سئو

ترفندهای سئو و بهینه سازی فایل های pdf

ترفندهای سئو و بهینه سازی فایل های pdf

سئو و بهینه سازی فایل‌های pdf  یکی از عوامل تاثیرگذار در سئو سایت شما می‌باشد، که با رعایت اصول و قوانین لازم می توان به واسطه‌ی این فایل‌ها منجر به افزایش ترافیک وب سایت خود شوید.

با توجه به اهمیت استفاده و کاربرد زیاد فایل‌های پی دی اف به عنوان کتاب کمک آموزشی، روزنامه، مجله و کتاب‌های الکترونیکی در این صدد بر آمدیم تا با ارائه محتوایی جامع آموزش سئو pdf  به صورت اصولی را بیان نماییم.

سئو و بهینه سازی فایل های pdf

همانند صفحات وب سایت، می‌توانید فایل‌های پی دی اف PDF خود را برای موتور جستجو گوگل سئو و بهینه سازی کنید، در حین انجام این کار، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • عنوان مناسب برای فایل pdf خود انتخاب نمایید.
  • توضیحات کامل برای عنوان و محتوای اصلی فایل خود درج نمایید.
  • از تگ‌های مناسب استفاده نمایید و قابلیت لینک‌دهی به مطالب مرتبط را در فایل خود در نظر بگیرید.
  • محتوای تکراری در فایل pdf خود درج نکنید.
  • فایل‌های pdf را در قالب تصویر و رسانه ذخیره سازی نکنید.
  • فایل pdf خود را برای نسخه موبایل بهینه سازی کنید.

موتور جستجوگر گوگل هر روز میلیاردها فایل مختلف را کرول و ایندکس می‌کند. این فایل ها شامل صفحات مختلف وب، فایل PDF های و یا تصویر مختلف می‌باشد.

اغلب صاحبان وب سایت‌ها و وب مستران از سئو فایل‌های pdf غافل می‌شوند و اهمیت بهینه سازی فایل پی دی اف را در نظر نمی‌گیرند این در حالی است که اگر  فایل‌هایPDF خود که درون سایت قرار می‌دهید را بهینه سازی نکنید، یک فرصت با ارزش را که معادل از دست دادن ترافیک خوب برای سایت‌تان است از دست داده‌اید.

نکات مهم در سئو فایل PDF

همانطور که می‌دانیم سئو فایل PDF با سئو سایت متفاوت است اما می‌توان گفت که اصول کلی آنها یکسان است.

انتخاب صحیح نام فایل PDF

نام فایل PDF در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و تاثیر بسیار زیادی در میزان انتخاب و کلیک کاربران دارد. نکته‌ای که برای انتخاب یک نام مناسب این است که باید از کلمات کلیدی مرتبط با عنوان صفحه مورد نظر استفاده شود و این عنوان نباید طولانی باشد. فرض کنید شما یک فایل راهنما دارید و اسم فایل “تلویزیون هوشمند 46 اینچ سامسونگ F6320 سری 6” قرارداده اید در حالی که می‌توانستید اسم فایل را “سامسونگ-F6320-سری-6-45-اینچ” قرار دهید. در واقع می‌توان گفت از خط فاصله برای جدا کردن فضاهای خالی استفاده کنید.

انتخاب یک عنوان خوب و توضیحات متا

همانند صفحات وب، فایل های PDF دارای عنوان و توضیحات متا هستند. از این دو مورد به صورت اصولی و صحیح استفاده کنید تا بتوانبد فایل خود را به درستی به موتور جستجو و کاربران خود معرفی کنید.

توجه: در برنامه Acrobat Reader می توانید از بخش Propertise، دو فیلد عنوان و توضیحات موضوع را درج نمایید.

از تگ های مناسب برای ساخت فایل PDF استفاده کنید

همانطور که برای ساخت صفحات وب سایت خود از تگ های H1 تا H6 استفاده می‌کنید برای نوشتن و ایجاد یک فایل PDF  نیز باید این تگ‌ها را به صورت صحیح به کار ببرید زیرا این تگ ها هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتورهای جستجو برای درک سریع محتوا کمک می‌کند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این موضوع است که همان قوانین موجود در صفحات وب در فایل PDF هم شما فقط می‌توانید یک عنوان H1 داشته باشید و این تگ باید منحصر به فرد باشد. و همچنین باید از سایر عناوین H2-H6 متناسب به نیازتان باید استفاده نمایید.

قراردادن لینک داخلی در فایل PDF

موتورهای جستجو، فایل‌های PDF را مانند صفحات وب پویش می‌کنند. این موضوع به این معنی است که فایل‌های PDF دارای اعتبار (Page Authority) هستند و لینک‌هایی که در داخل فایل می باشند، می‌تواند ارزش گذاری شوند در واقع  ارزش و اعتبار فایل PDF از طریق لینکی که در داخل آن تعریف شده است بیان می‌شود و این ارزش  به صفحه هدف، انتفال داده می‌شود. لینک‌هایی که به صفحات سایت‌ها داده می‌شوند در نگاه اول غیر قابل تغییر و در نگاه دوم رایگان هستند.

یکپارچه سازی فایل PDF با محتوای سایت شما

بخشی از بهینه سازی فایل PDF به این صورت است که محتوای شما باید بخش جدایی ناپذیر از محتوای سایت شما باشد. یعنی باید محتوای هر دو تکمیل کننده دیگری باشد مانند صفحات سایت. لینک‌های داخلی کمک شایانی به افزایش رتبه کلمات کلیدی صفحات وب ایفا می‌نمایند.

برای جلوگیری از محتوای تکراری از تگ Canonical استفاده کنید

به یاد داشته باشید که فایل‌های PDF هم مانند صفحات معمولی کرول و ایندکس می‌شوند. پس نباید در داخل این فایل ها محتوا تکراری قرار داد.

یک صفحه وب و یک فایل PDF ممکن است یکی محتوای دیگری را تکمیل کرده باشد. و یکی اطلاعات کاملتری را نسبت به دیگری داشته باشد. شما باید Canonical TAG را در قسمت هدر HTML درج نمایید. تا موتور جستجوگر گوگل آگاه شوند که هدف ما از قرار دادن این محتوا صرفا تکمیل اطلاعات بوده است.

فایل های PDF را مانند تصاویر ذخیره نکنید

بیشتر برنامه‌های PDF به شما این اجازه را می‌دهند که بصورت عکس، محتوا را در داخل فایل ذخیره کنید. بازدیدکنندگان می‌توانند محتوای عکس را بخوانند ولی نمی‌توانند متن را انتخاب نمایند. استفاده از عکس در فایل PDF، محدودیت‌های بسیاری را برای موتور جستجوگر گوگل بوجود می‌آورد از جمله زمان بسیار زیادی گرفته می‌شود. و این بسیار مهم است که محتوای شما بصورت متن باشد نه با عکس.

بهینه سازی فایل PDF برای موبایل

همانطور که می‌دانیم، نسخه واکنشگرا (Responsive) برای فایل PDF وجود ندارد. در صورتی که شما محتوای انگلیسی دارید باید محتوا را به سمت چپ (left align) تنظیم نمایید که منجر به کاهش پیمایش افقی (horizontal scrolling) شود.

تصور کنید که یک عکس در قسمت چپ و متن توضیحات را در قسمت راست قرار گرفته است، نمای صفحه برروی مانیتور دسکتاپ کاملا درست است ولی در صفحه موبایل بهتر است تصویر در بالای متن توضیحات قرار بگیرد. بنابراین شما می‌توانید بازدیدکنندگان تان (که از طریق صفحه موبایل فایل را باز کرده‌اند.) را فقط بصورت عمودی هدایت نمایید.

بهینه سازی حجم فایل PDF

به اندازه و حجم فایل خود توجه داشته باشید و تا حد امکان حجم فایل‌های پی دی اف خود را کاهش دهید در صورتی که از تصاویر با کیفیت استفاده می‌کنید و سایز فایل از 5 مگابایت بیشتر است، باید تصاویر موجود در فایل فشرده نمایید.

تگ Alt را به تصاویر PDF اضافه کنید

این امکان وجود دارد که شما بتوانید تگ‌های Alt را به تصاویر موجود در فایل‌های PDF اضافه کنید. بنابراین از این کار غافل نشوید. این متن‌های جایگزین را می‌توانید همانند عکس‌های صفحات وب بنویسید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *