الگوریتم YMYL گوگل چیست؟

فرض کنید گوگل در ایندکس کردن مطالب و رنکینگ صفحات فقط به مسائل معمولی مانند متن و عکس و…توجه کند، و نسبت به اعتبار سنجی سایت‌ها بی‌اهمیت باشد و کاربرن طبق پیج رنک گوگل به سایت‌هایی مانند سایت پزشکی یا مالی اعتماد کند که بعدها به دلیل دروغ بودن و حقه بازی یا کلاه‌برداری این سایت ها موجب فریب خوردن کاربرانی که اعتماد کرده‌اند شده و باعث پشیمانی شود.

در الگوریتم های گوگل خود بیان کرده است طوری با سایت‌ها برخورد می‌کند و قوانین سخت قرار می‌دهد که گویی از سمت کاربران مامورشده تا سخت‌ترین قوانین را پیاده کند به اصطلاح خودمانی می‌شود گفت مو را از ماست کشیدن، که این بسیار کمک شایانی به اعتماد کاربران می‌کند.

اصطلاح YMYL مخفف  Your Money or Your Life است که گوگل می گوید پول شما یا زندگی شما، اما منظور از YMYL چیست؟ می‌توان گفت منظور گوگل این است که در دنیای اینترنت صفحاتی وجود دارد که می‌تواند بر روی حس خوشبختی، سلامتی جنبه مالی و ایمن بودن کابران اینترنتی تاثیر زیادی بگذارد.

درسال 2018 که این الگوریتم سروکله اش پیدا شد بسیار یاز وبمستران و افرادی که مشغول سئو بودند دچار نوساناتی شدند و ترافیک‌های آنها به طرز عجیبی (بالاخص زمانی که این الگوریتم مجدد آپدیت شد) صورت گرفت.

به عبارتی دیگر، الگوریتم YMYL درواقع صفحه خرید یا مالی است که کاربران می توانند خرید یا پرداخت و انتقال پول داشته باشند.

صفحات وب سایت که اطلاعات سرمایه گذاری و مالی و برنامه ریزی بازنشستگی و مشاوره خرید خانه و هزینه های پرداختی برای دانشگاه و… را حساب می کنند.

دلیل اهمیت YMYL چیست ؟

گفته شد که YMYL درواقع الگوریتمی است که شامل سایت هایی می شود که ممکن است درصورت درج مطالب فریبنده و یا غیرمعتبر و غلط بسیار در زندگی افراد از جنبه های شادی و ایمنی و مالی و… تاثیر می گذارد.

از گفته گوگل می توان این برداشت را داشت که گوگل قصد دارد سخت ترین استاندارد مطمئن و ایمن را داشته باشد، طبق این گفته اگر الگوریتم YMYL متوجه شود که جستجوی کاربر برمی گردد به موضوع YMYL ، سیستم رتبه بندی و رنکینگ گوگل به نکات وعواملی مانند درک خود از اعتبار، متخصص بودن و مطمئن بودن تمامی page ها یی که در لیست نتایج جستجو به نمایش در می آید، عملکرد و وزن بهتری داشته باشند.

به بیان ساده می توان گفت ابتدا گوگل، تخصص، اعتماد، اعتبار را می سنجد و سپس سایت هایی که این ویژگی را دارند، در لیست نتایج به کابر نمایش می دهد. اسم این اگوریتم را E-A-T گذاشتند.

الگوریتم YMYL گوگل چیست؟

الگوریتم E-A-T چیست؟

E-A-T که نمایان سنجش تخصص و اعتماد و ایمنی است، درواقع مخففی عبارت زیر است که کیفیت صفحه را می سنجد.

Expertise به معنی تخصص

Authoritativeness جهت اعتبارسنجی و به معنی مسئولیت پذیری

Trustworthiness برای قابلیت اطمینان و قابل اعتماد بودن سایت ( امنیت و کیفیت سایت چگونه است)

هدف اصلی الگوریتم E-A-T و الگوریتم YMYL چیست؟

می‌توان گفت هدف اصلی این الگوریتم رهنمودهای ارزیابی کیفیت جستجو SQEG است که ما می‌توانیم به یک سرنخ برسیم، و درواقع نمی توان پاسخ نهایی دانست، الگوریتم E-A-T گوگل در دو نسخه و تاریخ مجزا بروزرسانی شد، گوگل می‌خواهد اطمینان حاصل کند، مقاله‌هایی که نویسنده آن یک فرد متخصص آن حوزه هست و صحت اعتبار نویسنده مورد تایید است، رتبه بهتری نسبت به آن مقاله هایی دارد که از نظر اعتبار و اعتماد از سوی نویسنده هنوز صحت آن مشخص نیست !

موارد تشکیل دهنده YMYL چیست؟

  • موضوعات و خبرهایی که مربوط به مسائلی مانند سیاست و علم و تکنولوژی است
  • موارد مرتبط با دولت و قوانین و شهروندی مانند برگزاری تجمعات دولتی( مانند ارگان‌های دولتی و رای‌گیری و مسائل مالی حقوقی مثل مالیات و…)
  • مسائل و مشاورین مالی، در زمینه مالیات و سرمایه و وام و…
  • مشخصات و اطلاعات خرید، مثل تحقیق درباره خرید
  • مسائل مربوط به اقوام، نژادها، مذهب و ملیت و تمایلات جنسی و…

مباحث YMYL بسیار دیگری نیز وجود دارد، اما گوگل می گوید افراد ارزیابی کیفیت باید از قضاوت خود استفاده کنند تا مشخص شود آیا یک صفحه به عنوان محتوای YMYL واجد شرایط است یا خیر. این صفحات باید حاوی بالاترین سطح EAT باشند.

الگوریتم YMYL روی چه سایت‌هایی تاثیرگذار است؟

صفحات خبری مربوط به سیاست و تکنولوژی

صفحات سلامت، پزشکی و درمان

سایت‌های مربوط به دولت، قوانین شهروندی و حقوقی

مسائل مربوط به وام، سرمایه، مشاوره مالی

اطلاعات و مشخصات خرید

و مسائل دیگه‌ای مثل نژاد، قومیت، مذهب، تغذیه، دانشگاه، مسکن و …

دلیل اهمیت الگوریتم YMYL

گوگل مفهومی به نام “هدف سودمند” (beneficial purpose) برای ارزیابی صفحات سایت‌ها دارد. موتور جستجو زمان سر زدن به یک صفحه سایت، می‌خواهد بداند هدف از نوشتن محتواش چیست؟

گوگل معتقد است که وبسایت‌ها و محتوا آن‌ها برای کمک به کاربر ایجاد می‌شوند. هر کاربر هم از جست و جو در گوگل هدف مشخصی داره؛ کاری که محتوای شما باید انجام بدهد این است که هدف کاربر را برآورده کند.

همچنین علاوه بر اینکه هدفش را برآورده می‌کند باید کاربر محور هم باشد. این یعنی اینکه اگر کاربر شما لحن خودمانی دوست دارد راحت باهاش حرف بزنید، اگر رسمی می‌پسندد محتوا رو رسمی بنویسید، اگر خنداندن اون بهش حس خوبی می‌دهد این کار رو بکنید، خلاصه هر کاری که خوشحالش می‌کند رو انجام بدید.

اینارو گفتم که درک کنید اهمیت رضایت کاربر برای گوگل چقدر هست.

 بنابر چیزایی که گفته شد، گوگل دوست داره کاربر از جست و جو احساس امنیت کنه و ارتباط برقرار کنه. راه اندازی الگوریتم YMYL هم یکی از دلایل این موضوع هست. این الگوریتم اطمینان حاصل می کند که سوء استفاده‌‌ای صورت نگیرد و همه چیز در امن‌ترین حالت ممکن به انجام برسد. 

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *