الگوریتم برت BERT گوگل چیست؟

درست زمانی که فکر می کردید جستجوی اینترنتی به کمال رسیده و دیگر بهتر از این نمی‌شود، گوگل دست به طراحی و انتشار بزرگ ترین و باهوش ترین الگوریتم خود در 5 سال گذشته زده است. این الگوریتم که با نام BERT شناخته می‌شود، یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است که به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک عبارت جستجو شده (کوئری) را به شکل دقیق‌تری درک کند.

کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است! لطفاً یک نفس عمیق بکشید و اصلاً نگران نام ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشید. در این مقاله می‌خواهیم به جای تمرکز بر روی اخبار و حواشی این به‌روزرسانی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده می‌شود، بر روی نکاتی دقیق شویم که در آینده ای نه چندان دور، می‌تواند سرنوشت سئو سایت شما را رقم بزند.

الگوریتم BERT گوگل چیست و چه هدفی دارد؟

در ساده‌ترین حالت ممکن، بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک می‌کند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.

حالا از شما می‌پرسیم، وقتی شروع به تایپ کردن در گوگل می کنید، بیشتر عبارت‌های پیشنهادی، از چه نوع زبانی استفاده می‌کنند؟

الگوریتم برت BERT گوگل چیست؟

پس اگر به آن فکر کنید خیلی منطقی به نظر می رسد:

از آن جایی که موجوداتی که در گول سرچ می کنند، انسان هستند و بیشتر با زبان محاورۀ خودشان عبارتی را جستجو می کنند، پس اگر ربات های گوگل هم به جای تمرکز بر ساختار ماشینی، به بعد انسانی و طبیعی زبان توجه کنند، نتیجه نهایی ایده آل تر خواهد بود.

البته گوگل تا اینجای کار با انتشار الگوریتم RANKBRAIN تا حد زیادی زبان طبیعی را با زبان ماشینی جایگزین کرده، ولی الگوریتم Bert می تواند به عنوان مکمل رنک برین، نتایج دقیق تر و مرتبط تری را در اختیار کاربر قرار دهد. می پرسید چطوری؟

درک ساختار پیچیده زبانی توسط برت ، وقتی هوش مصنوعی معجزه می کند!

علاوه بر این، موضوع دیگری که با روی کار آمدن الگوریتم جدید گوگل بهتر از قبل می شود، درک موقعیت کلمات در جملات است. چی؟ متوجه منظور ما نشدید؟ پس اجازه دهید یک مثال بزنیم.

وقتی از گوگل می پرسید «راه های مهاجرت به کانادا» گوگل به تک تک کلمات این جمله به عنوان واحد های جدا از هم نگاه نمی کند، بلکه مفهوم هر کدام از این کلمات را از روی ارتباط آن ها با یکدیگر تشخیص می دهد. در این مثال اگر حرف اضافه «به» را تبدیل به «از» کنیم، معنی جمله کاملاً عوض می شود.

  • قبل از آپدیت BERT: گوگل متوجه تفاوت حرف اضافه «به» و «از» نیست و تنها نتایج مربوط به مهاجرت کانادا را نشان می دهد.
  • بعد از آپدیت BERT: گوگل متوجه تفاوت معنی این دو حرف اضافه می شود و با جستجوی هر کدام، نتایج مربوط به یک نوع را نشان می دهد.

طبق اطلاعاتی که در این مقاله آمده، آپدیتBERT می تواند کاری کند تا ماشین ها (مثل الگوریتم ها، کامپیوترها و…) زبان محاوره را با سرعت و آسانی بیشتری تحلیل کنند و در نتیجه درصد برداشت اشتباه از زبان انسان به شدت کاهش یابد. به این فرآیند در عمل NLP یا Natural Language Processing می گویند که می توان از آن به عنوان هسته اصلی الگوریتم برت یاد کرد.

به طور خلاصه می توانیم بگوییم:

  1. الگوریتم ها می توانند زبان ما را درست به همان شیوه ای درک کنند که ما از آن استفاده می کنیم
  2. الگوریتم های سرچ گوگل می توانند با درک بهتر زبان ما، کوئری های کاربران را با دقت بیشتری تحلیل کنند

در نتیجه داریم:

درک بهتر زبان انسان + دقت بیشتر در تحلیل کوئری کاربران = نتایج دقیق تر به هدف جستجوی کاربر

برای اینکه تنها به تعریف های تئوری بسنده نکنیم، در ادامه برای شما یک مثال کاربردی آوردیم تا همه این توضیحات را در عمل هم ببینیم.

الگوریتم برت BERT گوگل چیست؟

یک مثال جالب برای درک بهتر آپدیت BERT گوگل

فرض کنید عبارت انگلیسی «How to catch a cow fishing» را در گوگل سرچ می‌کنیم. (ترجمش میشه چگونه می توان ماهی خاردار صید کرد؟)

جالب است بدانید که cow در زبان انگلیسی 2 معنی متفاوت دارد: یکی به معنی گاو و دیگری هم در زمینه ماهیگیری به معنای نوعی ماهی خاردار دریایی است.

قبل از این آپدیت اگر عبارت نحوه صید ماهی خاردار (How to catch a cow fishing) را سرچ می‌کردید، نتایج مربوط به معنی اول کلمه cow، یعنی گاوها بود.

حتماً به این مورد توجه کردید که ما در کوئری بالا از کلمه ماهیگیری fishing استفاده کردیم ولی گوگل این کلمه را نادیده گرفته و نتایج مربوط به گاوها را به ما نشان می‌دهد.

حدس بزنید بعد از آپدیت برت چه اتفاقی افتاد؟

همان جستجو نتایجی را نشان می دهد که پر از تصویر ماهی خاردار دریایی و نتایج مرتبط با ماهیگیری است.

این یعنی الگوریتم BERT فهمیده چون عبارت جستجو شده شامل کلمه ماهیگیری است، پس نتایجی که به شما نشان می دهد هم باید ارتباط نزدیکی به ماهیگیری داشته باشد.

الگوریتم BERT بیشتر بر روی چه نوع کوئری تاثیر می‌گذارد؟

اگر یادتان باشد آپدیت جدید الگوریتم گوگل در مارس 2019 به خاطر تغییرات زیادی که در نتایج جستجو داشت، سر و صدای زیادی به پا کرد. ولی شاید بپرسید که چرا هنوز اطلاعات زیادی از جا به جایی رتبه سایت ها از الگوریتم BERT در شبکه های اجتماعی موجود نیست.

دلیلش این است که الگوریتم برت بیشتر تمرکز خود را روی کوئری های طولانی و دیالوگ محور قرار داده و چون کلمات کلیدی طولانی معمولاً هدف اول سئوکارها نیست، تغیرات برت هنوز برای بسیاری از سایت ها کاملاً مشهود نیست.

در ضمن، طبق گفته گوگل، این به‌روزرسانی 10 درصد نتایج جستجو را دست خوش تغییر می دهد. یعنی از هر 10 نتیجه، حتماً یکی از آن ها از مدل جدید زبانی bert گوگل استفاده کرده‌اند. پس اگر بخواهیم این به‌روزرسانی را به همه کوئری ها تعمیم دهیم، نمی‌تواند خیلی درست باشد.

تاثیر BERT Algorithm در سئو و روش‌های بهینه سازی برای آن

اولین سوالی که خیلی‌ها با انتشار این به‌روزرسانی از خود می‌پرسند این است که آیا bert در سئو تاثیر دارد؟ در جواب باید بگوییم:

از آن جایی که سئو، فرآیند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوست، هر تغییری که موتورهای جستجو به الگوریتم های خود می‌دهند، فرآیند بهینه سازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

پس سوال اصلی این نیست که آیا به‌روزرسانی جدید گوگل در سئو تاثیر دارد یا خیر، بلکه سوال مهم‌تر این است که بدانید چه روش‌های بهینه سازی برای برت گوگل وجود دارد؟

یکی از شوخی‌هایی که در مورد بهینه سازی BERT در شبکه های اجتماعی ترند شده مربوط به لیست ده تایی زیر است:

10 راه برای بهینه سازی BERT گوگل:

1. You
2. Can’t
3. Optimize
4. For
5. A
6. Deep
7. Learning
8. NLP
9. Algorithm
10. Write for humans

اگر بخواهیم از زبان گوگل حرف بزنیم، باید به این حقیقت اشاره کنیم که هیچ کاری نیست که بتوانید آن را «بهینه سازی برای BERT گوگل» در نظر بگیرید.

اگر کمی بیشتر دقت کنید، متوجه می‌شوید که این الگوریتم بیش تر از همه، بر روی هدف جستجو کاربر تاکید دارد و تنها دلیل انتشار آن، فقط و فقط بهبود تجربه جستجو است.

درک هدف جستجوی کاربر و بهینه سازی برای آن، شاه کلید موفقیت در الگوریتم برت گوگل

یکی از کارهایی که الگوریتم BERT خوب انجام می‌دهد، پیش بینی هدف جستجو کاربر با درصد خطای پایین است. این یعنی اگر شما یکی از کلمات عبارتی را اشتباه تایپ کنید ولی بقیه کلمات یک مفهوم داشته باشند، گوگل به درستی متوجه منظور شما می‌شود و در کمال تعجب می‌بینید در نتایج همان چیزی را به شما نشان می‌دهد که در ذهن شما بوده!

پس می توانیم اینطور نتیجه بگیریم که هدف اصلی الگوریتم BERT، درک بهتر و دقیق‌تر هدف جستجوی کاربر است.

نتیجه گیری: به جای اهمیت به ماشین ها، به زبان محاوره کاربران خود توجه بیشتری نشان دهید.

فقط چند لحظه به انواع روش‌های ماشینی در سئو فکر کنید: افزونه یوآست وردپرس، تکرار کلمه کلیدی، سئو کلاه سیاه

حالا دیگر خیالتان راحت شده که مسیری که گوگل در پیش گرفته، دقیقاً مخالف ماشینی شدن است؛ درست برعکس، گوگل هر روز دارد بیشتر شبیه انسان می شود، شبیه او فکر می‌کند و به همین دلیل بهتر می‌تواند در جستجوی اینترنتی به شما کمک کند.

پس با تمام این توضیحات باید به شما بگوییم که بهتر است در محتوای سایت خود، درست به زبان کاربر خود حرف بزنید و با استفاده از این زبان، ارزشمندترین محتوا را در اختیار او قرار دهید.

مهم ترین سوالات کاربران مربوط به جدیترین الگوریتم BERT گوگل (و پاسخ به آن ها!)

از همان ابتدای انتشار الگوریتم جدید گوگل، کاربران سوالات زیادی درباره این دستاورد بزرگ گوگل سوال کرده‌اند که در ادامه به مهم ترین آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

  1. آیا الگوریتم BERT برای زبان فارسی هم فعال است؟ گوگل اعلام کرده این مدل ابتدا فقط برای کوئری های زبان انگلیسی فعال است ولی به مرور برای تمامی زبان های دنیا مثل زبان فارسی هم اعمال میشود.
  2. مدل برت همان رنک برین جدید است؟ به دلیل ماهیت هوش مصنوعی برت، عده زیادی آن را با رنک برین مقایسه می‌کنند. با اینکه BERT یک دستاورد در حوزه هوش مصنوعی گوگل است ولی ارتباطی به رنک برین ندارد. در بهترین حالت می توانیم بگوییم که این دو الگوریتم به عنوان مکمل در کنار هم کار می‌کنند.
  3. این الگوریتم از چه زمانی به طور رسمی در سرچ گوگل اعمال شده؟ برت از اواخر ماه اکتبر سال 2019 برای اولین بار وارد سازوکار جستجوی اینترنتی شد و بر اساس گزارش گوگل، تا به حال نتایج مورد قبول و خوبی را در صفحه نتایج جستجو گوگل اعمال کرده
  4. آیا برت گوگل مفهوم بازاریابی محتوا را تغییر می دهد؟ وقتی گوگل درک بیشتری از زبان ما پیدا کند، ما هم بهتر می‌توانیم محتوای ارزشمند خود را به دست کاربر برسانیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که برای کاربر و به زبان او محتوا تولید کنیم و اصلاً نگران این نباشیم که گوگل متوجه این حرکت ما نمی‌شود.

تاثیر جدیدترین الگوریتم گوگل برت را فهمیدیم، حالا چیکار کنیم؟

بسیاری از وب سایت ها که درباره جدیدترین الگوریتم گوگل صحبت کرده‌اند، تنها به نقل به مضمون کردن سایت های خارجی اکتفا کرده اند و با ارائه یک سری دیتای دسته اول، کاربران را با علامت سوال‌های زیادی رها کرده‌اند. اما با خواندن مقالات و اخبار مختلف درباره BERT اولین سوالی که از خودمان می پرسیم این است که ما باید چیکار کنیم؟

تاثیر برت در روش‌های تولید و بازاریابی محتوا

اولین تغییر که با روی کار آمدن مدل زبانی جدید گوگل به سئوکاران واجب می‌شود، تغییر در تولید محتوا و به خصوص محتوای متنی است. روش‌های قدیمی تولید محتوا مثل تکرار کلمه کلیدی یا سبز کردن چراغ YOAST وردپرس برای دیده شدن در گوگل دیگر اثرگذار نخواهند بود. به جای آن، باید با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی، بتوانیم به طور دقیق‌تری هدف جستجوی کاربران را درک کنیم و با همان زبانی که کاربران در حال جستجو هستند، شروع به تولید محتوا کنیم.

به طور مثال بخش People Also Ask یا پیشنهادهای گوگل در زبان فارسی می‌توانند درست مانند یک قطب نما، راه درست تولید و بازاریابی محتوا را در عصر پادشاهی BERT به ما نشان دهند.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *