتیجه بگیریم که هر روز به تعداد افرادی که علاقمند به ویدئو هستند افزایش پیدا می کند. با توجه به مزایایی که ویدئوها برای مخاطبان دارند، در حال حاضر یکی از روش های جذب بازدیدکننده در وب سایت، انتشار ویدئو می‌باشد. ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی می‌تواند به افزایش رنک سایت کمک کند. به طوری که تاثیر آن چندین برابر محتواهای متنی و نوشتاری گزارش شده است.

از این رو کسب و کارها بسیار گرایش به تولید ویدیو مارکتینگ برای محصولات یا خدمات خود پیدا کرده‌اند. صاحبان کسب و کار برای هر بخش از کار خود به تولید ویدیو مورد نظر خود می‌پردازند تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

توضیحات زیادی برای ویدئو مارکتینگ ( video marketing ) یا همان بازاریابی ویدئویی وجود دارد:

  1. ویدئو مارکتینگ به مفهوم ساخت ویدئو از محصولات یا خدمات و انتشار آن در رسانه های دیجیتال بمنظور جذب مخاطب هدف است.
  2. ویدئو مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی است که در آن مخاطب توسط یک فیلم تبلیغاتی جذب خدمات یا محصولات یک برند می شود.
  3. منظور از ویدیو مارکتینگ فرایند تولید و انتشار ویدیو در وب سایت و شبکه های اجتماعی است که اهداف معرفی محصول و خدمات و همچنین جذب مشتری و افزایش فروش را دنبال کند.
  4. ویدیو مارکتینگ اکران ویدئو تبلیغاتی به منظور جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری اطلاق می شود.

نحوه تولید ویدئو مارکتینگ

در تولید ویدئو باید به مجموعه ای از نکات و تکنیک‌ها دقت کرد که عبارتند از:

1-     ویدئوها تنها یک بار ساخته می‌شوند و امکان ویرایش و اصلاح آنها ممکن نیست مگر اینکه تصمیم بگیرید یکبار دیگر برای ساخت ویدئو تلاش کنید. بنابراین باید در زمان ساخت ویدئو تمام تلاش خود را بکار ببندید تا بهترین ویدئو را بسازید.

2-     در ویدئو مارکتینگ اختصار اهمیت زیادی دارد. نباید بیش از حد به حواشی و موارد غیرضروری پرداخته شود تا مخاطب بتواند در یک کلیپ کوتاه پیام را دریافت کند.

3-     هزینه و زمانی که برای ساخت ویدئو مارکتینگ صرف می‌شود بیشتر از تولید محتواهای نوشتاری است. اما نباید فراموش کرد که تاثیر آن در فضای اینترنتی چندین برابر متن‌های نوشتاری است.

4-     برای ویدئو مارکتینگ باید یک عنوان مناسب انتخاب کنید که بر روی مخاطبان و بازدیدکنندگان تاثیر مطلوب بر جای بگذارد و آنها را برای انتشار و بازدید از ویدئو ترغیب کند.

5-     ویدئو مارکتینگ را باید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. بارگذاری آن در وب سایت کافی نیست.

اهمیت ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟

مزایای ویدئو مارکتینگ چیست؟

  • کاربران به وضوح با محصولات و خدمات شما آشنا می‌شوند.
  • کاربران بسیاری از طریق موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی وارد وب سایت شما می‌شوند.
  • بر سئو وب سایت تاثیرگذار می‌باشد.
  • ویدیوهای حرفه‌ای، کار شما را با بقیه متمایز می‌کند.

ویدئو ساخته شده خود را می‌توانم در چه مکان‌هایی اکران کنم؟

  • وب سایت‌های اشتراک گذاری ویدئو فارسی و انگلیسی همانند (آپارات، نماشا، تماشا، یوتیوب، ویمئو و…)
  • نمایش ویدئو به مشتریان در جلسات و همایش ها
  • نمایش ویدئو در نمایشگاه ها و رویدادها
  • انتشار ویدئو در شبکه های اجتماعی همچون (اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین و …)
  • تبلیغات با ویدئو مدنظر در سایت‌های ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغات با ویدئو مد نظر در برنامه های اینترنتی
  • تبلیغات با ویدئو مدنظر در تلویزیون

چه کسانی بیشتر از ویدئو مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

مدیران کارخانجات و صنایع برای معرفی یک محصول خاص

مدیران ادارات برای معرفی یک فرآیند کاری که نیاز به ارائه آمار زیادی به بینننده است.

مدیران تولیدی ها و شرکت ها برای معرفی محصولات و یا خدمات به مخاطبان.

چرا باید از ویدئو مارکتینگ استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای استفاده از ویدئو مارکتینگ وجود دارد. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. اعتماد سازی: ویدئو مارکتینگ فرصتی است برای جلب اعتماد مخاطبان
  2. تاثیر چندبرابری ویدئو روی افراد به نسبت سایر تبلیغات
  3. فروش بیشتر به دلیل اثرپذیری بیشتر ویدئو تبلیغاتی به منظور تبدیل مخاطب به مشتری و انجام خرید
  4. افزایش تعاملات: به دلیل جذابیت نمایشی ویدئوها، تعامل بین افراد و برند تبلیغ شده بیشتر می‌شود.
  5. جذب بازدیدکننده: ویدئو مارکتینگ باعث افزایش بازدید سایت و برند شما می‌شود.
  6. افزایش فروش همیشه با یک ویدئوی خوب امکان پذیر خواهد بود.
  7. عدم محدودیت در نمایش و معرفی محصول و خدمات

انواع ویدیو مارکتینگ برای پیشبرد اهداف کسب و کارها کدامند؟

انواع گوناگون ویدیو برای مارکتینگ به جهت استفاده برای توسعه کسب و کارمان وجود دارد. برای آشنایی بیشتر در قسمت زیر انواع گوناگون آنها را معرفی کرده‌ایم.

ویدیو معرفی محصول: این ویدئوها بیشتر برای توصیف و معرفی یک محصول ساخته می‌شوند و معمولاً توسط فروشگاه‌های در رسانه‌های مختلف مانند یوتیوب و آپارات گذاشته می‌شوند تا به نوعی تبلیغ محصول آنها باشد.

ویدیو معرفی برند: این ویدیوها برای معرفی یک برند خاص ساخته می‌شوند و ممکن است توسط خود برند یا افراد بازاریاب مورد استفاده قرار گیرند.

 ویدیو رویدادها و وقایع: این ویدیوها توسط برخی شرکت‌های یا حتی رسانه‌های عمومی برای اطلاع‌رسانی در مورد یک رویداد یا وقایع خاص تولید می‌شوند. نمونه ویدیوهای معرفی رویدادهای سالانه از این موارد هستند.

 ویدیو مربوط به مصاحبه‌های تخصصی: در این ویدیو، یک مصاحبه تخصصی در رابطه با یک محصول یا یک اختراع صورت می‌گیرد و برخی اطلاعات فنی در مورد آن ارائه می‌شود.

 ویدیوهای آموزشی و راهنمای استفاده از محصول و یا خدمات یک شرکت: این مورد هم مانند ویدیو معرفی محصول است و ممکن است در رابطه با آموزش و راهنمای استفاده از یک محصول یا خدمات یک شرکت تولید شود که امروزه در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی از آنها استفاده می‌شود.

 ویدیوهای توصیفی: این فیلم‌ها برای توصیف یک موضوع یا یک رویداد خاص تولید می‌شوند و با توجه به موضوع ممکن است جنبه تجاری یا غیر تجاری داشته باشند.

 ویدیوهای انیمیشنی و موشن گرافیک‌ها: در حال حاضر از بالاترین سطح محبوبیت در بازاریابی و تبلیغات برخوردار هستند و بیشتر افراد جامعه و مخاطبان و می‌توانند با این ویدیوها ارتباط برقرار کنند.

 ویدیوهای موردی و نظرات مشتریان: این ویدیوها به طور ویژه در مورد مشتریان و اظهارات آنها در مورد یک محصول یا خدمات تولید می‌شود. اگرچه این فیلم‌ها به نوعی برای مشتریان هستند، اما نقش تبلیغاتی آنها در بازاریابی ویدیویی غیر قابل انکار است.

 ویدیوهای زنده: ویدیوهای زنده به عنوان یک سیستم پوششی برای ویدیوهای پخش‌شده قبلی هستند و در واقع افراد سازنده این ویدیوها سعی می‌کنند که با استفاده از این روش، کاستی‌ها و مشکلات ویدیوهای قبلی را مرتفع کنند. البته تیم‌های تبلیغاتی از این حربه برای ارتباط بیشتر با مشتریان خود استفاده می‌کند.

 ویدیوهای 360 درجه پانوراما: این ویدیوها برای ایجاد تصاویر مجازی از مکان‌ها و شرکت‌های مختلف ساخته می‌شود. نمونه‌های مختلفی از این ویدیوها برای نشان دادن جاذبه‌های گردشگری در کشورهای مختلف ساخته شده است که کاربر می‌تواند با دیدن آنها، احساس بودن در آن مکان را داشته باشد.

اهمیت ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟

برخی از نکاتی که باید درباره بازاریابی ویدیویی بدانید

به دلیل سختی در فرایند تولید و همچنین هزینه بر بودن بازاریابی ویدیویی، تمایل تیم‌های بازاریابی به استفاده از این ابزار بسیار کمتر است، اما در طرف مقابل به مشتریان و مصرف‌کنندگان به استفاده از این ابزار تمایل بالایی دارند و حتی فیلم‌ها را به متن‌های نوشتاری ترجیح می‌دهند. چند نکته‌ای که در این مورد باید به خاطر داشته باشید عبارتند از:

– اکثر مشتریان دیدن ویدیو را به خواندن متن ترجیح می‌دهند

اولویت‌دهی مصرف کننده‌ها به دیدن فیلم‌های آموزشی و تبلیغاتی باعث شده است که استفاده از فیلم در بازاریابی محتوا روند افزایشی داشته باشد. بسیاری از خریداران بالقوه ترجیح می‌دهند که با فروشندگان صحبت نکنند و به جای آن ویدیو را به عنوان فایل آموزشی ببینند. محبوبیت ویدیو بدین معنی است که بیشتر محتوا باید در قالب فیلم ارائه شود. در واقع، مصرف کنندگان معتقدند که فیلم می‌تواند حقایق بسیاری به آنها نشان دهد و در عین حال تحت تأثیر تبلیغات دهان به دهان قرار نگیرند.

– کیفیت محتوا بسیار مهم است، اما کیفیت تولید فیلم اهمیت چندانی ندارد

در بازاریابی ویدیویی کیفیت تولید و جنبه‌های فنی باید رعایت شود، اما نیازی نیست که در کلاس جهانی انجام شود. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که کیفیت تولید بهتر به اعتماد بیشتر مشتریان کمک می‌کند. اما گاهی می‌توان نبود کیفیت را با محتوای بهتر جایگزین کرد. بنابراین کسانی که به دنبال تبلیغات ویدیویی هستند، اگر امکان تولید فیلم با کیفیت را ندارند، باید تلاش کنند که محتوای ارائه شده در قالب فیلم، بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

– نحوه ارائه محتوا در فیلم اهمیت ویژه‌ای دارد

مردم در جستجوهای اینترنتی خود به منابع ویدیویی مختلفی دسترسی دارند و سعی می‌کنند که بهترین محتوا را انتخاب کنند. بنابراین اگر یک فیلم از لحاظ کیفیت ظاهری در سطح بالایی نباشد، گوینده متن می‌تواند این ضعف را جبران کند. در حقیقت اگرچه افراد با چشم جذب می‌شوند، اما از طریق شنوایی تصمیم می‌گیرند و مطالبی که در جریان فیلم به آنها گفته می‌شود، در تصمیم گیری نهایی آن‌ها مؤثر است.

– فیلم‌ها باید برای سیستم عامل‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف بهینه سازی شود

به عنوان مثال، گاهی اوقات ما در جریان بازاریابی ویدیویی خود به فیلم‌های بدون صدا نیاز داریم. در برخی موارد دیگر لازم است که از زیر نویس یا متن بر روی صفحه نمایش استفاده کنیم. زمانی که قصد داریم بیننده تمرکز کاملی بر روی ویدیو داشته باشند، لازم است که هم صدا و هم تصویر از کیفیت خوبی برخوردار باشند. پس ما باید در آنالیزهای خود مشخص کنیم که مشتریان از طریق چه ابزارهایی فیلم‌های ما را می‌بینند و فیلم مورد نظر را با توجه به این آنالیزها بهینه سازی کنیم.

– پخش فیلم‌های زنده باید بخش مهمی از محتوای ویدیویی یک کسب و کار باشد

 یکی از مواردی که کاربران از جهت روانشناختی به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، اجرای پخش‌های زنده در بازاریابی محتوایی است. در حقیقت، ممکن است شما برای جذب مشتری صد یا هزاران فیلم تولید کنید. اما مشتری از شما انتظار دارد که برخی مواقع آنها را به دیدن فیلم‌های زنده یا حتی کلاس‌های آموزشی اینترنتی (وبینار) دعوت کنید. این بهترین فرصت است که از این طریق توانایی خود را به آنها نشان دهید.

– رابطه ویدیو و یوتیوب را فراموش نکنید

فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی تلاش کردند که از سلطه یوتیوب بر فیلم‌ها و محتوای ویدیویی خارج شوند. اما یوتیوب جای خوبی برای سازندگان محتوا و فیلم‌های تبلیغاتی است. در واقع یوتیوب به آنها کمک می‌کند که به یک راه حل خوب برای کسب درآمد برسند. اگرچه فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن فیلم‌های تبلیغاتی مهم هستند، ما باید بپذیریم که نقش یوتیوب در بازاریابی ویدیوی انکارناپذیر است.

 اگر به دنبال نرخ بازگشت سرمایه بالا هستید، باید به سراغ بازاریابی تصویری بروید

در بندهای قبلی نشان دادیم که استفاده از ویدیو در تبلیغات تا چه اندازه بر افزایش نرخ تبدیل و همچنین بر افزایش نرخ بازگشت سرمایه تأثیر گذار است. فیلم‌ها بالاترین تأثیر را در بالا بردن روند فروش را دارند. در واقع فیلم‌ها با مردم صادق هستند و ارتباط آنها با مردم قوی‌تر است.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *