انواع سئو سایت چیست و چطور به توسعه کسب و کار شما کمک می کند:
SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور جستجو) به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد.
در واقع سئو مجموعه ای از فعالیت های مختلف جهت بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو و رضایت کاربر از نتیجه ی حاصل شده از جستجو می باشد.
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی از روشهای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود، در این روش سعی بر این است تا وب سایت مربوطه در دسترس مخاطبان هدف قرارگیرد، این روش آنقدر پر بازده بوده که مورد توجه کلیه مدیران وب سایتها و کسب و کارها قرار گرفته است.
به دلیل قابل توجه بودن این مزیت، رقابت زیادی برای به دست آوردن نتایج صفحه اول گوگل ایجاد شده است. از طرفی همیشه افرادی برای به دست آوردن این رتبه دست به روشهای نامتعارف و غیر قانونی می زنند تا زودتر از بقیه به هدفشان برسند.
از این رو گوگل به طور مستمر قوانین و الگوریتم های هوشمندانه تر و سختگیرانهتری وضع میکند تا جلوی این افراد را بگیرد و مسلما جرایمی برای این وب سایتها در نظر گرفته شده است.
در نتیجه برای رسیدن به صفحه اول گوگل باید به قوانین و الگوریتم های گوگل احترام گذاشت و فقط از روشهای مورد تایید موتورهای جستجو استفاده کرد.
انواع سئو سایت از نظر مسیرهای اجرا:
کارشناسان سئو برای رسیدن به هدف معمولا مسیرهای مختلفی را انتخاب می کنند، این مسیرها را می توان به چهار بخش زیر تقسیم کرد:
- همیشه برای رسیدن به اهداف راه های قانونی در نظر گرفته شده است در این روش سعی بر این است که قوانین موتورهای جستجو جهت افزایش رتبه سایت رعایت شود
صفحات وبی که به این روش بهینه می شوند مسلما مورد توجه موتور جستجو قرار گرفته و ماندگاری بیشتری نسبت به روشهای دیگر در صفحات اول نتایج گوگل و… خواهند داشت
- معمولا رسیدن به نتیجه در این روش طولانی تر از بقیه روش هاست.
مسیر سئو کلاه سیاه دقیقا بر خلاف سئو کلاه سفید است یعنی برخی سئو کارها سعی می کنند با دور زدن قوانین موتورهای جستجو به هدف خود برسند اما این روش رفته رفته با توجه به پیشرفت موتورهای جستجو و وضع قوانین سخت گیرانه در حال کم رنگ شدن است.
اما همچنان بعضی افراد سودجو و کم صبر به صورت اصطلاحا چراغ خاموش در این مسیر حرکت میکنند.
- معمولا به نتیجه رسیدن در این روش سریعتر حاصل می شود
- این مسیر بسیار پر ریسک است و به هیچ وجه توصیه نمیشود همچنین خطراتی مثل جریمه و … از طرف موتورهای جستجو وجود دارد
- ماندگاری در نتایج بالای موتورهای جستجو موقتی است
بسیاری از سئو کارها ترکیبی از روش های کلاه سیاه و کلاه سفید را انتخاب می کنند و نام این مسیر را کلاه خاکستری گذاشته اند
این روش به دلیل ترس از جریمه شدن (سئو کلاه سیاه محض) و درخواست های غیر علمی اما متعدد کارفرمایان جهت کسب رتبه اول ابداع گردیده است زیرا شرح واقعیت ممکن است برای کارفرما جذاب نباشد و از طرفی سئو کار نمی خواهد قراردادی را از دست بدهد پس به این روش روی آورده و بسیاری از قوانین را نادیده میگیرد.
- با توجه به وضع قوانین سختگیرانه و همت جمعی کلیه شرکت هایی همچون گوگل، یاهو، مایکروسافت و… برای مبارزه با این تکنیکها این روش هم توصیه نمی شود
- ریسک بالا
سئو منفی روشی ناجوانمردانه برای پایین آوردن رتبه سایت رقبا است. مواردی مثل: هک، ارسال اسپم، بک لینک های مخرب و … از این جمله فعالیت هاست.
– در اینجا لازم است بدانید جهت جلوگیری از حملههای این چنینی باید امنیت سایت خود را بالا برده و همواره حداقل با یک وبمستر حرفهای در ارتباط باشید.
انواع سئو از نظر روش و علوم اجرایی :
از این منظر سئو را می توان به دو بخش تقسیم کرد سئو داخلی و سئو خارجی، از نظر فنی بهتر است با سئو داخلی شروع کرد و بعد سراغ سئو خارجی رفت!
۱- سئو داخلی (on page-seo): سئو داخلی به دو بخش تقسیم می شود:
- سئو محتوا (بازاریابی محتوا) : سئو محتوا شامل مواردی همچون: آنالیز – رعایت قوانین در متا تگ ها –تولید محتوا-چگالی کلمات کلیدی- لینک های داخلی – داده های ساختار یافته و … است
- سئو تکنیکال : شامل مواردی همچون رعایت استاندارهای کدنویسی – بهینهسازی سرعت لود سایت-طراحی واکنش گرا و … می باشد
۲- سئو خارجی (off page-seo) :
سئو خارجی شامل ارتباطات سایت با خارج از وب سایت است
درواقع ایجاد و برقراری لینک های خارجی و بک لینک ها، عمده فعالیت در سئو خارجی است
متذکر می شویم در اجرای سئو خارجی بسیار مطالعه و احتیاط کنید و به هر توصیه ای عمل نکنید!
- ارتباط با شبکه های اجتماعی
- رپورتاژ آگهی
- خرید بک لینک (توصیه نمی شود چون غیر قانونیست)
- و … شامل سئو خارجی می باشد
سئوالات متداول قراداد سئو سایت :
هزینه اجرای سئو به عواملی مثل:
- وضعیت کنونی وب سایت در گوگل
- سابقه وب سایت
- میزان رقابت در کلمات مشخص شده
- نوع وب سایت و … بستگی دارد
پس نمی توان یک قیمت مشخص برای سئو سایت اعلام کرد اما می توان خدمات را بخش بندی کرده و برای هر بخش قیمتی اعلام نمود.
هیچ شخصی نمی تواند تضمین رتبه اول و یا صفحه اول را بدهد زیرا کسی از فعالیت رقبا و تغییرات آنی قوانین خبردار نیست، در ضمن این تضمین از نظر گوگل نوعی کلاه برداری محسوب می شود.
اما سئو کارها می توانند تضمین افزایش رتبه و افزایش بازدید ارگانیک گوگل در کلمات کلیدی مرتبط را بدهند.
برخی نیز با شروطی بازگشت مبلغ قرارداد را ضمانت می کنند.
باید بدانیم سئو فرایندهای ادامه داری دارد و همانطور که اصول سئو را در طی کار رعایت می کنیم نتایج بهتری را به دست خواهیم آورد و یا جایگاهی که بدست آوردیم را محکم خواهیم کرد.
زمان اجرای سئو را می توان بدین شکل اعلام کرد:
- زمان بهینه سازی سئو تکنیکال
- زمان بهینه سازی سئو محتوا
- زمان اخذ تعداد بک لینک های موثر و …
- زمان حصول جوانهها در کوئری ها (ورودی های حاصل از جستجو) بر اساس گوگل آنالایتیکس و …
در ضمن موارد فوق به نوع سایت و نتایج حاصل از آنالیزها، فعالیت رقبا، حجم محتوا، نوع همکاری کارفرما با سئو کار و … ربط دارد یعنی زمان دقیقی برای زمان به نتیجه رسیدن نمی توان اعلام کرد.
هزینه سئو در زبان انگلیسی و عربی و زبانهایی که رقابت در آنها بیشتر از فارسی است مسلما بیشتر خواهد بود.
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.