الگوریتم گوگل E-A-T چیست؟

E.A.T اصطلاحی است که از دستورالعمل‌های سنجش کیفیت گوگل گرفته شده و صورت خلاصه‌شده Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness استاین دستورالعمل‌ها توسط هزاران نفر از منتقدان فعال گوگل تدوین شده‌اند. در واقع E.A.T الگوریتمی برای سنجیدن میزان اعتبار، تخصص و مورد اعتماد بودن سایت است. الگوریتم E-A-T گوگل، قسمتی از یک راه طولانی برای تشخیص رتبه بندی سایت‌ها است که در بروز رسانی‌های جدید گوگل ارائه شده است.

با اینکه تغییرات کوچک توسط کارمندان گوگل هر روزه اعمال می‌شود، تغییرات و بروز رسانی‌های بزرگ هستند که واقعا زندگی صاحبان سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما این بار هیچ استثنایی وجود ندارد.
با وجود اینکه این الگوریتم جدید مثل الگوریتم‌های قبلی گوگل خیلی سر و صدا به را نینداخت، اما پیامدهای بسیار مهمی همراه خود دارد که شما به عنوان یک وبمستر باید آن‌ها را بدانید. در این مقاله از مشهد سئو همراه ما باشید تا با ماهیت الگوریتم E-A-T گوگل آشنا شوید، بدانید چه اثری بر جایگاه سایت شما در گوگل خواهد داشت و چگونه مطمئن شوید سایت وردپرسی شما نیز از این الگوریتم جدید پیروی می‌کند

هر چند فهمیدن فرایندهای داخلی گوگل کار ساده‌ای نیست، بسیاری منابع موثق اعلام کرده‌اند که معیار الگوریتم E.A.T بیشتر مخصوص سایت‌های YMYL (سایت‌هایی که به ارائه توصیه‌های پزشکی، سلامتی و مالی می‌پردازند) است.

طبیعتا گوگل ترجیح می‌دهد محتوایی را که ممکن است سلامتی یا وضعیت مالی کاربران را به خطر بیاندازد منتشر نکند. به همین دلیل بررسی کیفیت محتوای وب سایت‌هایی که به چنین مسائلی می‌پردازند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ممکن است فکر کنید اگر در چنین حوزه‌هایی فعالیت ندارید، E.A.T روی سایت شما تاثیر نمی‌گذارد زیرا گوگل اعلام کرده است این فاکتور را در مورد وب سایت‌ هایی که به مسائل سلامتی یا مالی نمی‌پردازند اعمال نمی‌کند.

این طور نیست!

به نظر من  تخصصی بودن، معتبر بودن و موثق بودن محتوا باید در تمامی حوزه‌های کاری در نظر گرفته شود. کدام کسب‌وکاری است که نخواهد قابل اطمینان شناخته شود!؟

البته گوگل معمولا اصطلاحات را به صورت اختصاصی به کار می‌برد. یعنی اصطلاح E.A.T منحصرا مربوط به حوزه مالی و سلامتی می‌شود اما مفهوم پشت این اصطلاح، یعنی معتبر و موثق بودن محتوا احتمالا در تمامی زمینه‌ها موثر است.

کریس سیلور اسمیت معتقد است گوگل تا حدی از سیستم امتیازدهی عددی برای سنجش E.A.T استفاده می‌کند. بنابراین فاکتور E.A.T در مورد سایت‌های حوزه سلامت و مالی بسیار سنگین‌تر از حوزه‌هایی مثل سرگرمی اعمال می‌شود. اما این فاکتور در مورد سایت‌های تجارت الکترونیک هم اعمال خواهد شد، با این که نسبت به  YMYL اولویت پایین‌تری دارند.

با این توضیحات، می‌توانیم بگوییم الگوریتم E.A.T صرف نظر از حوزه فعالیت‌تان، روی سئو سایت اثر می‌گذارد. حتی اگر این طور نبود هم به نظر من تکنیک‌های معتبر کردن محتوا باید بخشی از استراتژی سئو در هر حوزه‌ای باشد.

مشکل این جا است که اندازه‌گیری E.A.T سخت است.

گوگل چگونه اعتبار سایت را محاسبه می‌کند؟

متخصصان سئو هر یک نظر خاص خودشان را در این زمینه دارند و اگر از آن‌ها سوال کنید، سیگنال‌های مختلفی را در این زمینه موثر می‌دانند. می‌دانیم بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر می‌گیرید یکی از معیارها در این زمینه است. CTR یا نرخ کلیک هم معیار اعتبار سایت است. کیفیت محتوا و نقدهای آنلاین هم در این زمینه موثر هستند.

این که گوگل چطور این معیارها را برای سنجش اعتبار محتوا اسفاده می‌کند، حتی برای مهندسان خودش هم یک راز است. زیرا الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مبهم هستند. هیچ کس نمی‌تواند داخل جعبه سیاه آن‌ها را ببیند حتی برنامه‌نویسانی که از ابتدا کد آن را نوشته‌اند.

کریس سیلور اسمیت معتقد است گوگل به جای این که به یک سیگنال بیشتر از دیگران اهمیت بدهد، از یک رویکرد جامع استفاده می‌کند. به احتمال زیاد الگوریتم‌های گوگل طیف گسترده‌ای از سیگنال‌ها را برای رتبه‌بندی و امتیاز دادن به اعتبار محتوای سایت‌ها به کار می‌برند.

با توجه به این نکته نتیجه می‌گیریم تمرکز روی یک سیگنال و معیار و رها کردن سیگنال‌های دیگر، میان‌بر به دست آوردن اعتبار نیست. بک لینک‌ها مسلما مهم هستند اما اضافه کردن لینک‌های باکیفیت به سایتی که طراحی ضعیفی دارد و نقدهای آنلاین خوبی نگرفته است، مفید نخواهد بود.

به جای این که دنبال یک راه آسان و جادویی برای به دست آوردن رتبه و ترافیک بگردید، روی ارائه برند و برندسازی آنلاین تمرکز کنید. یک دیدگاه جامع داشته باشید، از کدنویسی سایت تا برندینگ و روابط عمومی، همه را در نظر بگیرید.

الگوریتم گوگل E-A-T چیست؟

معیارهای مورد اعتماد بودن سایت و الگوریتم E.A.T

ممکن است بگویید همه این کارها خوب است اما چگونه تاثیرشان بر میزان موفقیتم را اندازه بگیرم؟

خب اول از همه کمپین روابط عمومی/لینک بیلدینگ مناسب، که لینک‌های باکیفیت از سایت‌های معتبر برای‌تان پدید آورده باشد، حتما روی ترافیک سایت اثر خواهد گذاشت.

اگر به دنبال تنایج قابل اندازه‌گیری‌تر هستید، باید برای ابزارهایی مانند Majestic  یا LinkResearch Tools هزینه کنید. طبق تجربه من، معیارهای Trust Flow یا LRT Trust در این دو ابزار بهترین نشانه‌های میزان قابل اعتماد بودن یک صفحه هستند.

هر دوی این امتیازها بر اساس پروفایل لینک شما تعیین می‌شوند. این تنها یک جنبه از عناصری است که گوگل در مورد سایت‌ها در نظر می‌گیرد اما با این حال بهترین ابزاری است که سئوکارها می‌توانند با آن میزان قابل اعتماد بودن یک سایت را بسنجند.

پیشنهاد می‌کنم در Majestic به دنبال کسب امتیاز Trust Flow  ۵۰ یا بالاتر باشید (بالاترین امتیاز ۱۰۰ است) و در LinkResearchTools سعی کنید امتیاز ۵ یا بالاتر را به دست آورید (بالاترین امتیاز ۱۰ است). به خاطر داشته باشید که این معیارها را برای هر صفحه جداگانه محاسبه کنید نه برای دامین سایت.

با این که هر دو این معیارها سطح بالا هستند، امکان ندارد بتوانیم با گذاشتن هر لینک و هر محتوایی تغییرات افزایشی معیارهای الگوریتم E.A.T را محاسبه کنیم اما با دنبال کردن امتیازها در طول زمان، می‌توانیم تشخیص بدهیم که اعتبار صفحات افزایش می‌یابد یا رو به کاهش است. بعضی از ابزارها حتی تاریخچه‌ای از میزان قابل اعتماد بودن سایت ارائه می‌دهند.

مثلا Majestic در بخش Trust Flow History Tool  یک تاریخچه ۱۸ ماهه را جمع‌آوری می‌کند.

به علاوه خوب است به صورت منظم از مشتریان نظرسنجی کنید تا بفهمید آن‌ها برندتان را چگونه می‌بینند. اگر نظرات منفی زیادی گرفتید باید به سرعت کاری کنید که این احساسات منفی از بین بروند.

به عنوان یک جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم با یک لینک خوب یا پست کردن یک محتوای باکیفیت نمی‌توانید در الگوریتم E.A.T اعتبار بالایی به دست آورید. برای این که در نظر گوگل معتبر و مورد اطمینان باشید، باید زمان زیادی صرف کنید و رویکرد جامعی به معیارها داشته باشید.

الگوریتم گوگل E-A-T چیست؟

E.A.T یا Page Quality چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، الگوریتم EAT کیفیت یک صفحه را با استفاده از سه فاکتور مهم خود تعیین می کند.

این فاکتور تا آپدیت 2019 یکه تاز کیفیت سنجی صفحات گوگل بود که از این سال به یکی از ابزارهای سنجش کیفیت صفحات توسط گوگل تغییر کرد و اصطلاح PQ نیز به عنوان مترادفی برای این فاکتور استفاده شد.

1 – Expertise :

این پارامتر به اطلاعات نویسنده و قابل مشاهده بودن ان در صفحه و مهمتر از همه تخصص و شهرت مسئول محتوای صفحه در حوزه مورد بحث آن دقت داشته و بیشتر نویسنده و ایجاد کننده صفحه را مورد بررسی قرار می دهد. در محتواهای YMYL نویسندگان علاوه بر داشتن اطلاعات بایستی مدارک و تخصص لازم را نیز داشته باشند.

اما در کنار این سه فاکتور بایستی به کیفیت و حجم محتوای صفحه و همچنین اطلاعات و شهرت مسئول مدیریت محتوا و نویسنده آن نیز توجه کرد.

2 – Authoritativeness :

این فاکتور به معنی اعتبار و شناخته شده بودن نویسنده، موضوع و وب سایت حاوی محتوا می باشد. یک محتوای معتبر بایستی بتواند مجموعه اطلاعات کاملی درباره محتوا و نویسنده و صاحب امتیازان آن به کاربران داده و از نظر آنها هیچ نقطه ابهام و شبهه ای در این موارد وجود نداشته باشد.

3 – Trustworthiness :

در این فاکتور نیز همه موارد بالا بررسی و سندیت محتوا و صحیح بودن اطلاعات آن نیز در این فاکتور بررسی می شود.

در واقع یک محتوا با کیفیت، مطلبی تخصصی و کاربر محور می باشد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *