یکی دیگر از الگوریتم های گوگل، الگوریتم کبوتر یا لانه کبوتر یا Pigeon می باشد که در سال 2014 برای بهبود کسب و کارهای محلی و سئو سایت ها ایجاد شده است.
چرا این الگوریتم به نام کبوتر Pigeon یا لانه کبوتر نام گذاری شده است؟
انتخاب نام کبوتر به این جهت است که زمانی که کبوتر از هر منطقه ای رها شود پس از مدتی به محل زندگیش باز می گردد. تاثیر این اسم بر روی این الگوریتم نشان دهنده اهمیت موقعیت مکانی می باشد.
الگوریتم کبوتر چکار می کند؟
زمانی که شما به دنبال یک کسب و کار محلی هستید گوگل به شما بهترین موقعیت ها را نشان می دهد. مثلا شما به دنبال بهترین رستوران در خیابان وکیل آباد هستید، گوگل به شما بهترین موقعیت های مکانی با کمترین فاصله را نشان می دهد که بسیار مفید و ارزشمند است و معمولا نیاز های فرد را بر طرف می کند. توانایی پیدا کردن موقعیت مکانی محلی توسط گوگل از طریق الگوریتم کبوتر به دست می آید.
رتبه بندی گوگل بر اساس موقعیت مکانی
موتورهای جستجو کار خود را بر روی محتوا انجام می دهند، این محتوا می تواند متن، تصویر، صدا، ویدئو و غیره باشد. گوگل همیشه در تلاش است تا نتایج خوب و مرتبط به کاربر ارائه دهد. با معرفی الگوریتم کبوتر گوگل توانست بهترین موقعیت مکانی را در اختیار کاربر قرار دهد که این نتیجه تا قبل از عرضه الگوریتم کبوتر امکان پذیر نبود.
الگوریتم کبوتر چه تاثیری بر روی کسب کار داشته است؟
این الگوریتم بر روی سئو محلی (Local SEO) اثر می گذارد. کسب و کار هایی که موقعیت مکانی خود را تعریف کرده اند بهترین رتبه را در سرچ گوگل به دست می آورند. زمانی که کاربر نیاز به خدمات فوری دارد ترجیح می دهد بهترین نتیجه در فاصله مکانی نزدیک را به دست آورد. الگوریتم کبوتر باعث شد بسیاری از کسب و کارها موقعیت های بهتری در جستجوها به دست آورند.
حقایقی کوچک درباره الگوریتم کبوتر
این الگوریتم در ابتدا در کشور آمریکا اجرا شد و بعد از آن به مرور در کشور های دیگر از جمله انگلستان، کانادا و استرالیا اعمال شد.
بعضی از متخصصان خبره در زمینه سئو این الگوریتم را یکی از بزرگترین به روز رسانی گوگل از سال 2012 به بعد می دانند.
مواردی که این الگوریتم مورد بررسی قرار میدهد عبارتاند از:
- صفحات با بهینهسازی ضعیف
- راهاندازی نامناسب صفحه Google My Business
- ناهمخوانی نام، آدرس، شماره تلفن (NAP)
- نبود مستندات در دایرکتوریهای محلی (در صورت لزوم)
بهینهسازی برای الگوریتم کبوتر
- اطلاعات کسب و کار خود را در نقشه گوگل (Google Map) ثبت کنید: الگوریتم کبوتر سبب انسجام بیشتر موتور جستجو و نقشه گوگل شده است. یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه دهی و نمایش سایت شما براساس موقعیت، درک درست گوگل از موقعیت مکانی کسب و کار شما می باشد. از طرفی از این طریق، کاربران می توانند نظرات خود را در مورد کسب و کارتان بیان دارند و این یکی از فاکتورهای مهم و موثر در سئوی محلی می باشد.
- دقت داشته باشید که نام، آدرس و شماره تلفن تان (NAP) در سایت درج شده باشد: گوگل از طریق اطلاعات ثبت شده در نقشه گوگل به وب سایتی که به آن لینک داده اید نگاه خواهد کرد و اگر نام، آدرس و شماره تلفن کسب و کارتان تطبیق داشتند کارتان را درست انجام داده اید.
- سایت خود را در دایرکتوری های محلی ثبت کنید: سایت های دایرکتوری فهرستی از کسب و کارها در مناطق و شهرهای مختلف ارائه می دهند. این سایت ها با ظهور الگوریتم کبوتر رشد چشمگیری داشته اند.
نتیجه گیری
بعد از عرضه الگوریتم کبوتر آمار بازدید و نرخ تبدیل بعضی سایت ها کاهش پیدا کرد ولی بازدید هایی که منجر به فروش می شد افزایش پیدا کرد. الگوریتم کبوتر بیشترین تاثیر را بر روی سئو لوکال دارد و می توان گفت این تاثیر مثبت برای کسب و کار و هم کاربر است.
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.