متا دیسکریپشن بعد از title (عنوان صفحه) مهم ترین تگ در سئو سایت است.
6 کلید طلایی برای نوشتن متا دیسکریپشن از سوی متخصصین سئو معرفی شده است که پیاده سازی آنها باعث افزایش نرخ کلیک وب سایت می شود.
گوگل از Meta Description به عنوان آیتمی موثر در روند سئو سایت و کسب جایگاه در موتور جستجو یاد نمی کند اما با توجه به اینکه وجود دیسکریپشنی با کیفیت در صفحه SERP گوگل درصد کلیک کاربر را افزایش می دهد می توان تاثیر آن را به صورت غیر مستقیم در سئو و کسب رنکینگ Search Engine گوگل دانست.
افزایش نرخ کلیک به کمک دیسکریپشن
نرخ کلیک نقش مهمی در رنکینگ وب سایت برای موتور جستجو گوگل دارد زیرا با افزایش کلیک سایت، گوگل متوجه مفید بودن وب سایتتان برای مخاطبین می شود. یکی از مهم ترین راه های افزایش نرخ کلیک درج دیسکریپشنی با کیفیت است. برای داشتن متا دیسکریپشن مناسب باید این 6 کلید طلایی را رعایت کنید:
کلید اول: طول دیسکریپشن
اندازه طول دیسکریپشن اولین نکته ای است که باید برای نوشتن Description در نظر داشته باشید زیرا موتور جستجو فقط تا 160 کاراکتر را نمایش می دهد و اگر بیشتر از این تعداد طول محتوا دیسکریپشن شما باشد گوگل ادامه آن را به صورت چند نقطه نشان می دهد.
البته در بازه کوتاهی گوگل طول Description را تا320 کاراکتر افزایش داد اما به دلیل کاهش نرخ کلیک وب سایت ها به همان 160 کاراکتر تغییر کرد.
کلید دوم: متن دیسکریپشن
عده ای از سئو کاران و صاحبان وب سایت ها قسمتی از محتوا خود را برای متا دیسکریپشن استفاده می کنند که این کار توصیه نمی شود و بهتر است متنی یونیک و با کیفیت را برای دیسکریپشن تولید کنید.
کلید سوم: دیسکریپشن ترغیب کننده بنویسید
در صفحه SERP گوگل 10 وب سایت به کاربر نمایش داده خواهد شد پس باید با دیسکریپشنی جذاب و ترغیب کننده کاربر را به سمت سایت خود هدایت کنید
در واقع محتوا درج شده در دیسکریپشن حکم ویترین وب سایت شما را دارد و باید به گونه ای باشد که مخاطب جذب سایت شما شود و بهترین روش این است که حس کند آموزش رایگانی را می تواند از وب سایت شما دریافت نماید.
کلید چهارم: استفاده از کلمات کلیدی
عبارت سرچ شده توسط کاربر اگر در دیسکریپشن باشد گوگل آن را به صورت بلد شده نمایش خواهد داد پس استفاده از کلمات کلیدی و LSIهای مناسب می تواند تاثیر چشمگیری در نرخ کلیک وب سایتتان داشته باشد.
کلید پنجم: عدم تکراری نبودن دیسکریپشن صفحات
متا دیسکریپشن نیز مانند Title باید برای هر صفحه به صورت منحصر به فرد نوشته شود و دیسکریپشن صفحات وب سایت تان یکسان نباشد.
کلید ششم: استفاده از اسکیما
نشانه گذاری هایی که عموما به صورت پرسش در دیسکریپشن سایت ها نمایش داده می شود را اسکیما می گویند که این روش در درک بهتر محتوایی گوگل بسیار موثر است و نرخ کلیک وب سایت هایی که از این روش استفاه می کنند نیز بالاتر است.
نکته مهم در دیسکریپشن این است که گوگل علامت نگارشی نقل قول و علائم ریاضی را به صورت کد HTML دریافت می کند از همین رو آنها را به کاربر نمایش نمی دهد و همچنین اگر دیسکریپشن درج شده با محتوا صفحه مغایرت داشته باشد کاربر سریع از سایت شما خارج می شود که اصطلاحا به آن نرخ پرش می گویند که این موضوع از نظر گوگل امتیاز منفی محسوب می شود.
سایت های وردپرسی از دیسکریپشن برخوردار نیستند و می توانند با نصب افزونه Yoast متا دیسکریپشن را به قالبشان اضافه نمایند.
جمع بندی
دیسکریپشن نوعی تبلیغ رایگان برای وب سایت شما است پس در ابتدا باید کاربر را مد نظر قرار دهید و متا دیسکریپشنی بنویسید که برای مخاطب مفید باشد.
با رعایت 6 کلید طلایی برای نوشتن دیسکریپشن می توانید نرخ کلیک و فروش خود را افزایش دهید.
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.