یکی از جنبه های بنیادین سئو داخلی سایت، چگالی کلمه کلیدی keyword density است. این بخش، در صورت استفاده مناسب در سئو سایت، موتورهای جستجو را جذب کرده و رتبه سایت را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) بالا می برد؛ و همچنین درصورت نادیده گرفتن این موضوع، امکان افت رتبه صفحه و یا حذف شدن کامل از صفحات نتایج جستجو وجود دارد.
Keyword density چیست؟
چگالی کلیدواژه ها، یکی از عناصر اصلی بهینه سازی کلمه کلیدی است که به معنای تعداد دفعاتی است که کلمه کلیدی اصلی در وبسایت استفاده شده است، و درصد تکرار کلمه کلیدی اصلی نسبت به تمام کلمات صفحه را نشان می دهد. چگالی کلمه کلیدی، سیگنالی است که موتور جستجو می تواند از آن استفاده کند تا درک کند که بخشی از یک محتوا به کلمه یا عبارت کلیدی خاصی مربوط است یا نه.
نحوه محاسبه
آموختن نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی بسیار آسان است. کافیست تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی را بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم کنید.
تعداد تکرار کلمه کلیدی / تعداد کل کلمات پیج = چگالی کلمه کلیدی
برای مثال، وبسایت huddle.com مقاله ای درمورد مدیریت پروژه منتشر کرده است و کلمه کلیدی مقاله، مدیریت پروژه می باشد که 20 دفعه تکرار شده است و تعداد کل کلمات صفحه 1000 عدد است. برای محسابه چگالی این صفحه داریم:
20 (تعداد دفعات تکرار کلمه “مدیریت پروژه) / 1000 (تعداد کلمات کل صفحه) = 2% (چگالی کلمه کلیدی)
Keyword dinesty ایده آل
متاسفانه، هیچ قانونی برای تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در صفحه وجود ندارد. موتورهای جستجو، درصدی برای چگالی کلمه کلیدی اصلی منتشر نمی کنند و شما باید از ابزاری مانند ابزار بررسی چگالی واژگان صفحه استفاده کنید.
اکثر محققان سئو بر این باورند که چگالی کلیدواژه ایده آل بین 1 تا 2 درصد می باشد که به این معناست که کلمه کلید اصلی باید یک یا دو بار در هر صد کلمه نوشته شود. با این در صد تکرار، کلیدواژه اصلی به اندازه کافی تکرار شده است که به موتور جستجو نشان دهد موضوع صفحه چیست و همچنین از سرریز شدن کلیدواژه جلوگیری می شود.
بمباران کلمات کلیدی (keyword stuffing) یا سرریز شدن کلمه کلیدی چیست؟
بمباران کلمات کلیدی، به معنای استفاده بیش از حد کلیدواژه ها در صفحه به منظور بالابردن رتبه سایت در SERPs می باشد که روشی منسوخ شده است.
4 استراتژی برای داشتن چگالی کلمه کلیدی مناسب
بدلیل مشخص نبودن درصد ایده آل چگالی، با استفاده از این 4 تکنیک می توانید چگالی صفحه مناسبی داشته باشید:
اول مقاله را بنویسید، سپس روی چگالی تمرکز کنید.
به یاد داشته باشید که بهترین محتوا، اول برای کاربر نوشته می شود و سپس روی سئو سایت تمرکز می کند. به طور ساده و طبیعی بنویسید و محتوایی خلق کنید که کیفیت مناسبی داشته باشد و با ارزش باشد. بعد از تمام شدن کار نوشتن، به عقب برگردید و ببینید چگونه میتوانید به صورت طبیعی کلمه کلیدی را به متن اضافه کنید تا درصد چگالی میان 1 و 2 داشته باشید.
از ریشه یابی کلمات کلیدی برای ساختن اشکال دیگری از آن کمک بگیرید.
ریشه یابی کلمات کلیدی، به توانایی موتور جستجو در شناسایی کلمات مرتبط به کلمه کلیدی اصلی دارد. معمولا کلمات بدست آمده از این روش، همان کلمه کلیدی اصلی ولی دارای پسوند یا پیشوند هستند و یا به شکل جمع دیده می شوند. برای مثال، برای کلمه “مدیریت پروژه”،می توان از کلمه “مدیر پروژه” نیز استفاده کرد. موتورهای جستجو، این گونه کلمات را شناسایی می کنند، پس شما می توانید از این کلمات استفاده کنید تا کلمه کلیدی اصلی را شناسایی کنید و همچنین به متن خودتان تنوع نوشتاری دهید.
از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.
کلمات کلیدی LSI، از نظر معنایی به یکدیگر مرتبط اند و استفاده از آن ها بسیار به سئو داخلی سایت شما کمک می کند.
اجتناب از keyword stuffing
هنگامی که محتوای خود را کامل کردید، از یک ابزار چک کردن سئو داخلی سایت استفاده کنید تا چگالی کلمات کلیدی صفحه و دیگر فاکتورهای سئو داخلی را پیش از منتشر کردن محتوا، ارزیابی کنید. اطمینان حاصل کنید که کلمه کلیدی اصلی را به تعداد کافی استفاده و از سرریز شدن آن جلوگیری کرده اید.
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.