بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ (Marketing Communications) یا بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار از جمله اصطلاحاتی است که طی سال‌های اخیر در کشور ما نیز مانند سایر نقاط جهان، فراگیر شده و شنیده می‌شود. با وجودی که اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانه یا یک پلتفرم مشخص محدود نیست، اما بسیاری از مردم این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه های اجتماعی می‌شناسند و به کار می‌برند.

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی نوین و بسیار موثر در تبلیغات دیجیتال است. در این روش برندها با افراد تاثیرگذار یا صفحاتی که طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند همکاری می‌کنند تا با استفاده از اعتبار نظرات آن‌ها در نزد مخاطبانشان، محصول یا برند خود را تبلیغ کنند. بر اساس تحقیقات، کاربران شبکه‌های اجتماعی در صورت مواجه شدن با محتوای تبلیغاتی تأثیرگذار، پنج برابر بیشتر نسبت به خرید محصول یا خدمات تبلیغ‌شده تمایل خواهند داشت. برای مثال، آمار نشان می‌دهد که در آمریکا ۴۰ درصد افراد پس از مشاهده‌ی استفاده یک محصول توسط اینفلوئنسر‌ها، آن را به صورت آنلاین تهیه کرده‌اند. در ایران هم با توجه به محبوبیت زیاد شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام (رتبه‌ی هفتم در جهان)، بسیاری از برندها از اینفلوئنسر مارکتینگ برای ساختن آگاهی از برند یا فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

جالب اینجاست که حتی در میان انواع ابزارهای اجتماعی دیجیتال هم این مفهوم در کشور ما بیشتر با اینستاگرام عجین شده و مثلاً کمتر اصطلاحِ اینفلوئنسر تلگرام یا وبلاگ نویس اینفلوئنسر را می‌شنویم و می‌خوانیم.

اینفلوئنسر Influencer کیست؟

اینفلوئنسر به افراد تاثیرگذار یا مشهوری گفته می‌شود که مخاطبان بسیاری در شبکه‌ های اجتماعی دارند که مدام آن‌ها را دنبال می‌کنند و از نظراتشان تأثیر می‌گیرند. اینفلوئنسرها ممکن است در جهان واقعی مشهور و محبوب باشند (مثلاً ورزشکاران و بازیگران)، یا این که مخاطبان خود را تماماً از طریق تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی به دست آورده باشند. در حوزه‌ی تبلیغات اینفلوئنسرها به چند دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

سلبریتی‌ها (افراد مشهور)

این افراد شهرت خود را به خاطر حرفه‌ای که در جهان واقعی دارند به دست آورده‌اند. بعضی از این افراد ممکن است در شبکه‌های اجتماعی هم در حوزه خاصی تولید محتوا کنند، برای مثال ورزشکاران. معمولا طیف مخاطبان این افراد گسترده و متنوع است و همکاری اینفلوئنسری با آن‌ها در کمپین‌های برندآگاهی یا تبلیغ محصولات عمومی مناسب است.

واینرها

واینر به کسانی گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای سرگرم‌کننده منتشر می‌کنند. این افراد به نوعی کمدین یا بازیگران دنیای مجازی به حساب می‌آیند. معمولا مخاطبان این افراد علاقه‌ی زیادی به آن‌ها دارند و پای صحبت‌هایشان می‌نشینند، بنابراین آن‌ها می‌توانند پیام برند را به طور کامل به گوش مخاطبان خود برسانند.

بلاگرها

بلاگرها معمولا بیشتر دست به تولید محتوای متنی در حوزه‌های خاص می‌زنند و مخاطبانشان از آن‌ها انتظار نقد و بررسی تخصصی دارند. برای مثال بلاگرهای حوزه‌ی سفر و گردشگری به شهرها و مناطق توریستی سر می‌زنند و نظر و تجربیاتشان را با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند. بلاگرها به خوبی می‌توانند در کمپین‌های اینفلوئنسرمارکتینگ در مورد ویژگی‌های خاص و روش استفاده از محصولات توضیح بدهند و مزایا و معایب آن را بگویند.

میکرو اینفلوئنسرها

این افراد اینفلوئنسرهایی هستند که حدود ۲ تا ۵۰ هزار فالوور دارند و در یک حوزه‌ی خاص، علاقه‌ی مشخص و یا بازار کوچک دست به تولید و انتشار محتوا می‌زنند. به دلیل این که جامعه مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها کوچکتر و تخصصی‌تر است، معمولا ارتباط نزدیک‌تری با فالوورهایشان دارند و تاثیرگذاری نظرشان بر آن‌ها بیشتر است.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

 

اگر قصد دارید یک تعریف علمی از اینفلوئنسر در فضای Influencer Marketing داشته باشید، تعریف براون و فیورلا می‌تواند مفید باشد.

Influencer فردی حقیقی یا حقوقی است که کسب و کار به چشم مشتری به او نگاه نمی‌کند؛ بلکه از او می‌خواهد در مورد برند یا محصولش، محتوا تولید کند یا آن را مستقیماً به مخاطبان خود توصیه کند و در مقابل، به نوعی این تأثیرگذاری را جبران می‌کند.

مکانیزم جبران، می‌تواند بسیار متنوع باشد. موارد زیر برخی از رایج‌ترین روش‌های جبران در کاربردهای روزمره‌ی Influencer Marketing هستند:

 اینفلوئنسر در ازاء تلاش برای تأثیرگذاری بر رفتار مخاطبان خود، پول مشخصی دریافت می‌کند.

  مدیران برند یا کسب و کار، متقابلاً همین کار را برای اینفلوئنسر انجام می‌دهند (مثلاً دو سخنران فعال در حوزه‌ی آموزش، یکدیگر را تبلیغ می‌کنند).

  اینفلوئنسر برای مدت مشخصی می‌تواند از محصولات و خدماتِ کسب و کار، با تخفیف یا به صورت رایگان استفاده کند (هتلِ من را تبلیغ کن؛ لازم نیست هزینه‌ی اقامتت را بپردازی).

  اینفلوئنسر در ازاء فروشی که ایجاد می‌کند کمیسیون (درصدی از فروش) را دریافت می‌کند.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *