ریچ اسنیپت عبارتی است که برای توصیفِ اطلاعات و داده های نشانه گذاری شدۀ وب سایت ها استفاده می شود و وبمسترها می توانند این داده ها را به کد HTML سایت خود اضافه کنند. ریچ اسنیپت به کاربران کمک می کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت تر درک کنند و بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنند.
در شرایط عادی، زمانی که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده می شود، کاربران می توانند عنوان صفحۀ سایت، آدرس سایت و متا دسکریپشنی که برای آن صفحه در نظر گرفته اید را مشاهده کنند.
زمانی که از ریچ اسنیپت ها در سایت خود استفاده می کنید، گوگل می تواند اطلاعات بیشتری دربارۀ کوئری جستجو را در اختیار کاربر قرار دهد. حال این اطلاعات می تواند نقد و بررسی یک محصول، یک شخص، یک تجارت یا هر چیزی باشد. گوگل با استفاده از ریچ اسنیپت سعی می کند اطلاعاتی دقیق و دسته بندی شده را در اختیار کاربر قرار دهد و اوا را به سمت سایت شما هدایت کند.
تاثیرغیرمستقیم ریچ اسنیپت ها در سئو به چه صورت است؟
بالاتر درباره این حرف زدیم که ریچ اسنیپت ها به واسطه فضای متفاوت شان، باعث افزایش کلیک می شوند. نکته ای که باید در این مورد بدانید این است که کلیک بیشتر به مرور باعث افزایش نرخ CTR می شود و این معیار در بلند مدت به یک سیگنال مثبت برای گوگل تبدیل می شود.
نرخ کلیک بیشتر مزیت دیگری که دارد این است که ورودی سایت شما را هم افزایش می دهد. با افزایش ورودی در یک عبارت، شانس شما برای بهبود جایگاه حتی بیشتر هم می شود و این یعنی تنها با اضافه کردن ریچ اسنیپت به یک صفحه، می تواند رتبه آن صفحه را هم ارتقا دهید.
اسنیپت Breadcrumbs
در این نوع Rich Snippets، به جای آنکه URL صفحه مورد نظر به کاربران نمایش داده شود، محل قرارگیری آن صفحه در دسته بندی های سایت به کاربر نمایش داده میشود. در واقع، این ریچ اسنیپت به کاربران نشان میدهد که برای رسیدن به این صفحه، باید چه مسیری را در سایت شما طی کنند.
توضیحات بیشتر را در سایت گوگل مشاهده کنید.
اسنیپت Reviews (نقد و بررسی)
شما میتوانید برای نقد و بررسی و امتیازبندی یک محصول یا یک فیلم از Rich Snippets استفاده کنید. در این نوع ریچ اسنیپت شما میتوانید یک نقد و بررسی را در نتایج جستجو به نمایش بگذارید یا میتوانید مجموعی از آنها را نشان دهید. این Rich Snippets به کاربران سایت امکان میدهد که به محصول مورد نظر امتیاز دهند. همچنین میتوانید نام شخص بررسی کننده را در نتایج جستجو نمایش دهید.
توضیحات بیشتر را در سایت گوگل مشاهده کنید.
اسنیپت Person (نویسنده یا شخص)
شاید شما هم متوجه شده باشید، زمانی که نام اشخاص معروف را در گوگل جستجو میکنید، اطلاعات کاملی از آن شخص به همراه تصویر شخص مذکور برایتان نمایش داده میشود. شاید باورتان نشود، اما اگر در سایت خود برای کارمندانتان پروفایل ساختهاید، شما هم میتوانید از این قابلیت استفاده کنید. Rich Snippets میتواند نام افراد، شغل، مهارت و نحوه تماس با افراد را در نتایج جستجو نمایش دهد.
توضیحات بیشتر را در سایت گوگل مشاهده کنید.
اسنیپت Products (محصولات)
یکی از مهمترین موارد استفاده از ریچ اسنیپت ها برای فروش محصولات در فروشگاه های آنلاین است. این اطلاعات می تواند شامل نام، تصویر، برند، توضیحات و حتی قیمت باشد. فروشگاههای آنلاینی که یک محصول را از چند فروشنده مختلف نمایش میدهند میتوانند محدودۀ قیمت محصول را بر اساس نزولی و صعودی ترتیببندی کنند.
اسنیپت Recipes (دستورالعمل ها)
از این نوع Rich Snippets عموما برای دستورالعمل های آشپزی استفاده میشود. با استفاده از این Rich Snippets میتوانید نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت عذا و همچنین مواد اولیه آن را به نمایش بگذارید.
توضیحات بیشتر را در سایت گوگل مشاهده کنید.
اسنیپت Events (رویدادها)
اگر قرار است در آیندهای نزدیک رویدادی را برگزار کنید، ریچ اسنیپت ها می توانند برای اطلاع رسانی به شما کمک کنند. میتوانید اطلاعات مربوط به زمان شروع رویداد، مدت زمان رویداد، جزئیات تهیه بلیت و مکان برگزاری رویداد را وارد نمایید. به این ترتیب، همه این اطلاعات در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده میشوند.
آپدیت (Dec 17 2017): البته گوگل به تازگی به ناشران هشدار داده است که استفاده از اسنیپت Events به شکل فریبنده و گمراه کننده نتیجه بدی برای سایت خاطی خواهد داشت و در بهترین حالت برخورد گوگل با چنین سایتهایی حذف Rich Answers آن سایت در SERP (نتایج گوگل) میباشد و در بدترین حالت باعث کاهش رتبه سایت و همچنین پنالتی گوگل میشود. (دو خط نوشته شده از گفتههای گوگل میباشد). گوگل اعلام کرده به دلیل گزارشهای متعدد کاربران (Report) به خاطر اسنیپت های غلط و اشتباهی که در نتایج انتشار پیدا میکند بخوردهای لازمه را صورت میدهد. جدا از این موارد استفاده نادرست از این اسنیپت ها باعث تجربه کاربری نامطلوبی میشود و به اعتبار سایت صدمه وارد میکند. گوگل اعلام کرده که به وبمستران خاطی در قسمت manual action سرچ کسنول اخطار لازمه را گوش زد میکند.
توضیحات بیشتر را در سایت گوگل مشاهده کنید.
اسنیپت Music (موسیقی)
موتور جستجو بینگ از موسیقی پشتیبانی نمیکند، اما گوگل میتواند از اطلاعات نشانه گذاری شده برای ترانهها و آلبومهای موسیقی پشتیبانی کند. ریچ اسنیپت های موسیقی شامل لینک هایی برای نمایش ترانهها و لینک های مستقیمی برای خرید آلبومهای موسیقی هستند.
توضیحات بیشتر را در سایت گوگل مشاهده کنید.
اسنیپت Videos (محتوای ویدئویی)
از این نوع ریچ اسنیپت برای محتوای ویدئویی موجود در سایت استفاده میشود و میتواند اطلاعات شرکت سازنده، مدت زمان ویدئو و سازنده ویدئو را در نتایج جستجو نمایش دهد.
توضیحات بیشتر را در سایت گوگل مشاهده کنید.
Business box (باکس بیزینس)
برای سازمانها و شرکتها این باکس بسیار مفید است ولی چون اکثرا با Rich sinppets ها اشتباه میگیرند در این مقاله آوردیم تا بدانید که جز Rich snippets ها نیستند و از طریق Google My Business میتوانید این اطلاعات را درج کنید، ولی باز میتوانید با زبان نشانه گذاری یا همان دادههای ساختار یافته آدرس، شماره تماس و اطلاعات لازمه شرکت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید.
چگونه به محتوای خود Rich sinppets اضافه کنیم؟
البته باید بدانید لزومی ندارد دادههای نشانه گذاری شده به محتوای تمام صفحات سایت اضافه شوند. با این حال هر چه تعداد محتوای نشانه گذاری شده بیشتر باشد، موتورهای جستجو نتایج بهتری را نمایش میدهند. همچنین، باید در اینجا ذکر کنیم که فقط باید محتوای قابل نمایش به کاربران را نشانه گذاری کنید. المانهای پنهان صفحه نیازی به نشانه گذاری ندارند. ما در اینجا سه روش مختلف برای درج Rich Snippets ها در سایت را بررسی میکنیم
-
پلاگین وردپرس برای Rich sinppets (روش ۱)
سایت شما اگر بر روی سیستم مدیریت محتوای مثل وردپرس راه اندازی شده است، انجام این کار برایتان آسان است حتی برخی از این افزونه ها در ستاره دار کردن پست در وردپرس به شما کمک خواهد کرد. در وردپرس، افزونه های متعددی برای ایجاد ریچ اسنیپت وجود دارد مانند پلاگین All in One Schema.org البته بیشتر سیستمهای مدیریت محتوا، افزونه هایی برای ساخت ریچ اسنیپت ایجاد کردهاند. با این حال ممکن است برای راه اندازی این افزونهها به کمک یک توسعه دهنده وب نیاز داشته باشید.
پلاگین Schema App Structured Data هم جز بهترین پلاگینها در این زمینه است و از استاندارد استراکچرد دیتا از نوع JSON-LD استفاده میکند. این پلاگین برای کل سایت شما structured data تولید میکند. حتی میتوانید بروید و به صورت دستی دیتاها را ویرایش کنید. سایر پلاگینها:WPSSO schema json ld (امکانات بسیاری داره و البته برای تغییراتش باید نسخه پولی گرفته بشه و زیادی کامل هست ولی خب شاید سنگین هم باشه)
wp seo structured data schema (پلاگین خوبی هست و امکانات خوبی داره ولی باید دستی اضافه کرد و انواع Type ها داره)
wp structuring markup (یک پلاگین ساده که با فعال شدنش همه کارها رو اتوماتیک اضافه میکنه و تنظیمات مختلفی هم داره)
schema app (مثل بقیه پلاگین ها ساده و اتوماتیک انجام میشه)
Schema (پلاگین ساده و خوبی هست که کارها رو اتوماتیک انجام میده، خودش دو تا پلاگین دیگه هم داره که امکاناتش رو بیشتر می کنه و می تونی نوع انتخاب کنی)
سعی کردم در بالا انواع پلاگین ستاره دار کردن پست در وردپرس را به شما معرفی کنیم. برای دیگر CMS ها هم کافیست در گوگل جستجو کنید.
-
استفاده از Structured Data Markup Helper گوگل (روش ۲)
(آپدیت 2020: این روش منسوخ شد ولی میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر بخوانید) اگر از CMS استفاده نمیکنید می توانید از این روش برای پیاده کردن structured data استفاده کنید یعنی مناسب صفحات استاتیک است، گوگل Structured Data Markup Helper را برای کمک به مدیران سایت جهت افزودن structured data با استانداردهای مختلف ایجاد شده است. به این منظور ابتدا وارد صفحه Structured Data Markup Helper شوید سپس نوع صفحه یا پست را مشخص کنید یعنی یکی از ده طبقه بندی که گوگل فراهم میکند را انتخاب نمایید. این انتخاب میتواند کمی احساس محدودیت به شما بدهد، اما با کمی فکر در مییابید که اغلب مطالب شما تحت یکی از این ده دسته قرار میگیرند. سپس اطمینان حاصل کنید که فیلد آدرس سایت را به درستی وارد کرده باشید، آدرس یکی از پستهای خود را در این فیلد وارد کنید.
-
اما اگر سایت شما دارای صفحات غیر استاتیک است، و از CMS استفاده میکنید بهتر است یا از روش اول (روش قبلی) و یا از روش سوم (روش بعدی) استفاده کنید.
-
استفاده از ابزار Data Highlighter در گوگل وبمستر (روش ۳)
(آپدیت 2020: این روش منسوخ شد ولی میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر بخوانید) یک روش عالی و راحت همانند روش بالا، با این تفاوت که در این روش میتوان بر روی سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) پیاده کرد. استفاده از این ابزار بسیار راحت هست، کافیست به https://www.google.com/webmasters رفته و وارد Search Appearance شید و سپس گزینه Data Highlighter را انتخاب کنید و در ادامه مراحل طبق ویدیو بالا پیش برید.
توجه داشته باشید که برای تست ریچ اسنیپتهای خود میتوانید از ابزار آنلاین گوگل استفاده کنید.
چرا باید به ریچ اسنیپت ها اهمیت داد؟
زمانی که یک عبارت را در گوگل جستجو میکنید، کدام لینک توجه شما را جلب میکند؟ همان لینکی که ستاره های طلایی دارد؟ دقیقاً
ریچ اسنیپت ها، اطلاعات و محتوای سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه سازی میکنند. موتورهای جستجو نیز این داده ها را به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش میدهند. در نتیجه، نرخ کلیک سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش مییابد. به علاوه، بسیاری از مهندسین سئو معتقدند که استفاده از ریچ اسنیپت ها میتواند در رتبه بندی سایت شما تاثیر بگذارد. همچنین، اگر شما نویسنده هستید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند در حرفه شما موثر باشد و شما را به عنوان فردی با تجربه به کاربران نشان دهد.
اگر فروشگاه آنلاین دارید یا در سایت خود به نقد و بررسی محصولات میپردازید، استفاده از ریچ اسنیپت میتواند توجه کاربران را به سمت شما جذب کند. ارائه یک تجربه کاربری (User Experience) خوب، گامی موثر در افزایش نرخ کلیک و فروش بیشتر است و ریچ اسنیپت اولین قدم برای ارائه تجربه کاربری خوب به بازدیدکنندگان است
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.