ووکامرس

مزایا و معایب خرید اینترنتی چیست؟

مزایا و معایب خرید اینترنتی چیست؟

خرید اینترنتی نوعی خرید است که از طریق فروشگاه‌ اینترنتی انجام می‌شود و مردم می توانند خریدهای خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام دهند. اگر شما هم صاحب کسب‌و‌کاری هستید، حتما خیلی درباره‌ی مزایای تبدیل کسب‌و‌کار خود به کسب و کار اینترنتی شنیده‌اید. شاید این کار به نظر خیلی از افراد خطرناک یا پیچیده باشد. اما فواید زیادی در فروش یا تجارت الکترونیکی وجود دارد.

چند مورد از مهم‌ترین مزایای فروشگاه اینترنتی

1. راحتی باورنکردنی در یک فروشگاه اینترنتی:

در مقایسه با یک فروشگاه سنتی که فقط در ساعات مشخصی می توانید از آن خرید کنید، خرید آنلاین، یعنی هر زمان از روز و شب که قصد خرید داشتید، به راحتی به یک فروشگاه یا سایت فروشگاهی مراجعه کنید، چرخی بزنید، انتخاب کنید و بعد هم به راحتی خرید کنید. این برای مادرانی که فرزند شیرخوار دارند، زنان باردار، در شرایط نامساعد هوا و همچنین برای کسانی که محدودیت زمان دارند یک گزینه ایده آل به حساب می آید. به همین دلیل است که استفاده از یک فروشگاه ساز آنلاین، بسیار مورد استقبال صنایع مختلف واقع شده است.

2. مقایسه قیمت ها:

به راحتی می توانید از یک فروشگاه آنلاین به فروشگاه آنلاین دیگر، بروید، چرخی بزنید، قیمت ها را مقایسه کنید و جنس مورد نیاز خود را انتخاب کنید.  برای اینکار حتی می توانید از نرم افزار فروشگاه ساز آنلاین، یا سایر نرم افزارهای مربوطه که برای مقایسه قیمت‌ها تولید شده اند هم استفاده کنید. معمولا فروشگاه های اینترنتی برای حفظ مشتری های خود، تخفیف های خوبی در شرایط و مناسبت ها در نظر می گیرند. با عضویت در خبرنامه های این فروشگاه ها می توانید از تخفیف های ویژه اطلاع پیدا کنید. پیاده سازی تمام این موارد با ساخت فروشگاه اینترنتی مورد پسند مشتریان بالقوه ارتباط مستقیم دارد.

3. حضور در اینترنت، تصویر بهتری از شرکت‌تان ارائه می‌دهد

فقط همین دلیل می‌تواند برای راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید و شروع فروش اینترنتی کافی باشد. بدون داشتن وب‌سایت، وبلاگ یا هر نوع حضور اینترنتی، مشتریان نمی‌توانند متوجه شوند شما چقدر در کارتان جدی هستید. امروزه، شرکت‌های کوچک و بزرگ در هر صنعتی که باشند، سعی می‌کنند حضور پُررنگی در اینترنت داشته باشند.

4. انتخاب بی محدودیت:

فضای یک فروشگاه سنتی، هر چه قدر هم که وسیع باشد، محدود است. بنابراین تعداد محصولات محدود است، اما در یک فروشگاه اینترنتی، انتخاب های زیادی وجود دارد. حتی اگر شما محصول مورد نظر خود را در یک فروشگاه پیدا نکردید، به راحتی می توانید با یک کلیک به فروشگاه دیگری سر بزنید.

5. دسترسی به نظرات مصرف کننده ها:

شما می توانید به راحتی در بخش نظرات، توضیحات سایر مصرف کننده ها و مشتری ها را در مورد یک محصول بخوانید و آگاهانه تصمیم گیری کنید.

6. صرفه جویی در زمان:

با خرید از یک فروشگاه اینترنتی شما مجبور نیستید زمان زیادی را در ترافیک و شلوغی شهر سپری کنید، بلکه بدون هیچ اتلاف وقتی، در کمترین زمان ممکن مایجتاج خود را تهیه می‌کنید. البته در امان ماندن از آلودگی هوا را هم به لیست اضافه کنید.

اما در کنار این مزایا، بیایید نگاهی هم به مشکلات احتمالی یک فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین داشته باشیم.

7. دسترسی به خدمات شرکت شما ۲۴ ساعته می‌شود

با اینکه خیلی از فروشگاه‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و بیمارستان‌ها خدمات ۲۴ ساعته ارائه می‌دهند، اما این کار برای خیلی از کسب‌و‌کارها غیرممکن است. البته، بهتر است بگوییم این کار بدون اینترنت غیرممکن است. یکی از مهم‌ترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌آورد که هر زمانی از شبانه‌روز و در هر مکانی، سفارش‌های خود را ثبت کنند. تصور کنید این امر چقدر می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما سوددهی داشته باشد.

مزایا و معایب خرید اینترنتی از فروشگاه اینترنتی

8. می‌توانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید

اینترنت به شما این امکان را می‌دهد تا به سؤالات مشتریان پاسخ دهید، وبینارهایی برای فروش یا تبلیغات برگزار کرده و به مشکلات مشتریان رسیدگی کنید. همه‌ی این کارها بدون اتلاف وقت انجام می‌شوند. فقط کافی است یک بار ویدئویی یا لیستی از سؤالات رایج تهیه کنید و سال‌ها مشتریان‌تان را برای دریافت پاسخ‌شان به صفحه‌ی مربوط به آنها ارجاع دهید. با این کار، نه تنها در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید بلکه خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه می‌دهید. مشتریان معمولا دنبال اطلاعات خاصی می‌گردند. معمولا اطلاعاتی که برای آنها مهم است به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری قبل از خرید
  • حل مشکلی که در هنگام فرایند خرید بروز می‌کند

شما می‌توانید با ایجاد وب‌سایت، تمامی اطلاعاتی را که مشتریان به آن نیاز دارند، درست موقعی که به آن نیاز دارند در اختیارشان بگذارید. این یعنی تماس‌های تلفنی برای حل مشکلات کمتر می‌شوند و فروش افزایش پیدا می‌کند.

9. برای راه‌اندازی استارتاپ، هزینه‌ی کمتری لازم دارید

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی، کم بودن هزینه‌‌ی ساخت آن است. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کار پیچیده و پرهزینه ای نیست. نیازی به خرید ملک، خودرو و لوازم اداری نیست و فقط به تعداد محدودی کارمند احتیاج دارید. فقط کافی است سایت‌ فروشگاهی خود را آماده کرده و کسب‌و‌کارتان را به فضای آنلاین منتقل کنید. اگر قبلا شرکتی سنتی داشته‌اید، این تغییر می‌تواند خیلی راحت‌تر انجام شود. شما به فروش همان محصولات قبلی که به اندازه‌ی کافی هم از آن در اختیار دارید، ادامه می‌دهید و اینترنتی شدن فقط باعثِ افزایش تعداد مشتریان‌ شما می‌شود.

شما می‌توانید با هزینه‌ی خیلی کمی وب‌سایتی طراحی و راه‌اندازی کنید. 

10. در فروشگاه اینترنتی تمام فاصله‌ها از بین می روند

یکی دیگر از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی این است که فاصله‌‌ها را از میان برمی‌دارد. فاصله‌ی مشتریان تا فروشگاه شما فقط به اندازه‌ی یک کلیک است. از طریق اینترنت شما می‌توانید با مشتریان در تماس باشید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و مشکلات‌شان را حل کنید. از همه مهم‌تر اینکه، می‌توانید سفارش‌ها و پرداخت‌ها را مستقیما دریافت کنید.

11. می‌توانید در هر مکانی که دوست دارید، کار کنید

دوست ندارید زمستان در هوای سرد یا به خاطر آلودگی هوا از خانه خارج شوید؟ آیا از گرما و رطوبت در شهر خود کلافه شده‌اید؟ کسب‌و‌کار اینترنتی شما را از قید‌و‌بند مکان آزاد می‌کند و این امکان را برای‌‌تان فراهم می‌آورد که هر جا راحت هستید کار کنید. تا زمانی که ارتباط اینترنتیِ خوبی دارید، می‌توانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسب‌و‌کارتان را مدیریت کنید. خیلی از مردم در یک قاره زندگی می‌کنند ولی انبار کالاهایشان در قاره‌ی دیگری است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد کسب‌و‌کارتان را با سبکِ زندگی‌تان هماهنگ کنید و نه برعکس. البته استثناهایی هم وجود دارند. بعضی از افراد مانند جراحان، معمارها و نقاش‌ها حتما برای انجام شغل‌شان به مکان خاصی نیاز دارند.

اگر کسب و کار شما محصولی را برای فروش ارائه می دهد، توصیه می کنیم مقاله راهکار افزایش فروش را مطالعه فرمایید.

12. هزینه‌های عملیاتی شرکت‌تان کاهش می‌یابد

فقط انجام یک کار ساده می‌تواند هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد. به‌عنوان مثال، ثبت آنلاین سفارشات باعث می‌شود دیگر نیازی به کارکنان بخش خدمات مشتریان نداشته باشید. فروش آنلاین این امکان را فراهم می‌آورد که هم سفارش‌ها و هم پرداخت‌ها را اینترنتی انجام دهید. با این کار از تعداد کارکنان و در نتیجه هزینه‌های اداری و دفتری کاسته می‌شود.

به جز ثبت سفارش‌ها و پرداخت‌ها، بقیه‌ی فعالیت‌های تجاری‌تان را نیز می‌‌توانید به صورت اینترنتی مدیریت کنید. از این فعالیت‌‌ها می‌توان به پرداخت صورت‌حساب‌ها و قبوض، ردیابیِ سفارشات و فرستادن کالاها نام برد. از دیگر کاربردهای اینترنت، پاسخ‌دهی سریع و آسان به سؤالات و مشکلات مشتریان از طریق سؤالات رایج و انجمن‌های آنلاین است.

13. می‌توانید بازار جهانی را هدف بگیرید

شرکت‌ها و فروشگاه‌های سنتی فقط می‌توانند پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمان‌های خاصی باشند، بگذریم از اینکه خیلی از افراد اصلا خیلی از این شرکت‌ها را نمی‌شناسند و از وجودشان بی‌اطلاع هستند. با داشتن یک سایت فروشگاهی مناسب و خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر می‌توانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما می‌تواند چقدر رونق بگیرد!

البته توانایی برخوردار بودن از هزاران بازدیدکننده تفاوت زیادی با داشتن هزاران بازدید کننده دارد. برای برخوردار شدن از مزایای تجارت الکترونیکی و فروشگاه اینترنتی، باید همان کارهایی را انجام دهید که شرکت‌های سنتی انجام می‌‌دهند: مارکتینگ و تبلیغات. باید بیاموزید چطور می‌توانید ترافیک وب‌سایتِ فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. یکی از روش‌های مؤثر و کم‌هزینه در این راه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ وب‌سایت‌تان در راستای افزایش فروش اینترنتی می باشد.

14. سرعت پاسخ‌دهی شرکت افزایش می‌یابد

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد به سفارش‌های خرید، پیشنهادات و دیگر نیازهای مشتریان به سرعت و در لحظه پاسخ دهید. فروشگاه‌های اینترنتی سفارش‌های مشتریان را ثبت و تأیید می‌کنند. در فروشگاه‌ها یا شرکت‌های سنتی، ثبت سفارش‌ها معمولا از طریق تماس تلفنی انجام می‌گیرد و روند ثبت و پیگیری آن توسط کارمندان انجام می‌شود. بسته به میزان کارهای روزانه‌ی کارکنان، رسیدگی به سفارش ممکن است روزها طول بکشد. اما فروشگاه‌های اینترنتی با داشتن یک اپلیکیشن مناسب به شما این امکان را می‌دهند که نه تنها سفارش‌‌ها، بلکه موجودی انبار، تعداد فروش روزانه و هر چیز دیگری را که لازم دارید، به سرعت چک کنید. پاسخ‌دهی سریع به نیازهای مشتریان، برای آنها رضایت به همراه دارد و برای شما کار اداری کمتر.

15. آنالیز دقت بازدید کنندگان

یکی از مهمترین تفاوت یک فروشگاه سنتی با فروشگاه اینترنتی را در اندازه گیری دقیق آمار مراجعه کنندگان به سایت شما است.

 در بازاریابی اینترنتی با ابزارهای مانند گوگل انالیتکس و.. می‌توانید امار دقیقی از نحوه بازدید کاربران را رصد کنید و متناسب با آن تصمیمات اجرایی جهت تبدیل هر چه بیشتر بازدیدکنندگان به مشتری را اتخاذ نمایید.

مزایا و معایب خرید اینترنتی چیست؟

معایب استفاده از فروشگاه اینترنتی

علاوه بر مزایا، معایبی نیز وجود دارد. با وجود موفقیت‌هایی که در طراحی فروشگاه اینترنتی وجود دارد هنوز هم وجود یکسری معایب موجب شکایت افرد می‌شود. این معایب عبارتند از:

  • عدم امکان بررسی کالا از نزدیک

 یکی از مشکلاتی که در خرید اینترنتی افراد با آن مواجه هستند، عدم بررسی کالا از نزدیک است. در فروشگاه اینترنتی تنها شرح محصول و عکس آن نمایش داده می‌شود که این موجب بروز مشکل برای خریداران آنلاین می‌شود.

  • کاهش رضایت در لحظه

 برخلاف خرید در دنیای واقعی، کاربر بعد از خرید کالای مورد نظر خود از فروشگاه اینترنتی قادر به استفاده بلافاصله از محصول که موجب ایجاد رضایت بیشتر می‌شود، نخواهد بود. در خرید آنلاین، مشتری باید مدتی برای دریافت محصول درب منزل خود صبر کند.

  • موانع فناوری

سرعت پایین اینترنت و کندی در لود شدن صفحات سایت‌ها و وجود مشکل برای ثبت نام در سایت و باز کردن حساب خرید در آنها از عوامل عمده نارضایتی مشتریان از سایت‌های فروش اینترنتی است.

  • موانع امنیتی

عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات از جمله مهم‌ترین نگرانی های مشتریان است و باعث می‌شود که بسیاری از افراد به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد نکنند.

  • نبود تعامل بین خریدار و مشتری

فروشگاه‌های سنتی این امکان را به کاربران می دهد که با خریدار بر سر قیمت مذاکره کنند. غیر از تخفیف‌هایی که کارفرمایان در دوره‌های خاص به مشتریان ارائه می‌کنند، تخفیف حین خرید محصول در فروشگاه اینترنتی وجود ندارد. برخی از افراد می‌توانند با خرید از فروشگاه های سنتی، در حین خرید با چانه زنی تخفیف هم بگیرند، اما در فروشگاه اینترنتی این قابلیت وجود ندارد.

  • کلاهبرداری های اینترنتی

تجربه نشان داده که برخی از فروشگاه های اینترنتی با هدف کلاهبرداری برپا شده اند و یا سامانه پرداخت آنان ایمن نبوده است و یا حتی به حریم خصوصی کاربران تجاوز شده است. این موارد تجربه تلخی از خرید اینترنتی در ذهن کاربران ایجاد می کند و موجب می شود اعتماد این دسته از کاربران حتی به فروشگاه‌های اینترنتی مطمئن نیز کم شود.

بنابراین مشتریان باید قبل از خرید و وارد کردن اطلاعات شخصی خود اطمینان حاصل کنند که فروشگاه اینترنتی مطمئنی را برای خرید انتخاب کرده‌اند.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *