نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش ، ضریب خروج یا نرخ بازگشت که با نام‌های بانس ریت یا Bounce Rate هم شناخته می‌شود، به تعداد کاربرانی گفته می شود که صفحه سایت شما را باز کرده و بدون مشاهده هیچ صفحه دیگر یا در کمتر از 1 دقیقه از آن صفحه خارج می شوند. در کل این مورد نمایشگر این است که سرور Google Analytics هیچ اطلاعاتی از بازدیدگننده دریافت نمی کند. bounce rate  به میزان حضور کاربران در صفحه شما بستگی نداشته و معیاری برای سنجش جذابیت وب سایت شما از دید بازدیدکنندگان می باشد. بررسی ضریب بازگشت Bounce Rate سایت به شما نشان می‌دهد که کاربران تا چه حد با محیط وب سایت ارتباط برقرار کرده و تشویق به بازدید صفحات بیشتر می‌شوند.


تحلیل نرخ خروج یا Bounce Rate

با توجه به حجم اطلاعاتی که سیستم های آمارگیر قوی در اختیار مدیران سایت ها می‌گذارند، عدم بررسی و تحلیل دقیق آنها می‌تواند موجب سردرگمی و اشتباه برای تصمیم های آینده گردد. برای تحلیل ضریب بازگشت سایت و تصمیم گیری درست در مورد مناسب یا نامناسب بودن آن باید بازدیدکنندگان را براساس نحوه ورود به سایت دسته بندی کرده و هریک را جداگانه تحلیل کنیم.

1- ارجاع دهنده های کم ارزش

سایت هایی که به جمع آوری فله ای اطلاعات از اینترنت پرداخته و بدون نظارت بر محتوا در اختیار کاربران قرار می‌دهند بعنوان ارجاع دهنده های نامناسب شناخته می‌شوند، افرادی که از این طریق به سایت شما وارد می‌شوند، خیلی سریع آن را ترک میکنند زیرا عموما انتظار ورود به سایت جدیدی را نداشته اند و یا بدنبال مطلب دیگری بوده و به سایت شما راهنمایی شده اند. در میان سایت های ایرانی لینک پد میتواند نمونه مناسبی باشد.

2- لینک مستقیم به سایت

این گونه لینک ها معمولا با یک پیام مشوق همراه هستند مانند “پیشنهاد می‌کنیم از این سایت بازدید کنید” یا “برای حمایت از ما از سایت زیر دیدن کنید” افرادی که از این طریق به سایت شما وارد می‌شوند به هدف مشخص نیامده و انتظار زیادی از محتوای شما نخواهد داشت. این افراد کمی اشتیاق دارند ولی نباید انتظار ضریب بازگشت مناسبی از آنها داشته باشید.

3- Bounce Rate ورودی از موتورهای جستجو

افرادی که از طریق موتور جستجو و با عبارت مشخصی به سایت شما وارد می‌شوند بطور حتم بدنبال موضوع خاصی بوده و به محتویات شما علاقه‌مند شده‌اند. اگر ضریب بازگشت برای این افراد در سایت شما عدد بالایی باشد یعنی بیش از 50 درصد آنها بدون بازدید هیچ صفحه دیگر از سایت شما خارج شوند، شما با مشکلی اساسی مواجه هستید و باید در محیط و مطالب سایت خود بازنگری عمیقی داشته باشید. توجه به دو نکته زیر بسیار مهم خواهد بود:
گاهی اوقات گوگل برای کلمات کلیدی خاصی که به زمینه کاری شما مربوط نیست و یا برای آن برنامه ریزی خاصی انجام نداده اید جایگاه مناسبی در نتایج خود به سایت شما می‌دهد. این عبارات و کلمات را به درستی شناسایی کرده و از جامعه آماری خود خارج کنید.
بررسی ضریب بازگشت سایت با توجه به ورودی گوگل نیازمند یک آمارگیری قوی و دقیق است، چیزی که خود گوگل در قالب گوگل آنالیتیکز ارائه کرده و متاسفانه برای ایران تحریم شده است.

4- کاربران ثابت سایت

افرادی که مرتب به سایت شما سر می‌زنند و مطالب آن را دنبال می‌کنند کاربران ثابت یا مشتریان پروپا قرص شما هستند. از یک طرف شما انتظار بازدید از تعداد صفحات زیادی را از آنها دارید ولی از طرف دیگر با توجه به مراجعه زیاد ممکن است مطلب جدیدی در سایت پیدا نکنند و بلافاصله ان را ترک کنند. بطور مثال افرادی که با خبرنامه از ارائه مطالب جدید سایت آگاه می‌شوند به سرعت از سایت شما بازدید می‌کنند ولی احتمال آنکه به صفحات دیگر سایت نیز بروند کم است زیرا همه مطالب را بروز مطالعه کرده اند.

نمودار زیر یک مقایسه نسبی میان چهار حالت ذکر شده در بالا و انتظار شما از ضریب بازگشت هر کدام را نمایش می‌دهد.

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

تمام تلاش خود را برای یافتن مشکلات سایت و تشویق بازدیدکنندگان به مشاهده صفحات بیشتر انجام دهید؛ استفاده از سایدبار و ارائه پربازدیدترین مقالات و یا پرفروش ترین محصولات می‌تواند گزینه مناسبی برای اینکار باشد، همچنین ایجاد ارتباط میان مقالات و معرفی مقالات مرتبط شانس شما را برای بازدید بیشتر صفحات افزایش می‌دهد.

دلایل بالا بودن Bounce Rate چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت ۱۰ مورد زیر مهمترین دلایل افزایش Bounce Rate هستند:

۱- سایت تک صفحه‌ای

شاید بتوان گفت از ساده‌ترین دلایل افزایش Bounce Rate عدم وجود صفحات مختلف برای کاربران است. اگر تعداد صفحات پایینی دارید یا حتی اگر یک سایت تک صفحه ای دارید نباید انتظار پایین بودن این نرخ را داشته باشید.
برای بهبود این نرخ بهتر است به فکر گسترش سایت خود باشید.

۲- سرعت پایین سایت

معمولاً اگر کاربری موقع باز کردن صفحه‌ی سایت شما با کمی تاخیر مواجه شود صفحه‌ی سایت را بسته و از آن خارج می‌شود. در این زمان نرخ خروج سایت شما افزایش می‌یابد.

برای تست سرعت و بهبود آن به مقاله‌ی زیر مراجعه کنید.

ابزارهای تست سرعت سایت

۳- محتوای خود کفا

ممکن است در سایت خود محتواهای جامع و کاملی داشته باشید که تمام سوالات کاربران را در آن موضوع پاسخ دهد. این بسیار خوب است اما Bounce Rate سایت را افزایش می‌دهد.

زمانی که کاربر راجع به موضوعی در گوگل جستجو می‌کند در ابتدای کار سوالات مختلفی در ذهن او نقش بسته است. اگر با مقاله‌ی شما رو به رو شود و در آن پاسخ تمام سوالات خود را بیابد پس چه دلیلی وجود دارد که به صفحات دیگر مراجعه کند؟
اگر مقالات سایت شما در این دسته باشند احتمالاً مدت زمان ماندن کاربر در سایت شما افزایش می‌یابد اما نرخ پرش زیاد است.

بهتر است صفحات فرود کاربر (landing page) صفحاتی هدایت کننده باشند که موضوع اصلی را تعریف می‌کنند و سپس کاربر را به سمت اطلاعات مختلف در سایر صفحات هدایت می‌کنند.
بنابراین از لینک سازی داخلی غافل نشوید.

۴- عنوان سئو اشتباه یا متای توضیحات نامرتبط

اگر عنوان سئو و یا متای توضیحات نوشته شده با مطالب مقاله‌ی شما نامرتبط باشند کاربر به محض ورود به سایت و مطالعه‌ی بخش اول از آن، از سایت شما خارج خواهد شد.

بهتر است صفحاتی که دارای نرخ پرش بالاتری هستند را بازبینی کنید تا اگر با این مشکل رو به رو هستید آن را اصلاح نمایید.

۵- محتوای بی کیفیت

اگر محتوای قرار گرفته شده در سایت شما دارای کیفیت مناسبی نباشد، کاربر به مشاهده‌ی سایر صفحات سایت شما رغبت ندارد.
بنابراین افزایش جذابیت محتوا و بالا بردن سطح کیفی آن می‌تواند کمک خوبی در کاهش Bounce Rate داشته باشد. بهتر است مقاله‌ی راهنمای جامع آموزش تولید محتوا را مشاهده کنید تا مطلب نوشته شده‌ی خود را به بهینه‌ترین شکل ارائه دهید.

۶- خطاهای مانع شونده

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

ممکن است کاربر به محض ورود به سایت شما با ارور‌هایی مثل 404‌ مواجه شود که موجب ترک کردن صفحه می‌شود. بهتر است به گوگل سرچ کنسول سایت خود سر بزنید و از بخش coverage‌ بررسی کنید که آیا صفحاتی از سایت شما دارای ارور سرور یا 5xx هستند یا خیر.

۷- ارجاع دهنده‌‌های ناصحیح

اگر از سایت‌های مختلف با کلمات بی ارتباط به موضوع محتوای خود لینک دریافت کنید یا کاربر با اهداف بی ربط به سمت سایت شما هدایت شود، این موضوعات نرخ خروج کاربر را به شدت افزایش می‌دهد.

۸- ظاهر نامناسب سایت

تصور کنید با جستجو در گوگل با سایتی مواجه شوید که دارای متون ریز، با فونت بد است که رنگ پس زمینه‌ی آن هم چشمانتان را آزار دهد! در این زمان واکنش شما چیست؟

بسیاری از کاربرها بعد از مواجه شدن با این نوع سایت‌ها فوراً از آن خارج می‌شوند.
البته ممکن است سایت‌ شما اینگونه نباشد و فقط دارای ایراد‌های جزئی‌تر در ظاهر باشد. بهتر است هر چه زودتر آنها را رفع نمایید.

۹- مشکل در واکنشگرایی صفحات

قبلاً راجع به واکنشگرا بودن صفحات سایت و mobile-friendly بودن آن زیاد بحث کردیم. کاربرانی که با موبایل یا تبلت وارد سایت شما می‌شوند توقع دارند دسترسی به بخش‌های مختلف و ظاهر سایت برای آنها هم مناسب باشد.

۱۰- صفحات پر خروج

ممکن است در سایت شما چند صفحه‌ی پربازدید نرخ خروج را افزایش دهند. بهتر است به کمک ابزار آنالیتیکس گوگل صفحات پر بازدید را بررسی کنید. برای این کار از بخش Behavior وارد all pages شوید.
در این مقاله ۱۰ دلیل اصلی که باعث افزایش نرخ خروج کاربران می‌شود را بررسی کردیم.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *