برچسب یا Tag چیست؟

حتماً شما هم با برچسب یا Tag در پایین یا کنار نوشته‌های سایت مواجه شده‌اید. بعضی از سئوکاران معتقدند نباید از آن‌ها استفاده کرد، برخی دیگر می‌گویند تا می‌توانید در هر صفحه تگ‌های مختلف بگنجانید! در این میان استفاده از برچسب یا تگ اثر زیادی روی سئو دارد و مانند یک شمشیر دو لبه می‌تواند به بهبود رتبه صفحه کمک کند یا برعکس باعث ایجاد صفحات تکراری و در نتیجه افت رتبه سایت شود.
از همین رو آشنایی با برچسب و نحوه استفاده از تگ‌ها در سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما هم با این مشکل مواجهید و چنین سؤالاتی در سر دارید، مطالعه این مقاله را حتماً به شما توصیه می‌کنیم.

برچسب یا تگ چیست؟

محتوای وب‌سایت ما شامل صفحات زیادی است. همه ما مقالات، عکس‌ها، محصولات و بقیه محتوای وب‌سایت را برای راحت پیدا کردن کاربر دسته‌بندی می‌کنیم. دسته‌بندی‌های یک وب‌سایت را از منوی اصلی آن می‌توانیم پیدا کنیم.
مواقعی پیش می‌آید که برخی از مطالب سایت از جهاتی با یکدیگر شباهت دارند، اما در یک دسته قرار نمی‌گیرند. حتما اگر بتوانیم همین مطالب را نیز طبقه‌بندی کلی کنیم تا کاربر راحت‌تر از آن‌ها استفاده کند خیلی مفید خواهد بود. اینجاست که برچسب ارزش پیدا می‌کند. برای مطالبی که دارای یک موضوع یا ویژگی مشابه‌اند یک برچسب تهیه می‌کنیم و بر روی تمام آن‌ها می‌چسبانیم.
برچسب‌ها یا تگ‌ها نیز در واقع نوعی دسته‌بندی هستند اما دسته‌بندی‌هایی با اهمیت کمتر که قرار نیستند در منوی سایت قرار بگیرند. برچسب‌ها را در شبکه‌های اجتماعی با علامت هشتگ (#) مشخص می‌کنند. تگ‌ها یک صفحه در وب‌سایت درست می‌کنند. این صفحه حاوی مطالبی خواهد بود که برچسبی یکسان دارند. با اینکه برچسب‌ها کلمات مهم یک متن هستند اما نباید آن‌ها را با کلمات کلیدی اشتباه بگیرید.

چند مثال از برچسب

برای مثال فرض کنید راجع به فیلم «آژانس شیشه‌ای» پرویز پرستویی مطلبی می‌خوانید که در دسته‌بندی «معرفی فیلم» قرار دارد که به طور حتم دسته‌بندی «پرویز پرستویی» نمی‌تواند دسته‌بندی مناسبی برای یک سایت یا یک مطلب راجع به آژانس شیشه‌ای باشد.
حال اگر در مطلبی دیگر در دسته‌بندی «اخبار سینما» بخوانید که پرویز پرستویی جایزه سیمرغ بلورین را به خاطر بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای دریافت کرده است، کاربر دوست دارد که اطلاعات بیشتری راجع به پرویز پرستویی کسب کند. اگر آن مطلب راجع به فیلم آژانس شیشه‌ای تگ یا برچسبی با عنوان «پرویز پرستویی» داشته باشد، کاربر با کلیک روی آن می‌تواند تمامی مطالب راجع به پرویز پرستویی را در یک صفحه مشاهده کند.
یا فرض کنید وب‌سایت مشهد سئو مطالب مختلفی در دسته‌بندی‌هایی نظیر آموزش سئو و بهینه سازی سایت، آموزش بازاریابی اینترنتی، اخبار تکنولوژی و… دارد. حال مطلبی در رابطه با «معرفی الگوریتم پاندا» در این وب‌سایت منتشر می‌شود.

اگر بخواهیم این مقاله را در دسته‌بندی «گوگل» قرار دهیم، عنوان دسته‌بندی جالب نیست؛ چراکه در این صورت باید اکثر مطالب در همین دسته‌بندی جای بگیرند. بنابراین وقتی مقاله «معرفی الگوریتم پاندا» منتشر شد برچسبی تحت عنوان گوگل روی این مقاله می‌چسبانیم تا اگر کاربری بخواهد مقالات بیشتری در ارتباط با گوگل بخواند با کلیک روی این برچسب به صفحه مربوط به مطالب گوگل هدایت شود.

چرا باید از برچسب استفاده کنیم؟

وجود برچسب از دو جهت برای یک وب‌سایت مهم و حیاتی است. یکی از دید کاربران و دیگری از منظر قواعد سئو و بهینه سازی وب‌سایت.

تأثیر برچسب‌ها بر رابط کاربری

اگر یک نوشته را بدون برچسب منتشر کنیم کاربر نمی‌تواند به دنبال مقالات مرتبط با یک موضوع خاص بگردد. اما اگر برای هر محتوایی از سایت برچسب یا تگ در نظر بگیریم، کاربر خیلی راحت‌تر می‌تواند به موضوعات جزئی مورد علاقه خود که در دسته‌بندی‌های سایت نمی‌گنجند دست پیدا کند.
برای مثال اگر به وب‌سایت مشهد سئو سر بزنید و یک مقاله را بخوانید در پایان صفحه می‌بینید که به شما مقالات مرتبط دیگری پیشنهاد شده است. این دسته از مقالات در یک دسته‌بندی قرار گرفته‌اند اما حالتی را در نظر بگیرید که مشهد سئو بخواهد مقالات دقیق‌تری به کاربران خود پیشنهاد بدهد در این حالت مقالاتی را معرفی می‌کند که تگ‌های یکسانی داشته باشند و به این صورت تجربه کاربری بهتری نصیب کاربران آن وب‌سایت می‌شود.
یا اگر یک فروشگاه آنلاین بخواهد محصولات مرتبط را به کاربرش پیشنهاد بدهد اما وب‌ سایتش این امکانات را نداشته باشد. در این صورت می‌تواند برچسبی برای محصول اصلی و محصولات مرتبط با آن در نظر بگیرد و در وب‌سایت خود بخشی را پیش‌بینی کند که محصولاتی با تگ مشابه به کاربران آن سایت ارائه دهد.

نقش برچسب‌های درست در سئوی سایت

همان طور که در ابتدای این مطلب گفته شد هر تگ در واقع یک صفحه است؛ صفحه‌ای حاوی مطالب مرتبط در یک وب‌سایت. بنابراین موتورهای جستجو نیز این صفحه را ایندکس می‌کنند و در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.
به عبارت دیگر تگ‌ها به ما کمک می‌کنند که حتی اگر برای یک کلید واژه یک مطلب جداگانه ننوشته یا آن را در دسته‌بندی‌های سایت خود نداشته باشیم باز هم بتوانیم در صفحه نتایج گوگل جایگاهی برای آن کلید واژه به دست بیاوریم.

برچسب یا Tag چیست؟

راهنمای کامل استفاده از تگ‌ها در سایت

متأسفانه در ایران گمان می‌کنند هر چه قدر بیشتر از برچسب‌ها استفاده کنند جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو (SERP) خواهند یافت. این تفکر شاید در زمان‌های گذشته درست بود اما بهتر است بدانید اکنون استفاده بی‌رویه از تگ‌ها چیزی جز نابودی یک سایت به همراه ندارد.
اکنون الگوریتم‌های گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته عمل می‌کنند و دیگر نمی‌توان با اضافه کردن برچسب‌های متنوع یا بی‌ربط به یک محتوا جایگاه خوبی در صفحات SERP پیدا کرد.

  1. تگ‌های بیش از حد، نرخ خروج از صفحات وب‌سایت را بالا می‌برد

استفاده از تگ‌های زیاده از حد علاوه بر تأثیر منفی بر سئو، ممکن است کاربران شما را هم فراری بدهد.
در حالی که تگ‌های درست، مرتبط و با تعداد متناسب می‌تواند به کاربر در رابطه با یافتن موضوعات مورد علاقه‌اش کمک کند، اما اگر یک محتوا مملو از تگ یا برچسب باشد نه‌ تنها هیچ نیازی از کاربر رفع نمی‌کند بلکه به دلیل شلوغ شدن صفحه و سردرگم کردن کاربر، او بلافاصله سایت را ترک خواهد کرد. به این ترتیب نرخ خروج (bounce rate) بالا رفته و جایگاه صفحه‌تان سقوط خواهد کرد.

  1. مواظب باشید صفحاتی با محتوای تکراری نسازید

همان‌طور که گفته شد هر تگ یک صفحه ایجاد می‌کند. حال اگر شما تگ‌های زیادی ایجاد کنید ممکن است به اشتباه برخی از این تگ‌ها معنایی مشابه داشته باشند و نتیجه این شود که در صفحات مشابهی استفاده شوند. در نتیجه محتوای مربوط به تمام آن‌ها یکسان خواهد بود و صفحاتی که ایجاد می‌کنند تماماً یکسان می‌شوند. این باعث به وجود آمدن محتوای تکراری (Duplicate Content) خواهد شد که از نظر سئو مشکل دارد.

  1. از ساختن تگ‌های منحصر به فرد دوری کنید

اگر در حال حاضر فقط یک مطلب مرتبط با یک برچسب دارید اما قرار است در آینده مطلب دیگری با همان برچسب اضافه کنید، تگ منحصر به فرد یا تکی محسوب نمی‌شود. اما یادتان باشد تنها زمانی از یک تگ می‌توانید استفاده کنید که حداقل دو صفحه آن ویژگی مشترک مذکور در تگ را داشته باشند.
به عبارت دیگر هرگز برچسب یا تگی ایجاد نکنید که فقط به یکی از محتواهای سایت تان مربوط شود. در این صورت با وارد شدن به صفحه آن تگ، فقط شاهد یک تیتر خواهیم بود!

  1. برای ایجاد برچسب خودتان را جای کاربر بگذارید

قبل از آن که یک تگ ایجاد کنید خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید آیا این تگ برای او مفید و جذاب خواهد بود؟ آیا ایجاد این برچسب موجب ماندگاری او در سایت خواهد شد یا نه؟ پاسخ به تمامی این سؤالات می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درست کمک کند.

  1. برچسب‌ها را بر اساس کلیدواژه‌های جستجو شده ایجاد کنید

بهتر است عنوانی برای تگ‌های خود خلق کنید که بیشترین جستجو را داشته باشد. می‌توانید قبل از ایجاد برچسب‌ها نگاهی به گوگل ترندز بیندازید.

  1. برچسب‌های خود را بدون توضیح رها نکنید

بهتر است برای صفحه تگ نیز یک توضیح (Description) بنویسید. این امر هم به کاربر و هم به موتور جستجو در فهم بهتر آن کمک می‌کند.

  1. هنگام برچسب زدن بر موضوع تمرکز کنید نه تعداد کلید واژه

یعنی بهتر است اگر دو کلمه کلیدی در یک مقاله داریم از یک برچسب استفاده کنیم. نیازی نیست که به ازای هر کلمه کلیدی یک برچسب داشته باشیم. در مقابل گاهی موضوعی که در مورد آن می‌نویسیم بسیار کلی است و موضوعات جزئی‌تر دیگری را در برمی‌گیرد. در این حالت می‌توانیم هر یک از این موضوعات جزئی را –در صورت رعایت نکات بالا- به یک برچسب تبدیل کنیم.
جمع بندی
در پایان به دلیل اهمیت بسیار زیاد این نکته، یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم هر چقدر برچسب‌ها می‌توانند در سئوی سایت مفید باشند همان اندازه اگر از آن‌ها به درستی استفاده نکنید می‌توانند به جایگاه وب‌ سایت تان ضربه بزنند.

بنابراین این جمله که برچسب‌های بیشتر یعنی سئوی بهتر را برای همیشه فراموش کنید. برچسب‌ها به طبقه‌بندی مطالب سایت کمک شایانی می‌کنند. به خصوص وقتی نمی‌خواهید مطلبی را در دسته‌بندی سایت تان قرار دهید برچسب یا تگ به کارتان خواهد آمد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *