آموزش الگوریتم دزد دریایی گوگل (Google Pirate)

در گذشته برای همه ما اتفاق افتاده که در هنگام جستجو در مورد مطلبی با سایت‌هایی روبرو می­‌شویم که محتوا و مطالبی را که ارائه می­ دهند، دور از نیاز و حتی گاهی غیر مرتبط با جستجوی ما است. این اتفاق که گاهی با تعدد هم تکرار می­‌شد، تاثیر بسزایی در عدم رضایت کاربر و عدم اعتماد و اطمینان او به سایت و محتوای آن می­‌شد. این مقاله به بررسی الگوریتم دزد دریایی گوگل می‌پردازد که راهی برای جلوگیری از این گونه موارد است.

همچنین مورد دیگری که باعث کاهش رضایت موتور جستجوی گوگل از سایت می‌شد، مشاهده سایتی با محتوای تکراری و به اصطلاح با مطالبی کپی شده بود که این اتفاق متناقض با قانون کپی رایت است. به همین منظور نیز موتور جستجوی گوگل الگوریتمی را با نام الگوریتم دزد دریایی معرفی کرد.

قانون کپی رایت

قانون کپی رایت

این قانون تحت عنوان DMCA که مخفف عبارت Digital Millennium Copyright Act به معنی قانون حق چاپ هزاره دیجیتال است، عرضه شد. این قانون در سال ۱۹۸۸ توسط رئیس جمهور وقت آمریکا تایید و ثبت شد و سپس واحدی در شرکت گوگل با نام DMCA در سال ۲۰۱۲ نیز در جهت رسیدگی به قانون چاپ شروع به کار کرد.

حمایت از قانون کپی رایت

هر تولید کننده محتوا حق این را دارد که مطلب نوشته شده خود را با نام خود انتشار داده و در سایت بارگذاری کند، اما قبل از معرفی و شروع به کار کردن الگوریتم دزد دریایی، نتایج سایت­‌هایی که به فروش و به ویژه ارائه نرم­ افزارهای تخصصی می‌پرداختند متفاوت بود و این تفاوت حاصل فعالیت افراد سودجویی بود که نرم افزاری را با قیمت بسیار کم یا رایگان در اختیار کاربر قرار می­‌دادند و البته در نتایج اول گوگل و بالاتر از سایت اصلی ارائه دهنده نرم افزار بودند.

تعداد شکایات صاحبان سایت به گوگل به حدی زیاد شده بود که شرکت گوگل توان بررسی سریع و فوری سایت­ ها را نداشت اما بعد از فعالیت دزد دریایی نتایج رتبه بندی سایت­‌ها زیر و رو و متحول شد.

فاکتور مهم در بررسی مطالب سایت­‌ها توسط الگوریتم دزد دریایی، زمان انتشار مطلب است. روش بررسی الگوریتم دزد دریایی گوگل بدین صورت است که سایتی که در زمان زودتری مطلبی را منتشر کرده به عنوان صاحب و خالق محتوا می­‌شناسد و جایگاه آن سایت را در نتایج خود، بالاتر نمایش می‌دهد.

به همین دلیل است که در سئو و بهینه‌سازی سایت، همواره بر روی تولید محتوای اختصاصی تاکید شده است. هنگامی که شما محصول و یا خدمات خاص و ویژه خود را ارائه دهید و محتوا را بر اساس آن تولید می کنید، بر اساس الگوریتم دزد دریایی جایگاه مناسبی به دست می آورید که این عامل می‌تواند باعث افزایش ورودی گوگل سایت شما شود و ترافیک سایت را به شدت افزایش دهد.

امکان گزارش مطالب کپی شده به واحد DMCA شرکت گوگل

  1. در صورت مشاهده مطلبی از صفحات سایت خود در سایت دیگر وارد این آدرس که پیشخوان سرویس DMCA است وارد شوید.
  2. مشخصات خود را وارد کرده و کشور خود را انتخاب کنید.
  3. گزارش خود را که مبنی بر گزارش متن کپی شده از سایت شما است را وارد کنید.
  4. در قسمت بعد آدرس صفحاتی که محتوای آن‌­ها کپی شده است، وارد کنید.
  5. آدرس صفحات سایت یا سایت‌های دیگر که محتوای شما را کپی کرده‌اند.

شرکت گوگل با بررسی گزارش ارسال شده و صفحات سایت خاطی را بررسی کرده و آدرس URL صفحه‌ای که دارای مطالب کپی شده است حذف می‌کند که نتیجه حذف URL، کاهش رتبه سایت خواهد شد

الگوریتم دزد دریایی کی پا به عرصه گوگل گذاشت؟

در زمان گذشته به حدی تعداد کپی کردن مطالب توسط کاربران و حتی مدیران سایت از سایت‌ها بدون ارجاع دادن به سایت و منبع اصلی زیاد و همه‌گیر شد، که گویا رسما قانون کپی رایت منقضی شده بود و صاحبان کسب و کارهای بزرگ مقصر تعدد کپی شدن منابع را گوگل می­‌دانستند که به مقابله با این مشکل نمی­ پردازد.

اولین بار الگوریتم با نام Emanuel Update معرفی شد اما یکی از بازیگران به نام و تاثیر گذار بالیوودی به نام Ari Emanuel گوگل را خطاب کرد و نامی از دزد دریایی برد و سپس گوگل این الگوریتم را دزد دریایی نامید.

الگوریتم دزد دریایی در سال ۲۰۱۲ رسما اعلام شد و شروع به فعالیت کرد و بروز رسانی این الگوریتم در سال ۲۰۱۴ اعمال شد.

وظیفه اصلی این الگوریتم، شناسایی و برخورد با سایت‌هایی است که مطالب و محتوای تکراری منتشر می ­کنند. این الگوریتم تمرکز خود را فقط بر روی محتوای متنی نمی‌گذارد. بلکه محتوای تصویری و ویدیویی و حتی محصولات را بررسی می­‌کند. چرا که همان گونه که در مقالات قبلی مربوط به الگوریتم پاندا به آن پرداخته شد، تمرکز الگوریتم پاندا نیز بر روی محتوا است. اما الگوریتم دزد دریایی به بررسی دقیق سایت‌های غیرتجاری مانند نرم­ افزارهای سیستم می‌پردازد.­

نحوه کار الگوریتم دزد دریایی

نحوه کار الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی با مشاهده محتوای تکراری، فورا سایت را جریمه نمی‌کند. بلکه در ابتدا سایت اولی که محتوا را تولید و منتشر کرده و زمان انتشار را بررسی کرده و به سایت اصلی رتبه داده و در نتایج اول نمایش داده می­ شود. سپس رتبه سایت خاطی را کاهش می‌دهد. در واقع باید گفت که بررسی و عملکرد الگوریتم دزد دریایی رابطه‌ای مستقیم با موارد زیر است:

  1. اعتبار و تعداد لینک­ های ورودی به سایت
  2. قدمت و سابقه سایت
  3. زمان انتشار محتوا در سایت

تفاوت الگوریتم پاندا و الگوریتم دزد دریایی

نظر من همیشه این است کسانی که به دنبال مطالبی با عنوان منحصر بفرد و تا حدودی تخصصی و علمی هستند، دانش مختصری درمورد اطلاعاتی که در مورد آن جستجو می‌کنند دارند. پس لازم است کمی تخصصی‌تر و با مقایسه عملکرد دو الگوریتم پاندا و دزد دریایی مقاله را ادامه دهم:

هر دو الگوریتم پاندا و دزد دریایی به شناسنایی محتوای تکراری می ­پردازند، پس چرا دو الگوریتم طراحی و پیاده سازی شده است؟

در دنیای اینترنت، سایت­ هایی که به امر ناجوانمردانه کپی مشغول هستند، چند مدل رفتار دارند. از جمله:

  1. سایت هایی که تمام متن و محتوای سایت را از یک منبع دیگر کپی می‌کنند.
  2. سایت­ هایی که تمام محتوای سایت را از چند منابع و سایت دیگر کپی می­ کنند.
  3. سایت­ هایی که فقط بعضی از قسمت­‌های سایت شان کپی شده است.
  4. سایتی که فقط چند جمله را کپی کرده‌اند.

تفاوت الگوریتم پاندا و دزد دریایی این­جا مشخص می‌شود. الگوریتم دزد دریایی به شناسایی سه مورد اول می‌­پردازد و الگوریتم پاندا به مورد چهارم که فقط چند جمله را از منبع دیگری کپی کرده است.

هدف هر دو الگوریتم این است که کاربر محتوای مفید، جدید و کاربردی را دریافت کرده و در واقع در سایتی که به او منفعت و ارزشی را رسانده، بماند.

با روش‌های زیر از الگوریتم دزد دریایی در امان باشید

خبرگزاری شرکت گوگل مدتی پیش خبری را تحت عنوان محتوا پادشاه است، عنوان کرد. اما در خبر جدید شرکت گوگل، در خبر گذاری یک عبارت دیده شد: Content GOD

پس:

خالق محتوا باشید

اگر با الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل آشنا باشید، متوجه شده‌اید که دیگر تمرکز اصلی الگوریتم‌­ها بر روی محتوای سایت است و استفاده هر محتوای تکراری یک جریمه یا دست کم افت رتبه سایت را به همراه دارد. برای رفع و جلوگیری از این اتفاق خالق محتوای سایت خود باشید و محتوای جدید و جذاب تولید کنید و اگر توانایی و خلاقیت کافی را ندارید، این ­کار را به شرکت و افرادهای تولیدکننده محتوا بسپارید.

لااقل لینک دهید و منبع و مرجع محتوا را ذکر کنید

این اتفاقی گریز ناپذیر است که گاهی به دلیل بروزرسانی و اخبار جدیدی که در سایت‌ها و منابع دیگر روبرو می‌شویم، مجبور به استفاده از ویدیو، تصاویر و یا جمله و عبارتی از سایت‌ها و مراجع دیگر باشیم. علت استفاده و تجربه شخصی من استفاده و بیان عبارت از کسی و یا سایتی دیگر صرفا جهت تاکید بر اهمیت، و اعتبار مطلب و جلب اطمینان بیشتر کاربر به مطالب سایت بوده است. در صورت استفاده از عبارات و تصاویر از منابع دیگر بهترین راه برای در امان ماندن از الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل ذکر منبع و مرجع معتبر و مستند است، تا مبادا به سایت­‌هایی اضافه شوید که به زودی با جریمه یا افت رتبه مواجه شوید.

معرفی و ثبت محتوای جدید با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل

اهمیت استفاده از این روش در این است که صفحات با مطالب جدید سریع‌­تر ایندکس می­ شود و ربات گوگل محتوای صفحه جدید را بررسی می­‌کنند. برای این کار از روش زیر اقدام کنید:

  1. وارد سایت سرچ کنسول شوید.
  2. بر روی گزینه URL Inspection کلیک کرده و آدرس صفحه با محتوای جدید را وارد کنید.
  3. بر روی گزینه Request Indexing برای تایید ایندکس شدن محتوایی که ایندکس نشده است، کلیک کنید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *