سئو طراحی سایت

تاثیر ssl روی سئو سایت و اهمیت فعال سازی https

تاثیر ssl روی سئو سایت و اهمیت فعال سازی https

حتما شما هم از آخرین آپدیت مرورگرهایی مثل گوگل کروم مطلع هستید. تا پیش از این اگر در سایتی از پروتکل امن HTTPS استفاده می‌شد یک آیکون سبز نمایش داده می‌شد که نشون از امن بودن سایت داشت. اما در آپدیت اخیر که کمتر از یک ماه هم از انتشار اون می‌گذرد، این حالت برعکس شده و سایت‌هایی که فاقد SSL هستند با پیغام و آیکون Not Secure نمایش داده خواهند شد.

این نوع نمایش دادن چه معنی می‌تواند داشته باشه جز اینکه مرورگرهایی مثل گوگل دارن مدیران سایت‌ها رو تشویق می‌کنند که حتما از HTTPS استفاده کنند؟ استفاده از پروتکل امن HTTP دارای مزایایی هست که از جمله آنها می‌شود به تاثیر ssl در سئو سایت اشاره کرد.

http چیست

http مخفف Hypertext transfer protocol می‌باشد و یک پروتکل برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت می‌باشد که در لایه کاربردی شبکه قرار می‌گیرد و اطلاعات را بدون هیچ تغییری در اختیار کاربر قرار می‌دهید.

HTTPS  چیست

https  مخفف The secure hypertext transfer protocol و یک پروتکل  ارسال اطلاعات به صورت ایمن می‌باشد. HTTPS در هنگام ارسال اطلاعات آن را به صورت رمزگذاری در می‌آورد و این باعث می شود که اطلاعات به صورت ایمن در کانال های ارتباطی قرار بگیرد و هیچ فردی قادر به بخواند اطلاعات نمی‌باشد مگر اینکه کلید رمز ssl  را داشته باشد.

لازم به ذکر می‌باشد که در برخی از موارد HTTPS   را به عنوان ssl  نیز صدا می‌کنند که اشتباه می باشد چرا که HTTPS تنها امن می‌باشد و ssl برای انتقال داده هاست.

تاثیر ssl در سئو سایت چیست؟ چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

در واقع ssl ابزاری است که سطح امنیت وب سایت شما را افزایش می‌دهد. به سادگی می‌توان گفت زمانی که در ابتدای آدرس http از کاراکتر s استفاده می شود به این معناست که از SSL استفاده شده است و سطح امنیت وب سایت را بالا برده‌اند. اما این مسئله فقط می‌تواند به ظاهر باشد ما چندین نوع ssl داریم، زمانی که شما برای وب سایت خود اقدام به خرید SSL می‌کنید با این مسئله مواجه می‌شوید.

اولا که خریداری SSL یک سری محدودیت‌هایی دارد به طور مثال خریداری SSL برای دامنه‌های ir. به این سادگی‌ها نیست چراکه هم هزینه بیشتری باید پرداخت کنید و هم محدودیت‌هایی وجود دارد، اما برای دامنه com. به این صورت نیست.
آیا تاثیر SSL در سئو وجود دارد یا شایعه است؟ بله قطعا تاثیر دارد. اما باید به این مسئله دقت کنید که تنها با پرداخت پول برای خرید یک ابزار در گوگل، وب سایت شما رتبه بالایی بگیرد و به همین سادگی باشد. خب اگر این چنین باشد که همه افراد برای وب سایت خود SSL خریداری می کنند و رتبه وب سایت خود را بالا می‌آورند.
ربات گوگل بسیار هوشمندتر از این حرفاست! که به این سادگی رتبه وب سایت‌ها را افزایش یا کاهش دهد. در نظر داشته باشید که یکی از دویست فاکتور گوگل، داستان مربوط به SSL است که قطعا در سئو تاثیر دارد اما شرط دارد. شما نباید بی خود و بی جهت از SSL  استفاده کنید.

تاثیر ssl روی سئو سایت و اهمیت فعال سازی https

ssl پولی و یا ssl رایگان!؟ مسئله این است

یکی از سوالاتی که در زمینه استفاده از اس اس ال پرسیده می‌شود این است که آیا از ssl  پولی استفاده کنیم و یا رایگان؟؟

پیشنهاد ما در مورد این سوال استفاده از اس اس ال پولی می‌باشد، که موتور جستجوگر گوگل به سادگی هر چه تمام‌تر آن را شناسایی می‌کند.

مزایا استفاده از SSL

همانطور که اشاره کردیم یکی از این مزایا افزایش سئو و رنک وبسایت در گوگل می‌باشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از HTTPS اعتماد کاربر است کاربر وقتی می‌بیند که شما از پروتکل HTTPS استفاده کردید قطعا اعتماد بیشتری به سایت شما خواهد داشت.

1. سرعت بالاتر نسبت به HTTP

2. افزایش سئو وبسایت و رتبه بندی

3. امنیت بیشتر

4. ارجاع ساده‌تر داده‌ها

5. افزایش اعتماد کاربران

معایب استفاده از SSL

همانطور که می دانید پروتکل HTTPS اطلاعات را بین کاربر و سرور رمز گذاری می کند به همین دلیل سایت شما نسبت به قبل کمی دیرتر لود می‌شود برای مثال اگر سایت شما در 5 ثانیه لود می‌شد با SSL این زمان از یک تا دو ثانیه افزایش می‌یابد. یعنی سایت شما با HTTPS حدود 6 تا 7 ثانیه لود می‌شود.

یکی دیگر از این معایب بالا بودن قیمت گواهی SSL است به طور معمول اگر شما بخواهید از گواهی SSL DV استفاده کنید. برای اینکه بخواهید دامین اصلی و تمام ساب دامین های خود را به HTTPS منتقل کنید باید SSL DV از نوع Wildcard تهیه کنید که قیمت بسیار بالایی دارد.

اگر عکس‌های خود را بر روی ساب دامین بارگذاری کرده‌اید باید حتما از Wildcard استفاده کنید اگر بخواهید از Standard استفاده کنید نوار HTTPS شما سبز نمی‌شود. زیرا عکس‌های شما که در ساب دامین است. رمزگذاری نشده و از HTTP بارگذاری شده این مورد رو هم هنگام خرید SSL در نظر داشته باشید.

تغییر https به http

۱- خرید و گواهی SSL

ابتدا  یک شرکت ارائه دهنده خدمات  HTTPS را از طریق اینترنت پیدا کنید و سپس با توجه به نوع نیاز خود و با راهنمایی‌های شرکت اقدام به خرید ssl کنید.

۲- پیکربندی گواهینامه SSL

شما می توانید این پیکربندی را خودتان انجام دهید یا از شرکت ارائه دهنده خدمات HTTPS بخواهید تا آن را برای شما انجام دهند لازم به ذکر می‌باشد در برخی از شرکت‌ها برای پیکربندی ssl هزینه‌ای از شما به صورت جداگانه دریافت می شود

۳- همه لینک‌های وب را به HTTPS تغییر دهید

مرحله سوم یک مرحله حساس می‌باشد شما باید تمامی لینک ها، آدرس ها را از HTTP به HTTPS تغییر دهید در صورتی که این مرحله را به درستی انجام ندهید ممکن است علامت تعجب در نوار مرورگر برای SSL شما ثبت شود یا صفحه با خطا همراه شود که این نشان می‌دهد آدرس‌ها به درستی به https تغییر داده نشده‌اند.

البته تنها قرار دادن علامت تعجب و بازنشدن در برخی از مرورگرها معایب درست تغییر ندادن آدرس ها نمی‌باشد در برخی از موارد این اشتباه در تغییر لینک‌های می‌تواند باعث ایجاد محتوای تکراری شود و رتبه وب سایت شما را به خطر بیاندازد.

۴- تغییر مسیر ۳۰۱

همچنین لازم است برای هدایت ترافیک و انتقال کاربران به آدرس‌های جدید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نمایید.

۵- ثبت سایت و نقشه سایت با HTTPS

در مرحله آخر نیز آدرس وب سایت و نقشه سایت را به آدرس HTTPS  در وبمستر گوگل ثبت نمایید.

نکته: تبدیل http به https در وردپرس

برای تغییر http به https در وردپرس نیز می‌توانید از پلاگین های Really Simple SSL و CM HTTPS Pro و WP Force SSL استفاده نمایید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *