الگوریتم Page authorithy گوگل چیست؟

الگوریتم Page authorithy گوگل به معنای قدرت صفحه می‌باشد و با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایت‌های دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکننده‌ها در سایت شما می‌گذرانند میزان قدرت صفحه وبسایت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است.
اعتبار سنجی و قدرت سنجی وب سایت شما، به این مفهوم که سایت با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایت‌های دیگر، تعداد بازدید کننده و زمان و وقتی که بازدیدکننده ها در سایت شما می‌گذرانند میزان قدرت صفحه وبسایت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است.

دامین آتوریتی (Domain Authority) و پیج آتوریتی (Page Authority) دو عامل مهم در رتبه بندی سایت مى‌باشند. این دو فاکتور توسط سایت Moz ارائه شده‌اند.

معرفی الگوریتم Page Authority گوگل

علم سئو یکی از جدیدترین حوزه‌های علم در بخش فناوری و اطلاعات است. قطعا می‌دانید که علم سئو دائما در حال تکامل و بروشدن است و فاکتورهایی که برای رتبه بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو در نظر گرفته می‌شوند روز به روز دقیق‌تر خواهند شد.

الگوریتم سرچ گوگل برای بهینه سازی سایت و سئو در نتایج جستجوی وبسایت گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرند، موتورهای جستجو از جمله گوگل دارای الگوریتم هایی هستند که طبق آنها سایت‌ها را در نتایج خود رتبه بندی می کنند، الگوریتم در سئو به زبان ساده به معنی فرمول و نحوه محاسبه رتبه بندی سایت ها می‌باشد.

گوگل در حقیقت پادشاه موتورهای جستجو است و سرآمد تمام موتورهای جستجو  دائما الگوریتم های رتبه بندی خود را ارتقا می‌دهد. معمولا تعداد زیادی از این تغییر ها کوچک هستند و چندان به چشم نمی‌آیند و تعداد کمی نیز شامل بروزرسانی های بزرگ می شوند و به نوعی الگوریتم کلی گوگل را دچار تغییر و تحولات عظیمی می‌کنند.

شما با بررسی ترافیک سایت می‌توانید نتایج الگوریتم‌های جدید را بر روی سایت خود ببینید.

مفهوم عبارات Domain Authority و Page Authority

سایت Moz معتبرترین سایت در حوزه SEO مى باشد. بعد از اینکه گوگل فاکتور پیج رنک را از رده خارج کرد، سایت Moz دو فاکتور دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را منتشر کرد. این دو فاکتور غیررسمى هستند و نمى‌شود ١٠٠٪‏ به آنها اطمینان کرد اما در حال حاضر تنها فاکتورهای موجود براى رتبه بندی سایت ها مى‌باشند.

عوامل موثر بر این دو فاکتور عبارتند از ؛ تعداد بک لینک ها، Moz Rank، Moz Trust و ده‌ها عامل دیگر که به طور دقیق مشخص نیستند!

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی به ترتیب اعتبار دامنه و اعتبار یکی از صفحات سایت را نشان مى‌دهد. « دامین آتوریتی در واقع اعتبار یک خاندان و نام فامیلی آن خانواده را نشان می دهد. برای مثال می‌گوید اعتبار خانواده حسن زاده ها فلان قدر است، اما پیج آتوریتی اعتبار یک فرد از یک خانواده را نشان می‌دهد.

در اینجا می‌گویند اعتبار نیما از خانواده حسن زاده ها اینقدر است!» با توجه به این مثال ممکن است حالات زیر پیش بیاید :

در یک خانواده اصیل و با اعتبار (دامین آتوریتی بالا) یکی از اعضای خانواده رسوایی به بار بیاورد و آدم بی آبرویی باشد (پیج آتوریتی کم). طبیعتا این موضوع روی اعتبار خانواده نیز اثر می‌گذارد و از اعتبار آنها می کاهد! (دامین آتوریتی را کاهش می‌دهد.)
در یک خانواده معمولی و متوسط ممکن است یکی از اعضای آن به درجات بالای علمی و مقام های بالا برسد (پیج آتوریتی بالا)، در این حالت خانواده وی تا حدودی اعتبار بدست می آورند! اینطور نیست؟ (دامین آتوریتی بالا می‌رود.) 

الگوریتم Page authorithy گوگل چیست؟

تعیین دامین آتوریتی و پیج آتوریتی برای وبسایت

بعد از اینکه با مفهوم این دو فاکتور آشنا شده اید، شاید از خودتان بپرسید که چگونه می‌توانم این دو فاکتور را برای سایت خودم و یا سایت رقیبم بررسی کنم. بهترین ابزار استفاده از خود سایت Moz می‌باشد. برای اینکار می‌توانید به ابزار Moz Site Explorer مراجعه کنید و یا پلاگین Moz Bar را برای مرورگر خود دانلود کنید.

اگر پلاگین را دانلود کنید می‌توانید هرلحظه در هر وبسایتی که هستید، بر روی پلاگین کلیک کنید تا مشخصات دقیق آن سایت برای شما محاسبه شود.

نکته : در سرویس رایگان Moz شما در هر روز فقط می توانید ۳ بار مشخصات سایت ها را چک کنید و پس از آن باید اکانت خود را ارتقا دهید و پول پرداخت کنید. بجای اینکار می‌توانید بعد از هر ۳ بار، از نرم افزارهای تغییر I.P استفاده کنید. به این ترتیب با هر IP، سه شانس دیگر دارید!
پس از اینکه این دو فاکتور را برای سایت خود و یا سایت رقیبتان محاسبه کردید، شاید به این موضوع فکر کنید که دامین آتوریتی من چند باشد خوب است؟ آیا پیج آتوریتی من کم است یا زیاد؟

اکنون می‌خواهیم بصورت حدودی مرز بین عدد خوب و بد را بیان کنیم:

عدد بالای ۷۰ بسیار عالی و ایده آل است. (حداقل در ایران کمتر سایتی می‌توان یافت که اینگونه باشد!)
عدد ۵۰ – ۷۰ نشان دهنده یک سایت قوی و معتبر است.
عدد ۴۰ – ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر در این بازه قرار می‌گیرند.
عدد ۳۰ – ۴۰ یک وبسایت متوسط را نشان می‌دهد.
عدد ۲۰ – ۳۰ برای وبسایت های تازه تاسیس مناسب است اما برای دیگر وبسایت‌ها خیر!
عدد کمتر از ۲۰ پایین است و نشانه بی‌اعتبار بودن وبسایت نزد موتورهای جستجو
توجه کنید که اعداد بالا برای پیج آتوریتی صفحه نخست وبسایت است و طبیعتا دامین آتوریتی با اختلاف حدود ۱۰ تایی، عدد پایین تری دارد.

چند نکته مهم درباره دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

1- سایتی با آتوریتی بالاتر، اعتبار بیشتری نزد گوگل دارد.
2- معمولا دامین آتوریتی از پیج آتوریتی بیشتر است.
3- معمولا در یک وبسایت، بالاترین پیج آتوریتی متعلق به صفحه اصلی وبسایت است.
4- همانطور که پیش‌تر گفتیم، پیج آتوریتی پایین یک صفحه می‌تواند بر روی دامین آتوریتی تاثیر بگذارد و آن را کم کند و همچنین بالعکس! این دو فاکتور براساس یک فرمول لگاریتمی بدست می‌آیند، به همین علت ممکن است افزایش از ۱۰ به ۲۰ آسان باشد اما افزایش از ۷۰ به ۸۰ بسیار دشوار است!
صفحات جدید در بسیاری مواقع، آتوریتی برابر ۰ و یا ۱ دارند که این نشان از ضعیف بودن محتوای آن صفحات نیست. باید اندکی صبر کنید!
5- آتوریتی ها درباره صفحاتی و یا دامنه‌هایی که ریدایرکت می‌شوند، معمولا دارای خطا می‌باشد و اعتبار دامنه قبلی، به دامنه و یا صفحه جدید منتقل نمی‌شود. درضمن اگر یک سایت اسپم با آتوریتی های بالا پیدا کردید، تعجب نکنید! پیش می‌آید…

6- تمام اعداد بالا، برای صفحه نخست فاکتور page authority تخمین زده شده است. طبیعتا، domain authority عدد کمتری دام (با اختلاف حدود ۱۰ تایی) می‌شود.

7- صفحات داخلی و پست‌های جدید، در بسیاری از مواقع، page authority برابر با یک یا صفر دارند و این نشان از ضعیف بودن آن صفحات نیست.

راهکارهای افزایش آتوریتی

الف- سعی کنید از دامنه های مختلف، بک لینک های کم بگیرید تا از دامنه های کم، بک لینک های زیاد! (یعنی از ۳۰ وبسایت، ۳۰ بک لینک بگیرید خیلی بهتر است تا اینکه از ۱۰ وبسایت و هر کدام ۳ بک لینک بگیرید.)

ب- از شر لینک های بد خلاص شوید! لینک های با کیفیت کمتر به مراتب از هزاران هزار لینک بی کیفیت بهتر هستند.

ج- محتوایی ایجاد کنید که قابلیت اشتراک گذاری و لینک دادن به آن را داشته باشد. اینفوگرافیک ها نمونه های خوبی از محتواهایی هستند که به راحتی توسط دیگران به اشتراک گذاشته می شوند و برای شما لینک محسوب می شود.

د- لینک سازی داخلی وبسایت تان را فراموش نکنید. سعی کنید لینک های داخلی مفیدی درون مطالب وبسایت تان قرار بدهید تا ربات های گوگل به خوبی در سایت شما جولان بدهند!

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *