سئو

چگونه رتبه الکسا را بهبود ببخشیم؟

چگونه رتبه الکسا را بهبود ببخشیم؟

در این مقاله به صورت تفضیلی به نحوه ی افزایش رتبه الکسا می‌پردازیم اما رتبه الکسا چیست؟ در پاسخ به این پرسش بایستی گفت یکی از مهمترین و معروف‌ترین ابزارهای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، سرویس متعلق به سایت الکسا می‌باشد که توسط شرکت آمازون، ارائه می‌شود. امروزه رنک الکسا (Alexa Rank) یا رتبه الکسای سایت، برای تمامی مدیران وب‌سایت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

الکسا وب‌سایت‌ها را بر اساس اطلاعات دریافتی از وب، رتبه‌ بندی می‌کند. مثلا برای مشاهده رتبه الکسای وب سایت ایران هاست با دامنه https://mashhad-seo.ir وارد سایت الکسا به ادرس www.alexa.com می‌شوید و نام سایت را می‌زنید.

هر چه عدد رتبه کوچکتر باشد، یعنی رتبه الکسای آن بهتر است. ما در این مقاله 14 نکته ساده، برای افزایش رتبه الکسا را یا به بیانی دیگر، کاهش رتبه الکسا می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که چگونه کاهش رتبه الکسا ایران را تجربه کنید.

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا یا alexa rank الکسا رنک. عددی است که شرکت آمازون به وب سایت می‌دهد. و این عدد میزان محبوبیت وب سایت را نمایش می‌دهد. ناگفته نماند این عدد کاملا نسبی است.
هر چه عددی که الکسا به وب سایت می‌دهد کوچکتر باشد یعنی میزان محبوبیت آن وب سایت بیشتر است. به عنوان مثال اگر رتبه الکسای شما 500 است یعنی 499 سایت دیگر موجود است که میزان محبوبیتشان از سایت شما بیشتر است.

الکسا داده ها را از کجا تهیه می کند؟

الکسا دارای یک پنل داده ترافیک بزرگ است که از میلیون‌ها سایت در سراسر جهان تشکیل شده است. براساس این داده‌های موجود، الکسا تعداد بازدید کنندگان همه سایت‌های اینترنتی را تخمین می‌زند. رتبه الکسا در ایران نیز با دقت بالا تخمین زده می‌شود به همین سبب یک منبع قابل ارجاع به حساب می‌آید.

وب سایت الکسا میزان محبوبیت وب سایت ها را چگونه اندازه گیری می‌کند؟

میزان محبوبیت وب سایت ها براساس تعداد بازدید کننده‌ها در روز و همچنین میانگین تعداد صفحات بازدید شده محاسبه می‌شود.
به عنوان مثال اگر ما دو وب سایت داشته باشیم که در روز 1000 بازدید کننده داشته باشند، رتبه الکسای بسیار متفاوتی دارند. چون در یکی از وب سایت‌ها هر بازدید کننده دو صفحه وب سایت را بازدید کرده است و در سایت دیگر هر بازدید کننده 10 صفحه را بازدید کرده است.

نکته بسیار مهم که خیلی از افراد در مورد رتبه الکسا نمی‌دانند این است که رتبه وب سایت شما میانگین رتبه سه ماه اخیر نمایش داده می‌شود. یعنی اگر امروز رتبه وب سایت شما کم یا زیاد شده. ربطی به بازدیده امروز نداشته است. و این به سه ماه اخیر بستگی دارد.

چگونه رتبه الکسای سایتمان را بدانیم؟

برای دیدن رتبه الکسای سایت تان دو روش پیشنهاد می‌کنیم.

روش اول:

نصب تولبار یا اکستنشن الکسا بر روی مرورگر خود. برای این کار باید عبارت Alexa toolbar را در گوگل سرچ بزنید. زمانی که نصب کنید آیکونی مانند شکل زیر دیده می‌شود. و هر بار وارد وب سایت خود شدید بر روی آیکون کلیک کنید تا رتبه الکسای وب سایتتان را ببینید.

چگونه رتبه الکسا را بهبود ببخشیم؟

روش دوم:

روش دوم دیدن رتبه سایت در الکسا وارد شدن به خود سایت الکسا می باشد. بر روی این لینک کلیک کنید تا وارد وب سایت بشوید. بعد از وارد شدن نام وب سایت تان را در کادر مورد نظر وارد کنید. این کادر را در تصویر زیر می توانید ببینید.

چگونه رتبه الکسا را بهبود ببخشیم؟

‏روش های کاهش رتبه الکسا

1. تولید محتوا

از جمله مهمترین فاکتورهای بدست آوردن رتبه خوب در الکسا تعداد بازدیدها و زمان صرف شده هر کاربر در سایت است. برای کسب بازدید بیشتر اهمیت محتوای دو چندان می‌شود. پس بایستی با یک استراتژی قوی محتواهای داغ تولید کنید. 

همچنین یک محتوای مفید و خوب به شما کمک می‌کند تا از وب سایت‌های دیگر لینک بدست بیاورید. لیک گرفتن از سایر سایت‌ها نیز در نهایت موجب اعتماد بیشتر مخاطبان و گوگل می‌شود که در نهایت بازدیدهای شما را افزایش می‌دهد. افزایش بازدید از این طریق باعث بهبود رتبه الکسای شما نیز می‌شود.

اکثر کسانی که در حوزه تولید محتوای وب فعال هستند، برای تولید محتوای خود به مقدار کافی تحقیق نمی‌کنند که چه موضوعاتی جذاب هستند و می‌توانند چندین بار کاربر را به سمت سایت بکشانند. موضوع خوب و داغ با افزایش میزان بازدید شما همراه و در نتیجه کاهش رتبه الکسا سایت شما همراه خواهد بود.

2. انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی

شما هیچ گاه نباید فرصت های کوچک را از دست بدهید. محتواهایی را که تولید می‌کنید، حتما در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. انتشار محتوا ها در شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه به صورت مستقیم بازدید کننده جدید جذب سایت شما می‌کند، می‌تواند به صورت غیر مستقیم نیز در افزایش ترافیک وب سایت شما تاثیر گذار باشد.

اگر اینستاگرام دارید، برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری را بگیرید، سعی کنید ابتدا ده هزار فالوور جذب کنید و لینک وبسایت و مقالات خود را در استوری ها درج کنید. راه اندازی کانال تلگرام و همچنین استفاده از لینکدین بسیاری می‌تواند در این زمینه به کمک شما بشتابد.

3. ایمیل مارکتینگ

اگر ایمیل مخاطبین خود را در اختیار دارید، با یک برنامه مناسب و منظم به کاربران خود ایمیل بزنید. این موضوع گاهی نادیده گرفته می شود اما می‌تواند در جهت افزایش بازدید سایت شما مفید باشد. برای ارسال ایمیل از سایت های ارائه دهنده خدمات ارسال ایمیل استفاده کنید.

4. از پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید

شما می توانید با استفاده از سرویس پوش نوتیفیکیشن، کاربرانی را که از سایت شما دیدن کردند را مجددا به سایت خود بکشانید. یادتان باشد که بایستی از همه ابزارهای برای جمع آوری داده های کاربران خود استفاده کنید.

5. افزایش تعداد صفحات مشاهده شده توسط هر بازدید کننده با لینک سازی

از جمله ساده ترین و پرکاربردترین روش‌های افزایش رتبه الکسا یا همان بهبود رتبه الکسا، استفاده از پتانسیل دیده نشده خود سایت برای افزایش بازدید است. نوشته‌های خود را یکدیگر لینک بدهید و همچنین مطالب مرتبط با مقاله را در سایدبار سایت‌تان نمایش دهید.

6. تولبار الکسا (Alexa Toolbar) را نصب کنید

مطمئنا شما و همکارانتان بازدیدهای زیادی را در روز از سایت‌تان انجام می‌دهد. پس حتما تولبار الکسا را بر روی مرورگر های خود نصب کنید تا رتبه الکسا وبسایت‌تان کاهش پیدا کنید.

7. بهبود سئو سایت

خب مسلما بهبود سئو سایت می‌تواند ترافیک بیشتری را از سمت موتورهای جست و جو روانه وب سایت کند. و همین موضوع باعث می‌شود که رتبه وبسایت شما به شکل قابل محسوسی کاهش پیدا کنید. البته برای بهبود رتبه الکسا با بهبود سئو باید صبر داشته باشید. اما یکی از بهترین روش‌ها و پایدارترین روش‌های برای افزایش رتبه الکسا و حفظ آن است.

8. در سایت های دیگر تبلیغ کنید

تبلیغات در سایت‌هایی که بازدیدهای خوبی دارند، می‌تواند بازدیدهای زیادی را به وبسایت شما سرازیر کند. همین امر موجب افزایش رنک الکسای شما خواهد شد. برای افزایش رتبه الکسا سایت‌تان، بایستی هزینه‌ای را بابت تبلیغات در نظر گرفته و صرف تبلیغات به صورت بنری و… در سایر سایت ها کنید.

9. صفحات قدیمی را برای بهبود رتبه الکسا به روز کنید

برای بهینه سازی وب سایت خود برای رتبه الکسا پایین‌تر، با افزودن مطالب جدید به آنها، صفحات قدیمی را به روز کنید. موتورهای جستجو فرکانس که صفحات در هنگام محاسبه رتبه‌های جستجو به روز می‌شوند را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

اگر به ندرت یا هرگز صفحه‌ای را در وب سایت خود بروزرسانی نمی‌کنید، موتورهای جستجو فرض می کنند که شما آن را رها کرده‌اید. آنها صفحه رها شده را در پایین صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) دفن می‌کنند که در آن ترافیک ناکام است.

از طرف دیگر با به روزرسانی صفحات وب سایت خود، موتورهای جستجو آنها را بالاتر می‌برند زیرا حاوی محتوای تازه هستند.و به راحتی کاهش رنکینگ alexa در پی دارد.

10. یک رتبه الکسا معتبر دریافت کنید

اگر در بهبود رتبه الکسا جدی هستید، می‌توانید یک عضو معتبر Alexa Rank را با قیمت 19 دلار در ماه خریداری کنید. این عضویت به الکسا کمک می‌کند تا بازدید مستقیم سایت شما (از جمله صفحات AMP) را اندازه گیری کند. شما ابتدا با نصب کد Alexa روی وب سایت خود شروع می‌کنید، سپس به نرم افزار Alexa اجازه می‌دهید کل سایت شما را اسکن کند. 

چگونه رتبه الکسا را بهبود ببخشیم؟

11. یافتن کلمات کلیدی مرتبط

عناصر اساسی هر وب سایت موفق متون با کلمات کلیدی مناسب هستند. پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده وب سایت‌هایی که از لحاظ موضوعی مشابه شما هستند. یک تحقیق درباره کلمات کلیدی به شما امکان می‌دهد که درک کنید که مخاطب هدف شما به دنبال چه چیزی است و چگونه آن را جستجو می‌کند. با این حال، به یاد داشته باشید که از کلمات کلیدی که خیلی دنبال آنها نیست نیز استفاده کنید.

12. کلمات کلیدی رقبا را تحلیل کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای دستیابی به نتایج قوی با رتبه بندی بهتر الکسا، روند مطالعه رقبا برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت های آنها است، زیرا شما باید بهترین سایت‌های راهنما را جستجو کنید تا کلمات کلیدی را که بیشترین بازدید و بازدید را برای آنها ایجاد می‌کند، ایجاد لینک برای سایت های آنها و غیره و هنگامی که آن دسته از کلمات کلیدی را که بیشترین میزان بازدید را به وب سایت‌هایشان می‌رساند، شناختید، می‌توانید برای بهبود سایت خود از طریق این کلمات کلیدی کار خود را برای ایجاد حرکت شگرف در سایت خود آغاز کنید.

13. تصاویر را بهینه کنید

بهینه سازی تصاویر در محتوای وب سایت شما باعث افزایش رتبه الکسا پایین برای سایت شما می‌شود. چه JPEG ، GIF ، PNG یا هر قالب دیگر، آنها باید نام خانوادگی مربوطه را داشته باشند. بازدید کنندگان به طور کلی نام‌های تصاویر را نمی‌بینند، اما موتورهای جستجو هنگام خزیدن وب سایت شما، آنها را بررسی می‌کنند.

استفاده از نام‌های مربوطه به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تصاویر وب سایت خود را شناسایی و درک کنند. به نوبه خود، ممکن است تصاویر سایت شما در Google تصاویر و بینگ تصاویر بالاتر باشد و صفحاتی که در آن تصاویر قرار دارند ممکن است در SERP های استاندارد Ranking بالاتری داشته باشند.

14.برای افزایش رتبه الکسا از محتوای کپی استفاده نکنید

از ایجاد محتوای محتوای وب سایت خودداری کنید. در حالی که همگام سازی محتوا در وبلاگ‌های دیگر مرتبط و کانال‌های آنلاین بی ضرر به نظر می‌رسد، می‌تواند رتبه الکسا وب سایت شما را بالا ببرد.

15. کاهش رتبه الکسا با نوشتن محتوای آسمان خراش

یکی دیگر از روش‌های که باعث کاهش و بهبود رتبه الکسا سایت‌تان می‌شود نوشتن محتوای آسمان خراش و طولانیست. در هر زمینه‌ای که سایت راه اندازی کردید می‌توانید شروع به تولید محتوا طولانی یا همان آسمان خراش کنید. منظور از محتوای آسمان خراش محتوای هستند که نسبت به محتوای رقیبانتان بسیار طولانی تر هستند.

برای تولید محتوای آسمان خراش قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید باید محتوای رقیبانتان را به صورت کامل بررسی کنید. کامل ببینید که رقیبانتان در چه زمینه و با چه موضوع ها شروع به تولید محتوا کردند و محتوای که تولید کردند چند کلمه است برای اینکه بتوانید محتوای آسمان خراش و طولانی تولید کنید باید محتوای تان کامل‌تر و جامع‌تر از رقیبانتان باشد.

برای تولید محتوای آسمان خراش تعداد کلمات و طول محتوا رقیبانتان را کامل بررسی کنید. ببینید که راجع به چه موضوعی محتوا نوشته‌اند و شما کامل‌تر و جامع‌تر از آنها بنویسید. به عنوان مثال اگر رقیبانتان نهایتاً در مورد موضوعی 1000 کلمه نوشته بودند شما سعی کنید دو الی سه برابر آن محتوا بنویسید. یعنی طول محتوای تان 2000 تا 3000 کلمه باشد.

سعی کنید برای تولید محتوای آسمان خراش از کلمات کلیدی اصلی و هم خانواده با کلمات کلیدی اصلی تان در محتوا استفاده کنید این کار باعث می‌شود هم طول مقاله‌تان زیاد شود و هم اینکه روی کلمات بیشتری به نتایج اول برسید.

از تگ‌های H2 و H3 به درستی استفاده کنید. سعی کنید محتوای که می‌نویسید تمام موضوعات محتوای رقیبانتان را پوشش بدهد طوری که وقتی کسی محتوای‌تان را خواند دیگر نیازی نباشد محتوای رقیبانتان را مطالعه کند. در محتوایی که می‌خواهید تولید کنید سعی کنید به مطالب داخلی و مطالب خارجی لینک های داخلی و خارجی بدهید.

سعی کنید در مقاله‌ای که تولید می‌کنید تعداد کامنت‌هایتان را افزایش بدهید. هرچه کامنت مطالبتان بیشتر باشد و افزایش پیدا کند باعث بهبود و کاهش رتبه الکسا سایت‌تان می‌شود زیرا این کار باعث می‌شود که محتوای‌تان به مرور زمان به محتوای آسمان خراش تبدیل شود.

16. کاهش رتبه الکسا از طریق تولید و انتشار ویدیو

یکی دیگر از روش‌ها برای کاهش رتبه الکسا تولید ویدیو با کیفیت برای مخاطبان و کاربران تان است. همانطور که می‌دانید ویدیو همیشه محبوب ترین فرمت محتوایی به حساب می‌آید. تولید ویدیو اصلا کار سخت و دشواری نیست.

شما می‌توانید در هر زمینه‌ای که کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کردید شروع به تولید محتوای ویدیو کنید و هم در سایت‌تان منتشر کنید و هم در شبکه‌های اشتراک ویدیو. وقتی ویدیوهای‌تان را در سایت‌های اشتراک ویدیو مثل یوتیوب، آپارات، نماشا و… منتشر کنید مخاطبان زیادی از طریق ویدیوهای شما وارد سایت تان می‌شوند همین موضوع باعث کاهش رتبه الکسای سایت تان می‌شود.

خیلی از دوستان فکر می‌کنند که تولید محتوای ویدیویی کار بسیار سخت و دشواری است و نیاز به دوربین‌های حرفه ای و یک سری تجهیزات مثل پرده سبز، میکروفون و… می‌باشد. در صورتی که اصلا برای تولید ویدیو نیازی به دوربین‌های حرفه‌ای و چنین تجهیزاتی نیست و شما با استفاده از سیستم لپ تاپ، کامپیوتر و گوشی موبایل تان می توانید برای سایتتان محتوای ویدیویی تولید کنید.

تولید محتوای ویدیویی علاوه بر این که باعث بهبود رتبه الکسا می‌شود باعث اعتماد سازی بیشتر مخاطبان تان نسبت به شما می شود و همین موضوع باعث می‌شود که درآمد اینترنت تان افزایش پیدا کند و بسیاری از افراد داخل محصولات و دوره‌های شما شرکت کنند.

روش‌های سئو کلاه سیاه کاهش سریع رتبه الکسا

  • سایت های تبادل ترافیک

اکنون می‌دانید که آوردن بازدید واقعی به سایت خود یکی از راه‌های بهبود رتبه الکسا است. این را می‌توان با سایت‌های تبادل ترافیک دستکاری کرد. اگر Google آن را امتحان کنید، لیست آنها را خواهید گرفت.

  • برنامه‌های جعلی تقویت الکسا

این سرویس‌ها آثاری مشابه سایت‌های تبادل ترافیک هستند. اما در این مورد آنها اطمینان حاصل می‌کنند که تمام مبدل‌هایی که نوار ابزار الکسا روی مرورگرهای خود نصب کرده‌اند.

نتیجه

جای بحث نیست که Ranking الکسا بسیار مهم است تا جایی که محبوبیت سایت در اولویت شما قرار دارد. ما امیدواریم که پیروی از این روش‌ها به شما کمک کند تا وبلاگ شما در زمان کمتری رتبه Alexa خوبی داشته باشد.

اگرچه بهبود رتبه الکسا برای یک وب سایت تاثیری در افزایش تعداد بازدیدکننده نخواهد داشت، اما به دلیل محبوبیت این استاندارد در بین انواع فعالیت‌های تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که امروزه برخی از مشتریان رتبه الکسا را ​​برای سایتی که می‌خواهند کالا یا خدمتی از آن بخرند سایت  را بررسی می‌کنند. 
الکسا یک معیار عملی و سودمند برای هر بازاریابی است که می‌خواهد تجارت و تجارت خود را بهتر بشناسد و همچنین هدفش یافتن فرصت های بیشتر است.

 

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *