لینک شکسته ( broken link ) چیست؟
لینک شکسته یا broken link

چرا در سایت ما لینک شکسته به وجود می‌آید؟

شایع‌ترین دلایل این موضوع، موارد زیر هستند:

  • اشتباه تایپی هنگام ایجاد لینک
  • حذف یک تصویر، فیلم، فایل یا یک صفحه وب کامل
  • تغییر نام یا جابجایی صفحه و فراموش کردن بروز رسانی لینک‌های داخلی خود
  • پیوند دادن به محتوایی مانند تصاویر، فیلم‌ها و یا PDF ها که حذف شده یا منتقل شده‌اند
  • تغییر نام دامنه و انتقال سایت به URL جدید

به هر علت، لینک های خراب ارورهای ناامید کننده ای هستند که باید سریعاً رفع شوند.

چرا وجود لینک های شکسته یک مشکل به حساب می آید؟

یک لینک خراب از نظر ظاهری خیلی بد به نظر نمی رسد؛ اما واقعیت این است که می تواند به وب سایت، اعتبار و تجارت شما آسیب جدی برساند. این می‌تواند به رتبه بندی سایت‌تان در موتور جستجو و تجربه کاربری سایت شما لطمه وارد کند و همچنین باعث از دست رفتن مشتری و درآمد شما شود.

آسیب‌های لینک شکسته یا broken link به سایت، وجود لینک‌های شکسته و خراب مشکلات زیر را به همراه دارد.

تجربه کاربری

اگر سایت شما دارای لینک‌های خراب است که مانع دسترسی کاربران به اطلاعات مورد نیاز می شود، احتمالاً کاربران به سایت بعدی که یکی از رقبای شما خواهد بود؛ می روند.

اعتبار و درآمد 

صرف نظر از اینکه برای جذب مشتریان به سایت خود چقدر زمان و چه منابعی را سرمایه گذاری کرده‌اید، اگر یک سایت خراب چیزی باشد که کاربران با آن مواجه شوند، تمام تلاش‌های شما به هدر خواهد رفت. چگونه کاربران می‌توانند اعتماد کنند که اطلاعات یا جزئیات کارت اعتباری خود را به سایتی غیر قابل اعتماد تحویل دهند؟

رتبه سایت در گوگل

در حالی که گوگل اظهار داشته است که صرفا داشتن یک یا دو لینک خراب در سایت بر رتبه بندی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) تأثیری نخواهد داشت، این تأثیر از راه های دیگر نشان می‌دهد.
وقتی کراولرها به یک لینک خراب برخورد می‌کنند، زمان را برای بررسی این لینک هدر می‌دهند تا به عنوان لینک شکسته تشخیص داده شود. بنابراین می توانند آن را تحت همین عنوان دسته بندی کنند. این موضوع، بودجه کراولر را که می‌توانست در صفحات خوب استفاده شود، هدر می‌دهد و به شانس رتبه بندی خوب این صفحات در نتایج جستجو آسیب می‌رساند.
اما ضرر این لینک‌ها به سئو در اینجا تمام نمی شود. معمولاً وقتی بازدیدکنندگان با صفحه‌ای خراب در سایت مواجه شوند، ظرف چند ثانیه خارج خواهند شد. با صرف وقت کمتر توسط کاربران در سایت شما، الگوریتم‌های موتور جستجو فرض می‌کنند به این دلیل است که شما به بازدیدکنندگان محتوای با کیفیت یا اطلاعات مرتبط با جستجوی آن‌ها را ارائه نمی‌دهید و بدیهی است که این موضوع، منجر به رتبه بندی پایین‌تر و افزایش بانس ریت وب سایت‌تان می‌شود.

رتبه سایت در گوگل

راهکارهایی برای تعمیر لینک های شکسته

شرکت مشهد سئو با فراهم کردن ابزار بررسی آنالیز لینک های صفحه و ابزار بررسی لینک های شکسته و خراب، این امکان را به شما می‌دهد تا با صرف کمترین زمان و بدون هیچ هزینه‌ای تمامی لینک های صفحات خود را چک کنید و در صورت وجود مشکل در آن‌ها، به رفع مشکل بپردازید.

برای تعمیر لینک های شکسته، راه حل‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم.

  • قبل از انتشار پست، لینک هایی که در آن قرار دادید را چک کنید.
  • اگر URL سایت را عوض کرده‌اید، حتما از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا با کلیک بر روی لینک قبلی، صفحه جدید باز شود.
  • محدود بودن دسترسی صفحات را مشخص کنید. برای مثال، اگر لینکی فقط برای اعضای سایت بود، در کنار لینک این موضوع را ذکر کنید.
  • هنگام ساخت وبلاگ، سعی کنید URL ساده ای طراحی کنید تا وارد کردن آن برای کاربران دشوار نباشد و دسترسی به سایت شما راحت‌تر شود.

جمع بندی

با توجه به آسیب جدی که لینک های شکسته می‌توانند به سئو سایت، اعتبار و درآمد شما وارد کنند، نمی‌توانید این لینک ها را نادیده بگیرید.

اکنون که اطلاعات و ابزارهای لازم برای بررسی، یافتن و رفع لینک های خراب را در اختیار دارید، وقت را هدر ندهید. اکنون (و همچنین بطور دوره ای)، این کار را انجام دهید زیرا هر روز که پیوند خرابی در وب سایت شما قرار می‌گیرد، ضرر بسیاری را تجربه خواهید کرد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *