همیشه سوالی که اکثر دوستان در مبحث بهینه سازی سایت با آن مواجه می شوند اینکه آیا آدرس های صفحه سایت به انگلیسی باشه بهتره یا فارسی باشه؟ پیوند یکتا در وردپرس فارسی خوبه یا انگلیسی بنویسیم؟ فینگیلیش چطور؟ کدومش در سئو تاثیر قویتری داره؟ به عبارتی نامک در سئو چقدر میتونه مفید باشه؟ گوگل url فارسی رو بهتر پردازش می کنه یا url انگلیسی رو؟
دلایل برتر بودن url انگلیسی چیست
- کوتاه بودن لینک انگلیسی نسبت به لینک فارسی یک مشکل url فارسی طولانی بودن اون است. url انگلیسی یا همون لینک انگلیسی نسبت به url فارسی به شدت کوتاه هستند. شما کافیه یک تست انجام بدید در یک پست از ۵ کلمه انگلیسی در نامک (لینک پست) استفاده کنید و در یک پست دیگه ۱ کلمه فارسی در نامک بنویسید و بعدش هر دو url رو کپی و در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام انتشار بدید، فکر می کنید کدوم url طول بیشتری داره؟ بله درسته، url فارسی درحالی که ۴ کلمه کمتر داشت ولی طولانیتر بود و از تعداد کاراکترهای بیشتری تشکیل شده هست.
- سئو مناسب url انگلیسی نسبت به url فارسیهمونطور که قبلا گفتیم هر چه url پستهای سایت ما کوتاهتر باشه به بهینه سازی اصولی سایت نزدیکتر هست، پس با توجه به حرفهای بالا و منطق میتونیم بگیم که پستها با نامک انگلیسی در سئو مناسبتر هست.
ولی بدونید این یک نگاه تک بُعدی است و ما در این مقاله داریم درباره یک فاکتور کوچیک سئو حرف میزنیم و درباره کل سئو نمیگم.
دوستانی که وردپرس هستند برای تغییر کل ساختار آدرس باید قسمت تنظیمات و پیوند یکتا بشوند. البته در قسمت پیوند یکتا، فارسی یا انگلیسی مقاله ها و پست ها مطرح نیست. بلکه بیشتر ساختار آدرس کلی وبسایت در این قسمت پیاده سازی میشه. - کاربرپسند بودن آدرس انگلیسی نسبت به آدرس فارسی وقتی پستها یا مقالات شما با نامک انگلیسی درج میشه url کاربرپسندتر خواهد بود و به راحتی با یک نگاه میشه موضوع مقالهها رو حدس زد ولی پستهایی که با نامک فارسی درج میشن url با حروف نامشخص در محیط های دیگه مثل شبکه های اجتماعی نشون داده میشن و اصلا با نگاه به لینک نمیشه حدس زد که مقاله مورد نظر درباره چی هست.
پس با لینک های انگلیسی تجربه کاربری (User Experience) بهتری سایت ما خواهد داشت. مقاله User Experience چیست را حتما مطالعه کنید تا به درک بهتری از نگاههای کاربران برسید.
ما در مشهد سئو به تجربه کاربری بسیار اهمیت می دهیم و بر همین اساس بالای ۹۰ درصد از آدرسهای سایتمان را انگلیسی قرار دادهایم. - به خاطر سپردن و تایپ کردن راحتتر url انگلیسی نسبت url فارسی
خیلی از مدیران، وبمستران، متخصصین سئو و طراحان سایت بدون سرچ کردن، مستقیم آدرس سایتهای مورد نظر خودشون رو تایپ میکنند و وارد صفحهای خاص از یک وب سایت میشن، حال اگر لینک یا url سایت فارسی باشه کار سختی هست و تقریبا در ۹۹ درصد موارد کسی لینک فارسی رو در نوار آدرس مرورگر خودش تایپ نمیکنه چون همون طوری که گفتیم کار دشواری هست ولی url انگلیسی به راحتی امکان پذیر هست، این مورد ممکنه برای بعضی از کابران عادی هم صدق کنه و نیازهایی خاصی به یک پست داشته باشن و لازم باشه هر روز سر بزنن، پس بهتره به راحتی کاربر در اعمال سئو داخلی سایتمون اهمیت بدیم. - ایندکس شدن سریع تر url انگلیسی نسبت به url فارسی تجربه شخصی که خوده بنده داشتم نشون داده که لینک های انگلیسی سریعتر و راحتتر ایندکس میشن و موتورهای جستجو بیشتر دوستشون دارن و به نظرم باعث افزایش سرعت سایت هم میشه، چون url انگلیسی هندل کردنش برای سرور راحتتره تا فارسی، و سریعتر پاسخ میده، هر چند شاید این مورد قابل محسوس نباشه ولی حداقل در سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی رو داره قابل توجه هست.
- ایجاد شرایط سخت برای آنالیز در ابزارهای مختلف وبمستریمشکل در url های فارسی به همین جا ختم نمیشه و گاهی در برخی ابزارهای آنالیز و ابزارهای سئو هم دیده میشه. خیلی وقتها شما نیاز داری از ابزارهای مختلفی در جهت بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنی، مثلا یکی از این ابزارهای مهم سرچ کنسول است، مشکل زمانی آغاز میشه که ساختارهای آدرس ما فارسی هست و با چشم نمیتوان تشخیص داد که آدرسهای زیر برای کدام پست یا صفحه است. درحالی که در آدرسهای انگلیسی این شرایط به راحتی در اختیار وبمستر و مختصص سئو قرار میگیره.
کاراکتر مناسب برای ادرس سایت – url استاندارد
url غیر استاندارد، به لینک هایی میگن که از حروف غیر مجاز تشکیل شده باشه.البته url به دو شکل کلی وارد میشه یا بر اساس query string و یا به حالت معمولی وارد میشه. query string یک رشته است و به سمت سرور مقادیری را ارسال میکنه. query string با علامت سوال در url شروع میشه و درونش متغیر هست که با علامت مساوی از مقدار آن جدا شه و با علامت & مغییرها از هم جدا میشن. پس بهتره کاراکترهای علامت سوال (؟) و امپرسند (&) و مساوی (=) فقط در Query String استفاده بشه. یک نمونه مثال query string از سایت ویکیپدیا براتون اوردیم:
http://example.com/over/there?name=ferret مواردی که یک url استاندارد رو تشکیل میده عبارتاند از:
- حروف انگلیسی
- عدد
- حروف فارسی
- خط تیره (-)
حروف غیر مجاز در url زیاد است. البته ممکنه گوگل این جور url رو ایندکس کنه ولی ضعفها و مشکلاتی دارن که ممکنه در برخی سرورها و در شرایطی خاص با مشکل مواجه شه.پس توصیه میشه که استفاده نکنید:
- فاصله (یک فضای خالی یا space)
- Underline (_)
- نقطه (.)
- مد (~)
- Number (#)
کاراکتر Number (#) فقط برای نشانه گذاری و اسکرول کردن صفحه در سمت کاربر توصیه میشه استفاده کنید.
نتیجه:
چه از url فارسی استفاده کنید چه از url انگلیسی خیلی فرقی ندارد، مهم این که به شکل اصولی استفاده شه، و سئو به زبان url یک سایت خیلی وابسته نیست ولی از جنبههای مختلف که اشاره شد اهمیت خاصی داره و جلوی دید کاربرانی هست که در SERP به دنبال سایت مورد نظر میگردن. پس بهتره به جای تمرکز بر روی اینکه آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی، بر روی کیفیت محتوا، سرعت سایت و … تمرکز کنیم.
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.