الگوریتم Page Layout گوگل چیست؟

گوگل الگوریتم Page layout است را در ژانویه‌ی 2012 معرفی شد و حجم تبلیغات سایت‌ها را هدف قرار داده بود. تبلیغات جزء جدایی‌ناپذیر دنیای وب شده است؛ اما، در شرایطی که از حد می‌گذرد، برای کاربر آزار‌ دهنده می‌شود و مشکلاتی مانند کاهش لودینگ و دشوار شدن جست‌و‌جو در وب‌سایت را به‌همراه دارد. این الگوریتم برای شناسایی و جریمه‌ی‌ چنین سایت‌هایی که تبلیغات آزاردهنده دارند طراحی شده است. در 6 فوریه‌ی 2014 به‌روزرسانی این الگوریتم انجام شد که جزئیات آن مطرح نشد و در یکم نوامبر 2016، نسخه‌ی خودکار الگوریتم جایگزین نسخه‌های قبلی آن شد.

الگوریتم Page Layout گوگل چیست؟

توجه بیشتر به محتوای صفحات و همین فاکتورهای پیشرفته تر سئو داخلی با ظهور الگوریتم پاندا در سال 2011 بیشتر احساس شد. اما گوگل در 19 ژانویه سال 2012 و با انتشار الگوریتم Page Layout به اجرای رسمی این مسئله پرداخت.

الگوریتم Page Layout وبسایت هایی که دارای تبلیغات بسیاری در ابتدای صفحه بودند را هدف گرفت. این تبلیغ ها موجب می شدند که کاربر اسکرول زیادی را انجام دهد تا به محتوای اصلی صفحه برسد.

گوگل اعلام کرد که این الگوریتم نهایتا بر روی 1 درصد سایت ها تاثیر گذاشته است. اما این مسئله موجب شد که آنها به تغییر طراحی سایت بپردازند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند. این به روز رسانی شامل تبلیغات پاپ آپ یا چسبان نبود.

حذف تبلیغات آزاردهنده از طریق الگوریتم صفحه بندی گوگل

همانطور که اشاره داشتیم، گوگل همواره حامی کاربران خود برای جستجوی صفحات مناسب بوده است.

الگوریتم طرح بندی گوگل با هدف حمایت از کاربران ، به جریمه کلیه سایت هایی که از تبلیغات زیاد پاپ آپ ، تبلیغ زیاد بین پست ها ،  تبلیغ فلش و… می پردازد.

البته باید به این نکته اذعان داشت که وجود تبلیغات در کسب و کارهای آنلاین اهمیت ویژه ای دارد.

چه وب سایت هایی تحت تاثیر الگوریتم Page Layout قرار می گیرند؟

با چهار به روز رسانی که این الگوریتم در طول دوره حیات خود داشته است تصور می رود که تغییرات عمده ای را می بایست ایجاد کرده باشد، اما تنها کمتر از یک درصد وب سایت های جهان در هر به روز رسانی، تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته اند.

این تغییرات در گوگل تنها بر روی وب مسترهایی تاثیر گذاشت که به تبلیغات بیش از حد در قسمت های بالای صفحه می پرداختند. از جهتی این به روز رسانی برای آنها مفید نیز بود، چرا که موجب تغییر در ذهنیت آنها نسبت به حجم تبلیغات منتشر شده در سایت شد.

مت کاتس در توضیحات بیشتری گفته است که این الگوریتم کاری به وبسایت هایی که میزان تبلیغاتشان در حد نرمال است ندارد. اما بر روی سایت هایی که میزان بارگذاری تبلیغات بالای صفحه آنها بخش اعظمی از زمان بارگذاری صفحه را به خود اختصاص می دهد را جریمه می کند. همچنین سایت هایی که پیدا کردن محتوای اصلی صفحه در انبوهی از تبلیغات کار بسیار سختی می باشد نیز ممکن است تحت جریمه قرار گیرند.

مدیریت حجم تبلیغات از دید بسیاری از وبمسترها، کار دشواریست. برای بسیاری از سایت ها نیز تنها منبع درامد سایت همین تبلیغ ها هستند. اما استفاده زیاد از تبلیغات نیز عواقبی مانند جریمه شدن در بر دارد.

به عنوان مثال یکی از صاحبین فروم های اینترنتی پس از انتشار اولیه الگوریتم Page Layout با کاهش 40 درصدی ترافیک سایت مواجه شد.

کاربران زیادی نیز پس از جریمه شدن توسط این الگوریتم در اولین انتشار خود، دو سال به طول انجامید تا از این جریمه خارج گردند.

حقیقت اینست که کاربران علاقه ای ندارند که به محض ورود به یک سایت، با حجم زیادی از تبلیغات مواجه شوند. آنها انتظار دارند که با محتوای مرتبط با عبارت جستجوی خود مواجه شوند، اما در عوض آیتم های تبلیغاتی کاملا نا مرتبطی را مشاهده می کنند.

امروزه اغلب وب سایت های بزرگ، تبلیغات خود را در پایین صفحه قرار می دهند. در صورتی که تبلیغاتی را در بالای صفحه قرار دهند، این مکان ها محدود به یکی دو مورد بیشتر نخواهد بود. این تغییرات موجب سودرسانی هم به صاحبین سایت ها، هم صاحبین تبلیغ ها و هم بازدید کنندگان است.

الگوریتم Page Layout گوگل چیست؟

خارج شدن از جریمه ناشی از الگوریتم Page Layout

با اینکه تنها یک درصد از وب سایت ها دچار جریمه ناشی از الگوریتم Page Layout شده اند، اما هنوز هم احتمال دارد که وب سایت شما تحت این جریمه قرار گیرد. بنابراین اگر سایت شما توسط این الگوریتم پنالتی شد می بایست به صورت صحیح عمل کنیم تا از آن خارج شویم.

در ابتدا دقت کنید که میزان پوشش بالای صفحه در نمایشگر کاربر، به رزولوشن مانیتور او بستگی دارد. به عنوان مثال نوع نمایش بالای صفحه در یک مویابل نسبت به یک لپتاپ احتمالا متفاوت است. بنابراین قبل از حذف هر المانی از بالای صفحه با استفاده از افزونه کروم Screen Resolution Tester به تست سایت بپردازید. همچنین ابزار Fold Tester نیز کارایی مشابهی دارد.

در صورتی که توسط این الگوریتم مورد جریمه قرار گرفتید، می بایست قسمت بالایی سایت را تصحیح کرده و منتظر پایش مجدد ربات های گوگل بمانید. خبر خوب اینست که دیگر مثل سابق نیاز به به روز رسانی مجدد الگوریتم برای خارج شدن از پنالتی گوگل نمی باشد و تنها بایست منتظر پایش مجدد سایت توسط گوگل باشید.

تاثیر نهایی الگوریتم Page Layout

سازگار شدن با الگوریتم هایی مانند Page Layout، خطر افتادن در چرخه ایجاد تغییرات مداوم در طراحی سایت را دارد. با اینکه این الگوریتم ممکن است در ظاهر کمی سفت و سخت به نظر برسد، اما گوگل اذعان کرده به تجربه کاربری بهای زیادی می دهد.

پاک کردن تبلیغات از بالای صفحات سایت به معنی کاهش درامد سایت تان نیست. در حقیقت اگر به صورت دقیق تری به الگوریتم Page Layout نگاهی کنیم متوجه می شویم که این الگوریتم در راستای برنامه ریزی گوگل برای در اولویت قرار دادن ایندکس موبایلی صفحات است.

گوگل به واسطه این الگوریتم به ما هشدار داد که بررسی مجددی در نحوه ارائه تبلیغات سایت، از جمله برای دستگاه های موبایل داشته باشیم. با کوچکتر شدن اندازه صفحه نمایش، کاربر مجبور به چندین اسکرول برای رسیدن به محتوای اصلی صفحه است. بدون وجود تبلیغات در بالای صفحه تجربه کاربری بهتری از وبسایت در دسکتاپ و دستگاه های موبایل ایجاد می گردد.

حقیقت ماجرا اینست که الگوریتم Page Layout گوگل برای کاربران ایجاد شد و نه وبمسترها. این الگوریتم موجب شد که وب سایت ها نسبته به انتخاب تبلیغ کنندگان، گزینشی تر برخورد کنند.

درسی که وبمسترها از این الگوریتم گرفتند این بود که بین سوداوری سایت و رضایت کاربران تعادلی را ایجاد کنند. این الگوریتم چندین سال است که منتشر شده است اما درس هایی که از آن می گیریم همچنان ادامه دارد.

الگوریتم Page Layout گوگل چیست؟

تبلیغ به اندازه و متناسب با الگوریتم طرح بندی گوگل 

اما اگر تعادل در درج تبلیغات را رعایت نکنید و صفحات پر از تبلیغ داشته باشید، گوگل سایت شما را اسپم محسوب نموده، و الگوریتم طرح بندی جریمه سختی را برای وبسایت شما در نظر می گیرد. و در نهایت در موتور جستجوی گوگل جایی نخواهید داشت.

اما در صورتی که تبلیغات خود را به اندازه در سایت درج کنید، ضرری ندارد و به رونق کسب و کار آنلاین می انجامد. پس روی تعداد تبلیغات و مکان تبلیغات حساس باشید.

و به نحوی عمل کنید، که ضمن مطلوب ماندن طرح بندی سایت، تعداد تبلیغات شما از حد مجاز در صفحات مختلف بالا نرود.

برای اینکه دچار جریمه طرح بندی گوگل نشوید، موارد زیر را رعایت کنید:

  • سرعت بالا آمدن سایت شما می بایست بالا باشد
  • تصاویر و فایل های وبسایت خود را با حجم مناسب استفاده کنید.
  • استفاده درست از بنرهای تبلیغاتی و سایر تبلیغات در صفحات وبسایت
  • طراحی سایت براساس اصول UI و UX  
  • تعداد تبلیغات به اندازه مناسب با طراحی صفحات وبسایت 
  • تولید محتوای با کیفیت مطابق طرح بندی استاندارد گوگل و اصول سئو
  • استفاده از یک یا نهایت دو روش تبلیغاتی در وبسایت ها

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *