وردپرس

آموزش غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس

آموزش غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس

آیا می‌دانستید که وردپرس به صورت خودکار آپدیت می‌شود؟ اگر سابقه کار با وردپرس را در رزومه خود داشته باشید به خوبی می‌دانید که این نرم‌افزار در فواصل زمانی منظم و به صورت کاملا خودکار آخرین نسخه وردپرس را دانلود و برنامه را بروزرسانی می‌کند. و داخل مقاله نحوه تنظیم بروزرسانی خودکار وردپرس انجام این کار رو به صورت کامل به شما آموزش دادیم.

 این کار مزیت‌های بسیاری را به دنبال دارد. اما مسئله اینجا است که این آپدیت‌ها همیشه هم چندان برای سلامت سایت مناسب نیستند! به همین دلیل وبسمترها به دنبال راهی جهت غیر فعال‌کردن به‌روزرسانی خودکار وردپرس هستند.

اگر روزی وارد پنل مدیریت وردپرس خود شده و با صفحه خالی مواجه شوید چه می‌کنید؟ آیا می‌دانستید امکان غیر فعال کردن این آپدیت وجود دارد؟ نحوه غیر فعال کردن آپدیت خودکار وردپرس را می‌دانید؟

اگر شما هم از آن دسته وبمسترهایی است که چندان علاقه‌ای به سورپرایزهای تلخ ندارند، قلم و کاغذ خود را آماده کنید و با ما همراه باشید.

چرا وردپرس به صورت خودکار آپدیت می‌شود؟

وردپرس به دلایل امنیتی آپدیت می‌شود. در بعضی مواقع این آپدیت پلاگین‌ها و تم‌ها را نیز شامل می‌شود. به‌روزرسانی قابلیت‌های جدید را در وردپرس مهیا می‌کند. این قابلیت‌ها با در نظر گرفتن نقاط ضعف وردپرس به این برنامه افزوده شده‌اند.

 به عنوان مثال ممکن است تم یا پلاگینی در وردپرس به خوبی عمل نکند. همین امر سبب می‌شود که در به‌روزرسانی بعدی وردپرس تغییراتی در این ابزارها ایجاد شود. در برخی از موارد پلاگین یا تمی که دچار مشکلات ساختاری است، در بخش مرکزی وردپرس قرار می‌گیرد.

 اینجا است که به‌روزرسانی خودکار عواقب ناخوشایندی را در پی خواهد داشت. چرا که به‌روزرسانی اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش سایت را با مشکل مواجه می‌کند.

 اما در حالت کلی پیشنهاد نمی‌کنیم که آپدیت خودکار وردپرس را غیرفعال کنید؛ چرا که این به‌روزرسانی‌های برای امنیت و سلامت سایت ضروری هستند. اما در برخی از موارد این آپدیت‌ها اثرات مخربی از خود بر جای می‌گذراند که تمامی زحمات شما را بر باد می‌دهد.

 همان‌طور که گفته شد، به‌روزرسانی‌های خودکار وردپرس برای مسائل امنیتی سایت گران‌بها هستند. بنابراین حتی در صورتی که تصمیم به غیر فعال کردن آپدیت خودکار وردپرس گرفتید نیز بهتر است همواره در جریان آخرین تغییرات در نسخه‌های جدید ورود پرس باشید و در صورت لزوم به‌روزرسانی را انجام دهید.

به طور کلی دو روش برای غیرفعال کردن آپدیت اتوماتیک وردپرس وجود دارد که ما در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 چرا باید غیر فعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس را در نظر بگیریم؟

غیر فعال کردن به‌روز رسانی خودکار وردپرس تنها به منظور افزایش میزان کنترل وبمستر صورت می‌گیرد. درواقع حتی تصور اینکه لحظه‌ای رایانه را ترک کنید و در بازگشت شاهد به‌روزرسانی خودکار وردپرس باشید، بسیار ناگوار است. چرا که اگر تنظیمات نسخه جدید تداخلی با کدها و ساختارهای مورد نظر وبمستر داشته باشد، هیچ کس قادر نخواهد بود مانع از بروز مشکلات احتمالی شود.

البته لازم به ذکر است که تقریبا اکثر به‌روزرسانی‌های وردپرس تغییرات چندانی را در ساختار وردپرس ایجاد نمی‌کنند. اما این نکته را در نظر بگیرید که «اکثر مواقع» تفاوت زیادی با «همیشه» دارد. این بدان معنا است که همواره این احتمال وجود دارد که یک به‌روزرسانی اشتباه تمام کاسه کوزه‌های وبمستر را خراب کند.

بنابراین مادامی که شخصا به‌روزرسانی‌های مربوط به مسائل امنیتی را به صورت دستی اعمال می‌کنید، بهتر است با غیر فعال کردن آپدیت خودکار وردپرس سایت را از خطرات احتمالی دور نگه‌دارید.

روش‌های جلوگیری از آپدیت خودکار وردپرس

روش اول: استفاده از پلاگین Easy Updates Manager

ساده‌ترین راه جهت غیر فعال کردن آپدیت خودکار وردپرس نصب افزونه یا پلاگین Easy Updates Manager است. اما چرا این افزونه را به عنوان ساده‌ترین و اولین راه برای غیر فعال کردن به‌روزرسانی وردپرس انتخاب کردیم؟

  • نخست اینکه این افزونه بیش از 300000 بار دانلود و نصب شده‌است.
  • کاربران ۵ ستاره را برای این افزونه در نظر گرفته‌اند.
  • برنامه‌نویسان این برنامه، در بازه‌های زمانی مشخص آپدیت‌هایی را برای این افزونه در نظر می‌گیرند.
  • استفاده از این پلاگین کاملا رایگان است.
آموزش غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس

از این گذشته این افزونه به شما اجازه می‌دهد که کنترل بیشتری روی نحوه و نوع به‌روزرسانی‌های سایت داشته باشید. در ادامه با روش نصب و استفاده از این افزونه بیش‌تر آشنا می‌شوید.

پس از فعال شدن افزونه در وب‌سایت وردپرسی خود، برای پیکربندی تنظیمات خود می‌توانید به قسمت Dashboard و سپس بخش Updates Options بروید.

در این قسمت می‌توانید گزینه “غیرفعال کردن همه به‌روزرسانی‌ها” را انتخاب کنید. اما تیم مشهد سئو، این گزینه را به شما توصیه نمی‌کند. به این دلیل که از نمایش تمام اعلان‌های بروزرسانی جلوگیری می‌کند. ولی شما می‌توانید فقط به‌روزرسانی خودکار افزونه و قالب را غیرفعال کنید، اما هسته استاندارد وردپرس را فعال نگه دارید.

آموزش غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس

طبق تصویر بالا می‌توانید گزینه‌های موردنظر خود را به صورت زیر فعال یا غیر فعال کنید:

  • Disable all updates: اگر تمایل دارید، تمام آپدیت‌های سایت را غیرفعال کنید، می‌توانید بر روی دکمه سبز رنگ کلیک کنید.
  • Automatic updates: در این قسمت می‌توانید تنظیمات بروزرسانی خودکار را انجام دهید. غیر فعال سازی آپدیت خودکار وردپرس را می‌توانید از همین بخش برای افزونه‌ها، قالب و هسته وردپرس تعریف کنید.
  • WordPress core updates: با کمک این بخش فقط می‌توانید تعیین کنید که بروزرسانی خودکار هسته وردپرس وجود داشته باشد یا غیرفعال شود.
  • Plugin updates: در این بخش تعیین می‌کنید که افزونه‌ها بصورت خودکار بروزرسانی شوند یا خیر.
  • Theme updates: در این قسمت مشخص می‌کنیم که قالب نصب شده بر روی سایت، بصورت خودکار بروزرسانی شود یا خیر.
  • Translation Updates: در این قسمت می‌توان تعیین کرد که رشته‌های ترجمه بروزرسانی خودکار داشته باشند یا خیر.

نکته قابل توجه

اگر شما گزینه Disable plugin updates و Disable theme updates را به جای Disable auto updates انتخاب کنید، در این صورت دیگر اعلان‌ها یا notifications های مربوط به افزونه‌ها و پوسته‌ها را نیز دریافت نخواهید کرد.

افزونه Easy Updates Managers به شما این امکان را می‌دهد که آپدیت قبلی خود را در بخش Logs در اختیار داشته باشید.

آموزش غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس

نسخه پریمیوم پلاگین Easy updates manager، دارای قابلیت های متعددی است. این افزونه از طریق ادغام با updraft plus می‌تواند پیش از اجرای بروزرسانی خودکار به صوت اتوماتیک از سایت نسخه پشتیبانی تهیه کند.

 اعمال استثنا برای به‌روزرسانی برخی از تم‌ها و افزونه‌ها

یکی از دلایل محبوبیت این افزونه است که این امکان وجود دارد که آپدیت افزونه‌ها تم‌های متفاوت را به صورت جداگانه نیز انجام دهید. به این ترتیب برخی از این گزینه‌ها به‌روز‌رسانی شده در حالی از اپدیت سایر گزینه‌ها جلوگیری می‌شود.

به عنوان مثال یکی از افزونه‌های مهم خود را انتخاب کنید. این افزونه در فواصل زمانی مشخص به صورت خودکار آپدیت می‌شود. در حالی که دیگر افزونه‌ها و تم‌های موجود بدون نظارت و دستور وبمستر به‌روزرسانی نمی‌شوند. برای این منظور به ترتیب زیر عمل کنید:

از قسمت Updates Options  گزینه Aitomated Updeate را انتخاب کرده و گزینه Select individually  را انتخاب کنید.

روش دوم: غیر فعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس

بدون نیاز به پلاگین

افزونه‌ای که در روش اول معرفی شده ساده‌ترین راه برای وبمسترهایی است که به تازگی کار خود را در وردپرس آغاز کرده‌اند. اما اگر از تجربه کافی در این زمینه برخوردار هستید راهکار دیگری نیز وجود دارد. در این روش باید آستین بالا بزنید وارد فایل wp-config.php شوید.

در این حالت نیز در نهایت نتایج مشابه با روش اول را کسب خواهید کرد. با استفاده از برنامه موردنظر خود فایل Php را باز کنید، هنگامی که وارد Root سایت خود شدید باید پوشه wp-config.php را انتخاب و به منظور Edit فایل کد دستوری زیر را به کار ببرید.

1
define( ‘WP_AUTO_UPDATE_CORE’, false );

اگر می‌خواهید به‌روزرسانی‌های اصلی را دریافت کنید، اما به‌روزرسانی تم و پلاگین را غیرفعال نمایید. می‌توانید این کار را با اضافه کردن فیلترهای زیر در پرونده functions.php طرح زمینه خود یا در یک پلاگین مخصوص سایت انجام دهید.

غیرفعال کردن به‌روزرسانی خودکار وردپرس برای افزونه‌ها:

غیرفعال کردن به‌روزرسانی خودکار وردپرس برای قالب‌ها:

 
1
add_filter( ‘auto_update_theme’, ‘__return_false’ );

با استفاده از غیرفعال کردن بروزرسانی‌ وردپرس به صورت دستی، ضمن فعال‌بودن به‌روزرسانی‌های اصلی، می‌توانید از به‌روزرسانی خودکار افزونه و قالب سایت جلوگیری کنید.

آموزش غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس

مزایای و معایب غیر فعال کردن بروزرسانی خودکار وردپرس

مزایای آپدیت خودکار وردپرس:

  1. به روزرسانی خودکار برای امنیت وردپرس بسیار مهم می‌باشد. زیرا بسیاری از کاربران فراموش می‌کنند که افزونه‌ها یا نصب اصلی وردپرس خود را به‌روزرسانی کنند.
  2. با فعال کردن به‌روزرسانی‌های خودکار وردپرس، هر زمان نسخه به‌روزرسانی برای وردپرس منتشر شد، دیگر نگران به‌روزرسانی سایت خود نباشید.
  3. در گذشته، به‌روزرسانی خودکار با پرداخت هزینه میزبانی وردپرس دریافت می‌شد. اما اکنون برای همه کاربران در دسترس هست.
  4. اگر یک مسئله امنیتی در وردپرس یا یک پلاگین محبوب وجود داشته باشد، وردپرس به طور خودکار به‌روز می‌شود.
  5. به‌روزرسانی خودکار می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند.

معایب به روزرسانی خودکار در وردپرس

به‌روزرسانی خودکار وردپرس در کنار مزایای بی‌شمار خود معایبی هم دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  1.  تیم وردپرس تلاش می‌کند تا آپدیت‌های وردپرس آسیب چندانی به عملکرد سایت وارد نکند. اما همواره این احتمال وجود دارد که یک آپدیت تمام تلاش‌های شما را از بین ببرد.
  2. اگر وردپرس اصرار داشته باشد که پوسته مورد استفاده به دلایل امنیتی باید آپدیت شود و شما این کار را انجام ندهید، ممکن است پوسته موردنظر خراب شود و در نتیجه سایت از بین برود.
  3. در مورد پلاگین‌ها نیز این مسئله صدق می‌کند و با آپدیت شدن آن‌ها ممکن است پلاگین‌های پنل شما بهم بریزند و در نتیجه سایت با مشکل روبه‌رو شود.
  4. نکته مهم این است که شاید این آپدیت‌ها خسارت زیادی به سایت شما وارد نکنند، اما مطمئنا نمی‌خواهید کوچک‌ترین آسیبی به سایت خود وارد کنید.
  5. متأسفانه معمولا هنگام آپدیت شدن سایت، وردپرس پیغامی برای شما ارسال نمی‌کند و زمانی متوجه آپدیت شدن وردپرس خواهید شد که وارد فضای وردپرس خود می‌شوید.

چه از بروزرسانی خودکار و چه دستی استفاده می‌کنید، همواره اطمینان حاصل کنید که از وب‌سایت خود به‌طور منظم پشتیبان‌گیری می‌کنید.

آیا باید بروزرسانی خودکار وردپرس را غیرفعال کنم؟

خب پاسخ این سوال در شرایط مختلف متفاوت است. برای غالب سایت‌های مبتدی و حتی پیشرفته وردپرسی، بروزرسانی خودکار بی خطر بوده و غیرفعال کردن آن را پیشنهاد نمی‌دهیم.

با این حال، اگر فروشگاه آنلاین دارید و یا نمی‌خواهید حتی یک درصد ریسک صدمه دیدن سایت خود را قبول کنید بنابراین می‌توانید با کمک روش‌های بالا به سادگی بروزرسانی خودکار را غیرفعال کنید.

 در این صورت جهت حفظ امنیت سایت، پیشنهاد می شود با گذشت زمان بروزرسانی‌ها را به صورت دستی نصب کنید.

امیدواریم این مقاله به شما در نحوه غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار در وردپرس کمک کرده باشد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *