سئو وردپرس ووکامرس

آموزش سئو کردن صفحات دسته بندی سایت فروشگاهی

آموزش سئو کردن صفحات دسته بندی سایت فروشگاهی

سئو کردن صفحات دسته بندی

دسته بندی مطالب برای ایجاد یک ساختار مشخص در سایت از این جهت مهم و ضروری است که ساختار سایت هم برای کاربران برای جستجو کردن بین مطالب و صفحات سایت و هم برای موتورهای جستجو اهمیت دارد. زمانی که صفحات دسته بندی شده باشد موتورهای جستجو درک بهتری از سایت شما خواهد داشت و در نتیجه این کار تاثیر مستقیم روی سئو سایت‌تان دارد. در این مقاله به صورت کامل در مورد سئو دسته بندی SEO Category صحبت می‌کنیم. اجرای مراحل زیر به شما در  سئو کردن صفحات دسته بندی به صورت زیر است:

کلمه صحیح برای سئو کتگوری SEO Category پیدا کنید.

مهم ترین اقدام در سئو کردن صفحات دسته بندی سایت که باید انجام دهید این است که تشخیص دهید نیاز کاربر چیست؟ یعنی زمانی که کاربر در اینترنت کلمه ای یا عبارتی را جستجو می کند، باید بتوانید تشخیص دهید که کاربر دنبال یک صفحه دسته بندی محصول است یا یک مقاله در مورد محصول؟ که البته منظور این است که کاربر دنبال یک دسته بندی محصول است، نه صفحه اصلی یک محصول. پس سوال مهم این است که نیاز کاربر را چگونه نیاز کاربر را تشخیص دهیم؟

قدم اول در تشخیص نیاز کاربر این است که خودتان را جای کاربر بگذارید و حدس بزنید که نیاز او چیست؟ یا به دنبال چه چیزی می‌گردد؟ برای مثال زمانی که کاربر عبارت “خرید موبایل” را جستجو می‌کند، می خواهد انواع مختلفی از گوشی‌های موبایل با برندها و قیمت‌های مختلف را ببیند و در نهایت تصمیم بگیرد که کدام محصول را می‌خواهد بخرد. پس باید صفحه دسته بندی محصولات را سئو کنیم و نه فقط یک صفحه از یک برند مشخص.

قدم دوم کمک گرفتن از گوگل است. کلمه کلیدی مورد نظرتان را در گوگل سرچ کنید و ببینید سایت رقبا روی چه کلمه یا کلماتی سایت و صفحه مورد نظر محصول را سئو کرده‌اند. برای مثال برای عبارت کلیدی “خرید موبایل” می‌بینید که معمولا همه سایت‌های رقیب روی کلمه خرید لپ تاپ صفحات دسته بندی یا صفحه اصلی سایت را سئو کرده‌اند. اما چرا صفحه اصلی سایت؟ صفحات اصلی سایت هم در برخی مواقع صفحات دسته بندی محصولات یا مقالات را هم دسته بندی می‌کند تا کاربران راحت‌تر به نیازشان دسترسی داشته باشند و هم کاربران جدیدی که وارد سایت می‌شوند، در همان صفحه اصلی دسته بندی را می‌بینند. این اتفاق باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود.

اما ممکن است یک سوال مهم پیش بیاید؛ اگر زمان جستجو در صفحه اول گوگل، دسته بندی وجود نداشته باشد تکلیف چیست؟

در صورتی که زمان جستجو عبارت یا کلمه کلیدی در صفحات اول وجود نداشت و رقبا از آن استفاده نکرده بودند، به این معنی نیست که این کلمه برای سئو کردن مناسب نیست. ممکن است این کلمه یا عبارت را سایت‌های دیگر به آن توجه نکرده‌اند یا در آن زمان این کلمات مناسب نبودند. پس به اصل اول بر می‌گردیم که باید نیاز کاربر را تشخیص دهیم.

تجربه کاربری صفحه دسته بندی را بهینه کنید.

بهینه کردن صفحات دسته بندی و بهبود تجربه کاربری از جمله نکات فنی است که در بهبود وضعیت سایت و افزایش ترافیک سایت تاثیر داشته باشد. منظور از بهینه کردن تجربه کابری این است که کاربر با سرچ و کلیک اول سریعا به نتیجه مورد نظرش برسد. معمولا صفحات دسته بندی به ویژه دسته بندی مقالات با افزایش نرخ پرش روبرو می شود. همین موضوع باعث می‌شود که صفحات دسته بندی شده در لینک‌های ۳ تا ۱۰ موتورهای جستجو قرار بگیرند. (دلیل ذکر این موضوع این است که روی لینک‎‌های ۴ به بعد گوگل معمولا کمتر کلیک می‌شود و نرخ ورودی آن‌ها به تدریج کاهش می یابد.) در خیلی مواقع کاربران به دنبال نتیجه مورد نظرشان هستند و حوصله گشتن بین صفحات مختلف و صفحات دسته بندی را ندارند.

برای مثال اگر یک سایت آموزشی دارید، تصمیم می‌گیرد که کلمه “آموزش تولید محتوا” را برای صفحه کتگوری بهینه کنید. زمانی که همین یک صفحه را برای بهینه کردن انتخاب کنید کاربران پس از جستجوی عبارت آموزش تولید محتوا دنبال یک مقاله پایه و اصولی هستند که از ابتدا توضیح دهد تولید محتوا چیست؟ چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟ انواع محتوا چیست؟ و … . کاربر زمانی که عبارت آموزش تولید محتوا را جستجو می‌کند با ۲۰ مقاله در مورد تولید محتوا روبرو می‌شود. به نظرتان تک تک ۲۰ مقاله را می‌بیند و صفحات را باز می‌کند؟ در چنین مواردی کاربر گیج می‌شود و دوباره نرخ پرش افزایش پیدا می‌کند.

پس راه حل چیست؟

باید صفحه “تولید محتوا چیست؟” یا “اهمیت تولید محتوا” را بهینه کنید. چگونه؟ مقاله “تولید محتوا چیست؟” را به عنوان اولین مقاله در صفحه دسته بندی قرار دهید تا کاربر پس از جستجو با اولین مقاله مبتدی روبرو شود. پس از آن مقاله‌های اهمیت تولید محتوا، روش‌های تولید محتوای بهینه، تاثیر keyword stuffing در تولید محتوا، ابزار مهم در تولید محتوا و … را در صفحه دسته‌بندی قرار دهید تا برای دفعات بعدی هم ترغیب شود مقالات را به صورت مجزا و به ترتیب دنبال کند.

این کار باعث می‌شود اولا هر مقاله دسته بندی داشته باشد، دوما کاربر سریع‌تر به مقاله یا صفحه مورد نظرش برسد، سوما باعث افزایش ماندگاری کاربر در دفعات بعدی ورود به سایت می‌شود.

سرعت صفحات دسته بندی را بهینه کنید.

صفحات مختلف سایت دارای دسته بندی‌های مختلف و از طرفی صفحات دسته بندی محصول دارای محصولات و مقالات زیادی است که معرفی شده‌اند.

پس از این که روی صفحات دسته بندی کلیک کردید مجموعه ای از محصولات را می‌خواهید ببینید. یعنی بعد از باز کردن هر صفحه دسته بندی سایت باید برای هر محصول یک درخواست به سرور ارسال کند تا نام محصول، خصوصیات محصول، و احتمالا قیمت آن یا مقاله‌ای در مورد آن نمایش داده شود. این اتفاق باعث می‌شود که سرعت صفحات زمان بارگذاری کاهش پیدا کند و در نتیجه رتبه سئو سایت افت کند. در این مرحله باید سرعت سایت را از طریق بهینه کردن حجم تصاویر، کاهش درخواست‌هایی که برای سرور ارسال می‌شود، استفاده از تکنیک lazy loading، استفاده از نرم افزار GTMetrix پیشنهاد می‌شود.

نوشتن توضیحات برای سئو کردن دسته بندی

نوشتن توضیحات را برای سئو کردن دسته بندی فراموش نکنید.

یکی از راه کارهایی که توسط آن می‌توانید صفحات را قدرتمندتر کنید، نوشتن توضیحات یا متن سئو شده به صفحه دسته بندی محصولات یا به صورت جزئی‌تر برای محصولات اضافه کنید. بهتر است برای نوشتن توضیحات در بالای محصول یا زیر محصول حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ کلمه در مورد محصول بنویسید.

البته منظور از تولید محتوا برای محصول نوشتن توضیحاتی است که برای کاربر مفید باشد. این محتوا می‌تواند در مورد نحوه استفاده از محصول، یا توضیح در مورد جزئیات محصول باشد تا کاربر انتخاب راحت تری داشته باشد. اضافه کردن توضیحات باید در جهت بهبود تجربه کاربری و افزایش رضایت کاربر باشد نه فقط سئو کردن کتگوری SEO Category . پیشنهاد بهتر این است که برای بهبود تجربه کاربری متن را در انتهای همه محصولات و پس از بارگذاری تصاویر اضافه کنید.

برای مثال می‌توانید در ابتدای صفحه دسته بندی محصولات یک متن سئو شده در حدود ۳۰ کلمه بنویسید. این محتوا هر چه روان‌تر و کاربردی‌تر باشد کاربر برای دیدن ادامه صفحات و محصولات بیشتر ترغیب می شود. زمانی که کاربر در ابتدای مقاله یا توضیحات یک متن کاربردی بخواند که در سطح مبتدی و مقدماتی باشد، ارتباط بیشتری با سایت برقرار می کند و زمان ماندگاری کاربر در سایت افزایش پیدا می‌کند. این کار هم به نیاز کاربر جواب می‌دهد و هم برای سئو کتگوری سایت کمک کننده است.

لینک سازی داخلی برای سئو دسته بندی (Category)

لینک سازی داخلی برای سئو دسته بندی (Category)

یکی از راه‌کارهای دیگر برای افزایش قدرت صفحه، استفاده از تکنیک لینک سازی داخلی است. اما از کجا لینک بگیریم؟

  • از منو لینک بگیرید: صفحات دسته بندی سایت یکی از مهم ترین صفحات سایت است و به همین دلیل می توانید لینک صفحه دسته بندی را در منو صفحه اصلی سایت قرار دهید. با این کار لینک سازی داخلی با قدرت و هدفمندی بهتری انجام می‌شود.
  • از صفحات محصول لینک بگیرید: یکی از بهترین روش های سئو دسته بندی محصولات، لینک دادن از همه محصولات به محصولات جداگانه در هر محصول است.
  • به مقالات لینک بدهید: برای این کار می‌توانید به مقالات مبتدی و تخصصی سایت لینک بدهید. این لینک سازی داخلی باعث افزایش زماندگاری کاربر در سایت (Dwell Time) می شود.
  • عنوان و توضیحات متای دسته بندی (Category) را سئو کنید.

شاید این سوال پیش بیاید که نوشتن عنوان و متا دیسکریپشن برای صفحات دسته بندی چه فایده‌ای دارد؟ صفحات دسته بندی مگر در نتایج دیده می شوند؟ بله وقتی کاربر محصول یا مقاله ای را جستجو می کند، در صورتی که عنوان و توضیحات متا را سئو کرده باشید، صفحه کتگوری محصولات هم در صفحه نتایج دیده می شود. پیشنهاد می‌کنم مقاله “تاثیر متای توضیحات روی سئو سایت” را مطالعه کنید. نوشتن توضیحات متای اصولی و خوب و عنوان جذاب تاثیر زیادی روی افزایش یا کاهش نرخ کلیک دارد. اگر سایت فروشگاهی دارید، در متای توضیحات از عباراتی مانند “قیمت لحظه‌ای محصول”، “تخفیف یلدایی”، “تخفیف نوروز”، یا اگر سایت آموزشی دارید از عباراتی مثل “چک لیست آموزش برنامه نویسی”، “راهنمای جامع”، “آموزش جامع”، “آموزش صفر تا ۱۰۰ ” استفاده کنید.

آدرس URL صفحات دسته بندی را سئو کنید.

دلیل نوشتن آدرس URL مناسب برای صفحات کتگوری هم برای جستجو و درک بهتر موتورهای جستجو و هم به افزایش اعتماد کاربر و مخاطبان کمک می‌کند. برای مثال اگر سایت فروشگاهی دارید: برند محصول/اسم محصول/آدرس سایت.

تاثیر BreadCrumbs را نادیده نگیرید.

برد کرامب یا خرده نان لینک‌هایی هستند که به کاربر موقع جستجو نشان می‌دهد که در چه صفحه‌ای قرار دارند. این تکنیک علاوه بر ایجاد یک ساختار مشخص و معین، باعث ایجاد یک لینک سازی قدرتمند و هدفمند روی صفحات محصول و روی صفحات اصلی سایت می شود. این لینک سازی ها باعث ورود سریع و هدفمند کاربران به صفحات دسته بندی (SEO Category) می‌شود.

افزایش اعتبار صفحات با بروز رسانی ممکن می شود.

از آن جا گوگل کاربر محور است و می‌خواهد جدیدترین و کاردبردی‌ترین جواب را به کاربر نشان دهد، شما به عنوان صاحب سایت باید به روز باشید. حتی زمانی که یک محصول جدید وارد می‌کنید، مقالات یا توضیحات قبلی را ویرایش می‌کنید، گوگل این اقدام را به روز رسانی تلقی می کند و اعتبار بیشتری به صفحات دسته بندی می‌دهد. به همین دلیل بهتر است محصولات و مقالات را یک باره منتشر نکنید و در زمان‌های مختلف منتشر کنید.

اشتباهات رایج در دسته بندی محصولات

آن چه که در مقاله گفته شد در مورد ایجاد دسته بندی برای محصولات و اهمیت پرداختن به این کار است. اما گاهی ممکن است اشتباهاتی در دسته بندی محصولات باعث تاثیر عکس شود و زحمت تان به باد برود. از جمله اشتباهات رایج در categoty محصولات به شرح زیر است:

  • ایجاد تگ و دسته بندی تکراری برای صفحات: یکی از بیشترین اشتباهاتی که در کتگوری محصولات استفاده می شود، استفاده از تگ و برچسب‌های تکراری برای صفحات دسته بندی مقالات یا محصولات است. زمانی که از برچسب تکراری استفاده کنید دو کلمه کلیدی یکسان خواهید داشت که به این کار کنیبالیزشن (Cannibalization) می‌گویند. وجود این صفحات باعث کاهش قدرت سئو سایت می‌شود. راه حل برای جلوگیری از این کار استفاده از “تکنیک No Index” کردن است. با این راه حل گوگل صفحه دسته بندی را بررسی و ایندکس نمی کند و فقط مقاله شما را با یک کلمه بهینه می‌کند.
  • ایجاد صفحات دسته بندی خالی: برخی از متخصصان سئو گمان می کنند ایجاد صفحات با دسته‌بندی‌های جداگانه در ابتدای کار باعث آسان‌تر شد کار خواهد شد، اما این کار باعث ایجاد صفحات خالی سئو (opphan page) می‌شود و قدرت سئو سایت کاهش پیدا می‌کند.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

دیدگاه (۱)

  1. Khatoon Advertising
    ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    خسته نباشید می گم به شما و تیمتون ، یه پیشنهاد داشتم براتون امیدوارم مفید واقع بشه.
    برای UX بهتر می تونید ساید بار سمت چپ رو حذف کنید و یه مقدار فونت رو افزایش بدید. در این گونه مقالات چیزی که بسیار جلب توجه می کنه ، نکات کلیدی و تجربیه که در کار بهش رسیدید وگرنه اکثرا این کلیت ها رو می دونند. باز هم تشکر می کنم و موفق و پیروز باشید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *