افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

پیشخوان وردپرس همان جایی است که شما محتوا را برای سایت وردپرس خود ایجاد و مدیریت می‌کنید. سایت خود را زیبا می‌کنید، برای آن دسته و برچسب می‌سازید و بسیاری کارهای دیگر را انجام می دهید. اما مانند یک خانه که تا مبلمان را به سلیقه خود نچینید، وسایلتان را جوری که راحت هستید مرتب نکنید، چند عکس قرار ندهید و غیره، خانه واقعاً مال شما نیست، پیشخوان وردپرس را هم تا مطابق نیازهای خود شخصی سازی نکنید احساس در خانه بودن نخواهید داشت. برای سفارشی سازی ظاهر فرانت اند گزینه‌های بسیار زیادی در اختیار شما قرار دارد اما وقتی نوبت به سفارشی سازی پیشخوان وردپرس و بک اند سایت می رسد، اغلب نادیده گرفته می‌شود.

در این مقاله نحوه سفارشی سازی wp-admin و ناحیه مدیریت سایت وردپرس را آموزش می‌دهیم. سپس به معرفی افزونه‌هایی که با استفاده از آنها می‌توانید داشبورد وردپرس را به راحتی شخصی‌سازی کنید، می‌پردازیم. اما قبل از آن بهتر است در مورد این موضوع که چرا لازم است پیشخوان وردپرس خود را سفارشی کنید کمی بیشتر صحبت کنیم.

اگر به نحوه سفارشی سازی صفحه لاگین مشهور وردپرس یعنی همان صفحه ورود به سیستم وردپرس که همه ما با آن آشنا هستیم، علاقه دارید و می‌خواهید آن را مطابق برند سایت خود شخصی‌سازی کنید، مقاله افزونه سفارشی سازی صفحه ورود وردپرس را مطالعه کنید.

چرا لازم است پیشخوان وردپرس را سفارشی سازی کنید؟

هر کسی که یک سایت وردپرس داشته باشد بدون شک با داشبورد مدیریت آن آشنا است. گرچه پیشخوان وردپرس در حالت پیش فرض خود قابل قبول است و وظایف خود را انجام می دهد اما مطمئناً می‌توان با شخصی سازی آن را بهبود بخشید. سه دلیل اصلی وجود دارد که ممکن است بخواهید پیشخوان وردپرس خود را شخصی سازی کنید. مهمترین آنها عبارتند از:

  • شما تنها کسی هستید که به سایت وردپرس خود دسترسی دارید و می‌خواهید ظاهر و قابلیت های پیشخوان را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.
  • یک سایت عضویت، انجمن بادی پرس یا انواع دیگر سایت‌ها که کاربران به صورت مرتب وارد آن می‌شوند، دارید و می‌خواهید ابزارک‌ها و توابع مفید را اضافه کرده و موارد غیرضروری را حذف کنید یا می‌خواهید آیتم‌ها را طوری تنظیم کنید که دسترسی به موارد مهم راحت‌تر باشد یا حتی بخش های خاصی از پیشخوان را برای نقش‌های کاربری خاصی مسدود کنید.
  • شما یک طراح وردپرس هستید و می‌خواهید یک بخش مدیریت مشتری پسند که برند مشتری شما را از طریق لوگوها، رنگ برند و غیره در قسمت بک اند نشان می‌دهد، بسازید.

سفارشی سازی پیشخوان وردپرس از طریق تنظیمات صفحه (Screen Options)

وردپرس به شما امکان می‌دهد المان‌ها و ابزارک‌های موجود در صفحه پیشخوان که به آنها نیاز ندارید را بردارید. برای این کار در پیشخوان وردپرس روی پنجره کشویی تنظیمات صفحه در بالای صفحه سمت چپ کلیک کنید.‌‌

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

یک منوی کشویی ظاهر می‌شود که شامل چند چک باکس است. هر یک از چک باکس‌ها مربوط به یک ابزارک است که از قبل در داشبورد موجود است. اگر نمی‌خواهید ابزارک را مشاهده کنید کافی است با کلیک روی باکس کنار آن، تیک آن را بردارید. به همین ترتیب، می‌توانید با یک بار دیگر کلیک کردن و گذاشتن دوباره تیک باکس، ابزارک را ظاهر کنید.

همچنین می‌توان موقعیت ابزارک‌ها را در داشبورد تغییر دهید. برای این کار کافی است موس را روی هدینگ ابزارک قرار داده و ابزارک را با کشیدن و رها کردن در موقعیت مورد نظر خود قرار دهید.

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

همچنین می‌توانید از تنظیمات صفحه برای شخصی سازی ظاهر سایر صفحات هم استفاده کنید. شما می‌توانید تعداد آیتم‌های قابل مشاهده در یک صفحه، نوع نمایش، ستون‌های قابل مشاهده و غیره را تنظیم کنید. اگر این گزینه‌ها را به بهترین وجهی که با نیازهای شما مطابقت دارد تنظیم کنید، باعث شود استفاده از بک اند ساده‌تر و بهتر شود.‌

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

وقتی تغییرات را از طریق تنظیمات صفحه انجام می‌دهید، فقط برای شما ذخیره شده و برای کاربران دیگر قابل مشاهده نخواهد بود. اگر وبلاگ شما چند نویسنده و ویراستار دارد، این تنظیمات مشکل شما را رفع نمی‌کند.

اگر بخواهید سفارشی سازی‌های که انجام می‌دهید برای سایر کاربران هم نمایش داده شود باید از افزونه استفاده کنید. خوشبختانه، افزونه های زیادی برای سفارشی سازی پیشخوان وردپرس وجود دارد. برخی از این افزونه ها ممکن است متناسب با نیازهای شما باشد. در ادامه به معرفی بهترین افزونه هایی که می‌توانید برای شخصی سازی پیشخوان وردپرس از آنها کمک بگیرید، می‌پردازیم.

افزونه های سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

افزونه‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید پیشخوان سایت وردپرس خود را بیشتر سفارشی سازی کنید. در این بخش به معرفی این افزونه ها می‌پردازیم.

Admin Menu Editor

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

Admin Menu Editor یک افزونه بسیار کاربردی است که به شما امکان می‌دهد منوی پیشخوان وردپرس را ویرایش کنید. با این افزونه دیگر نیازی به جستجوی آیتم‌هایی از منوی پیشخوان که بطور منظم استفاده می‌کنید، ندارید. شما می‌توانید آیکون‌های عنوان را در محتوای قلب خود ویرایش کنید، مجدداً مرتب کنید، تغییر دهید یا آنها را تغییر دهید همچنین به شما امکان می‌دهد منوها و زیر منوهای جدیدی ایجاد کنید.

لینک مربوط به این منوها می‌توانند داخلی و یا خارجی باشند. Admin Menu Editor Pro اجازه می دهد که آیتم‌های مربوط به منو بصری‌تر نیز باشند. به این صورت که می‌توانید برای هر منو، زیر منو تعریف کنید و یا اینکه از آیکون‌های مختلف استفاده کنید. این افزونه تجاری است اما دارای یک نسخه رایگان نیز هست.

Admin Columns

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

افزونه Admin Columns به شما امکان می‌دهد ستون‌ها را در صفحات نوشته ها، کاربران، دیدگاه ها و لیست رسانه پیشخوان وردپرس مدیریت و سازمان دهی کنید و صفحات مدیریت وردپرس را به صفحاتی جذاب، تعاملی و مطابق با نیازهای خود تبدیل کنید.

Ultimate Dashboard

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

Ultimate Dashboard – Custom WordPress Dashboard یک افزونه ساده و کاربردی است که به شما امکان می‌دهد داشبورد وردپرس را برای خود یا مشتریان‌تان سفارشی‌سازی کنید. با استفاده از این افزونه می‌توانید یک پیشخوان سفارشی داشته باشید که فقط ابزارک‌هایی که مورد نیاز شما است درون آن وجود داشته باشد.

شما می توانید تمام ابزارک‌های پیش فرض وردپرس را حذف کنید و فقط ابزارک های سفارشی خودتان را بسازید و در پیشخوان وردپرس قرار دهید. همچنین می‌توانید صفحه ورود به سیستم پیش فرض وردپرس را سفارشی سازی کرده و یک صفحه ورود با لوگو و فیلدهای دلخواه خود داشته باشید. این افزونه تجاری است اما همراه با آن نسخه رایگان نیز عرضه می شود.

White Label CMS‌

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

افزونه White Label CMS برای توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند سیستم مدیریت محتوای شخصی‌تر و ساده‌تری را به مشتریان خود ارائه دهند. این افزونه به شما امکان می‌دهد المان‌های مختلفی مانند باکس‌ها، لینک‌ها، آیکون‌ها، آیتم‌های فهرست و زیر آیتم‌ها را پنهان کرده یا نمایش دهید و بخش ها و متن‌های خود را ایجاد کنید. برخی امکانات این افزونه عبارت است از:

  • سفارشی سازی صفحه ورود به سیستم
  • اضافه کردن برند خود به هدر و فوتر
  • سفارشی سازی پیشخوان وردپرس
  • امکان کنترل اینکه کدام فهرست‌ها‌ برای مشتری شما نمایش داده شوند
  • تنظیم یک پیشخوان سفارشی با استفاده از  ویزارد wizard راه اندازی افزونه در عرض چند ثانیه

Remove Dashboard Access

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

افزونه Remove dashboard Access یک افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس است که به شما امکان می‌دهد دسترسی به پیشخوان وردپرس را فقط برای مدیر، مدیر و ویرایشگر، مدیر و ویرایشگر و نویسنده یا کاربران با توانایی های خاص محدود کنید. همچنین با استفاده از این افزونه می‌توانید دسترسی به پروفایل کاربر به صورت اختیاری داشته باشید.

Adminimize

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

افزونه Adminimize به شما امکان می‌دهد تمام قسمت‌های پیشخوان سایت وردپرس خود را شخصی سازی کنید. با استفاده از این افزونه می‌توانید بسته به نقشی که کاربر در سایت شما دارد، برخی گزینه‌های پیشخوان وردپرس را غیرفعال کنید و رابط‌های کاربری مدیریت مختلفی برای نقش‌ها و توانایی‌های مختلف در سایت خود ایجاد کنید.

شما می‌توانید گزینه‌های پیشخوان را بهینه سازی کرده و تعداد آن را به حداقل برسانید تا فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار بگیرد و ساختار آن منطقی‌تر شود. تمام شخصی سازی ها را می‌توانید برای هر کاربر به صورت جداگانه انجام دهید به طوری که هر نقش می‌تواند تنظیمات خاص خود را داشته باشد.

 Admin Tweaks

Admin Tweaks افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

Admin Tweaks برای افرادی که قصد دارند به سادگی بخش‌های مختلف داشبورد را شخصی سازی بکنند بسیار مناسب است. شما می‌توانید آیتم های لیست شده در نوار ادمین را مخفی کنید، تغییر دهید و یا حذف کنید. منوها را دستکاری کنید، پروفایل کاربران را تغییر دهید، نمای کلی صفحه ورود را عوض کنید و تنظیمات عمومی وردپرس را تغییر دهید.

جدای از امکانات بالا می‌توانید ردیف‌ها و ستون‌های مربوط به قسمت اضافه کردن نوشته، برگه و محتوای چند رسانه‌ای را شخصی سازی کنید.

تمام این اطلاعات که ذکر شدند تنها در یک صفحه می‌توانند شخصی سازی شوند. به تصویر زیر نگاه کنید.

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس
افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

Admin Columns یک افزونه تجاری است (همراه با یک نسخه رایگان). با استفاده از این افزونه می‌توانید ستون‌ها و ردیف‌های جدیدی را به قسمت نوشته‌ها و برگه‌ها اضافه کنید.

در این افزونه بیشتر از ۱۶۰ ستون قرار گرفته شده که می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای مثال می‌توانید اطلاعات مربوط به تصویر شاخص هر پست را در قسمت همه نوشته‌ها قرار دهید. جدای از نمایش ستون‌های مختلف می‌توانید با استفاده از آنها مرتب‌سازی و فیلترینگ مناسبی را روی پست‌ها ایجاد کنید. این افزونه برای انواع مختلف پست ها کار می‌کند و همچنین توانایی ادغام با افزونه‌های مختلفی از جمله Advanced Custom Fields و ووکامرس را دارد.

Simple History

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

Simple History هیچگونه توانایی یا وظیفه جدیدی را به قسمت داشبورد اضافه نمی‌کند. اما مطمئنا مفید است. این ابزار به شما گزارش می‌دهد که اگر ابزارک جدیدی به قسمت داشبورد اضافه شده است چه زمانی بوده و چه کسی این کار را کرده است. جدای از ابزارک‌های قسمت داشبورد، این افزونه همین گزارش را برای اضافه کردن محتوا به قسمت گالری تصاویر و … را تحویل می‌دهد.

همچنین تمام اطلاعات راجع به فعال سازی افزونه، تغییرات در پروفایل کاربری، ورودها و … را ردیابی می‌کند. Simple History افزونه‌ای بسیار مناسب برای مدیرانی است که می‌خواهند روی تمام قسمت‌های وبسایت به درستی مدیریت کنند.

 Custom Dashboard Widgets

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

داشبورد وردپرسی شما می‌تواند به صورت کامل از حالت استاندارد خارج شود. می‌گویید نه؟ پس افزونه Custom Dashboard Widgets را امتحان کنید. این افزونه به صورت کامل استانداردهای پیشخوان وردپرسی را با یک طرح بسیار ساده‌تر جایگزین می‌کند. 

در این طرح ساده هر کدام از منوهای اصلی به صورت یک مربع همراه با یک اسم و آیکون FontAwesome است. در این طرح می‌توانید براساس نقش‌های کاربری هرکدام از این مربع‌ها را پنهان کنید. همچنین می‌توانید لینک‌های شخصی سازی شده‌ای را به قسمت داشبورد اضافه کنید.‌

Nested Pages

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

به نظر می‌آید که در وردپرس مدیریت برگه‌ها و نوشته‌های بسیار زیاد، سخت است. Nested Pages افزونه‌ای است که برای حل این موضوع ساخته شده است. این افزونه نوشته‌ها و برگه‌ها را به صورت یک لیست درختی نمایش می‌دهد. 

با استفاده از این افزونه می‌توانید به صورت دسته جمعی برگه‌های مختلفی را اضافه کنید و با استفاده از درگ/دراپ در قسمت برگه‌ها / نوشته‌ها آنها را مدیریت کنید. 

افزونه سفارشی سازی پنل مدیریت وردپرس WpAlter

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

WpAlter یک افزونه قدرتمند به عنوان شخصی سازی و سفارشی کردن وردپرس می‌‌باشد که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید تمام عناصر موجود در پنل مدیریت وردپرس را مطابق میل خود ویرایش و سفارشی کنید. چیدمان تمام منوها و ویجت‌ها، رنگ‌بندی فونت‌ها و زبانه‌ها، ویرایش لوگو ها و… از جمله بخش‌هایی هستند که در تنظیمات این افزونه قابل ویرایش می‌باشند. با نصب افزونه WpAlter می‌توانید رنگ آمیزی دلخواه خود را برروی منوهای پنل مدیریت وردپرس انجام دهید. قابل ذکر است که شما توسط این افزونه در کنار ویرایش کامل، حتی قابلیت حذف عناصر مختلفی مانند لوگوی پنل، متن‌های مختلف و… را خواهید داشت! پشتیبانی از رنگ بندی نامحدود، درج آیکون‌های سفارشی، قابلیت پنهان کردن آیتم ها، تغییر متون، افزودن ویجت نامحدود، پشتیبانی از RTL، سازگاری با نسخه آخر وردپرس و ووکامرس، افزودن لینک‌های دلخواه به پنل و منو، حذف آیتم‌ها و… از جمله امکانات و ویژگی‌های افزونه وردپرس WpAlter می‌باشد.‌

امکانات کلی افزونه سفارشی سازی پنل مدیریت وردپرس WpAlter :

  • سازگار با افزونه های ووکامرس، Visual Composer، WP Super cache، WP Total cache، Contact form 7 و etc
  • سازگاری با آخرین نسخه وردپرس و ووکامرس
  • سازگاری با نسخه آخر وردپرس و ووکامرس
  • افزودن لینک های دلخواه به پنل و منو
  • قابلیت ویرایش تمام متن ها و لینک ها
  • قابلیت پنهان کردن آیتم های دلخواه
  • امکان حذف تمام ویجت ها از منو
  • قابلیت حذف آیتم های مورد نظر
  • پشتیبانی از رنگ بندی نامحدود
  • قابلیت افزودن ویجت نامحدود
  • دارای پنل مدیریت پیشرفته
  • درج آیکون های سفارشی
  • افزودن CSS سفارشی
  • پشتیبانی از RTL
  • و…

افزونه شخصی سازی پیشخوان وردپرس + صفحه ورود | Everest Admin Theme

افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

افزونه Everest Admin Theme افزونه‌ای حرفه‌ای و منحصربفرد برای بخش بک‌اند یا پیشخوان وردپرس است. اگر از ظاهر پیش‌فرض وردپرس و یکنواختی خسته شده‌اید و می‌خواهید استایل و رنگ‌بندی آن را به طور کامل تغییر دهید. افزونه Everest Admin Theme دقیقاً برای حل این یکنواختی طراحی شده است.

تغییر ظاهر بخش پیشخوان وردپرس

طرح‌های متفاوت و بسیار متنوع برای بخش مدیریت و ورود، سفارش‌سازی ترتیب منوها، استفاده از آیکون، تنظیم بخش‌های مختلف مدیریت وردپرس از ویژگی‌های فوق‌العاده افزونه اورست ادمین تم است. شما با در اختیار داشتن 25 الگوی زیبا و مدرن می‌توانید به سادگی ظاهر پیشخوان وردپرس و همچنین صفحه ورود وردپرس را شخصی‌سازی کنید.

ویژگی‌های افزونه Everest Admin Theme:

  • دارای 25 قالب از پیش ساخته شده برای مدیریت وردپرس
  • امکان تنظیم پیش زمینه (تصویر، رنگ، ویدیو) برای داشبورد وردپرس
  • افزودن متن و تصویر لوگوی دلخواه به بالای منوی مدیر
  • افزودن فاوآیکون به داشبورد وردپرس
  • مخفی کردن یا نمایش گزینه‌های مربوط به المان‌های نوار مدیریت
  • مخفی کردن یا نمایش نوار مدیریت در فرانت‌اند
  • شخصی‌سازی پیش زمینه منو و زیرمنوها در دربرگیرنده نوار مدیریت
  • شخصی‌سازی رنگ موارد منوی مدیریت و موارد زیر منو برای انتخاب رنگ آن‌ها
  • شخصی‌سازی تنظیم‌های مربوط به منوها
  • شخصی‌سازی آیکون‌های منوها
  • افزودن متن به ناحیه پانوشت (فوتر) وردپرس
  • استفاده از لوگوی دلخواه برای مدیریت
  • امکان مخفی کردن لوگوی وردپرس در فرم ورود
  • امکان انتخاب لوگو در فرم ورود
  • دارای 5 طرح آماده برای فرم ورود
  • امکان اضافه کردن CSS دلخواه به افزونه از بخش تنظیمات
  • درون‌ریزی و برون‌ریزی تنظیم‌های افزونه
  • کاملاً فارسی و دارای فونت ایران‌سنس
  • سازگار با افزونه WPML چند زبانه کردن وردپرس
  • سازگار با PHP 7.2 و بالاتر
  • سازگار با وردپرس 5.4.2 به بالا

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، شخصی‌سازی پیشخوان وردپرس در واقع کار چندان سختی نیست. به سادگی با تغییر “تنظیمات صفحه” و نصب برخی از افزونه‌ها می‌توانید داشبورد خود را سفارشی سازی کرده و آن را به گونه‌ای تغییر دهید که با نیازهای شما هماهنگی بیشتری داشته باشد. همچنین افزونه‌های کاربردی و سبک بسیاری وجود دارند که اگر یک سایت چند نویسنده دارید می‌توانید از آنها کمک گرفته و پیشخوان سایت وردپرس خود را برای آنها سفارشی سازی کنید.

امیدواریم این آموزش مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته باشد.‌

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *