الگوریتم پاندا گوگل چیست

“الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده، وقت درمان است.” این عبارت تیتر جنجالی و خطرناک روزنامه بیزینس اینسایدر (Business insider) است که در سال 2011 منتشر شد. این تیتر، برای شرکت گوگل نگرانی های بسیاری ایجاد کرد و باعث شد تا در پاسخ به آن در 23 فوریه سال 2011 الگوریتم پاندا ارائه شود. در ادامه این مقاله می خواهیم بگوییم الگوریتم پاندا چیست؟ چه ماموریتی دارد و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ با چه هدفی معرفی شده است.

معرفی الگوریتم پاندا

در این بخش در راستای پاسخ به سوال الگوریتم پاندا چیست؟ لازم می دانیم تا کمی به گذشته برگردیم. در اواخر سال 2010 میلادی دنیای وب به شکل وحشتناکی تبدیل به یک مزرعه محتوای بی کیفیت شده بود. اکثر کاربران از اینکه برای جستجوی یک عبارت با هزاران وب سایت بی کیفیت رو به رو می شدند، ناراضی شده بودند. سئو کاران غیر حرفه ای نیز وب سایت ها را به یک منبع محتوای کپی شده تبدیل کرده بودند، و علت واکنش روزنامه بیزینس اینسایدر، وضعیت بد وب سایت ها و نارضایتی کاربران بود. الگوریتم پاندا به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهبود وضعیت محتوای دنیای وب توسط گوگل ارائه شد و نام آن نیز از نام یکی از سازندگان آن (Navneet Panda) الهام گرفته شده است.

بررسی عملکرد الگوریتم قدرتمند پاندا

پس از ارائه توضیحاتی جهت شناخت اولیه این الگوریتم، در این بخش به بررسی عملکرد الگوریتم پاندا می پردازیم. تصور کنید پاندا یک مامور آرام، ساکت، با دقت و سخت گیر است که ماموریت آن نیز مطالعه دقیق محتوای وب سایت هاست. پاندا کاری به اصول فنی وب سایت ندارد، او فقط و فقط برای آنالیز محتوای وب سایت ها استخدام شده و کار خود را نیز به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. جالب است بدانید چند ماه پس از اعمال الگوریتم پاندا 11.8% از نتایج گوگل دست خوش تغییر شد. این عدد سئوکاران را ملزم می کند تا با جدیت به بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت بپردازند.

یک سئوکار حرفه ای باید بداند که پاندا عاشق مطالعه است و هر چیزی که در حین مطالعه او را آزار دهد برای سئو سایت او خطرناک است. پاپ آپ هایی که در حین مطالعه مدام نمایش داده می شوند، تبلیغات بیش از حد، محتوای تکراری و بی کیفیت، جمله بندی نامناسب، غلط های نگارشی، متن های خیلی کوتاه یا خیلی بلند همه و همه در الگوریتم پاندا نمره منفی محسوب شده و جریمه گوگل را در برخواهند داشت.

پس از بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت نتایجی به دست آوردیم که آنها را به شرح زیر بیان می کنیم:

طبق آمار در سال 2011 وب سایت هایی که شرایط زیر را داشتند در نتایج گوگل دچار افت شدیدی شدند و یا به عبارتی توسط پاندا جریمه شدند.

  • در صفحات وب سایت خود از بنر های تبلیغاتی آزار دهنده و بیش از حد استفاده کرده بودند.
  • در وب سایت خود از متاتگ و تگ های نامناسب استفاده کرده بودند.
  • استفاده از لینک های شکسته و هر چیزی که مخاطب را به سمت صفحه ای نامرتبط هدایت کند.
  • وب سایت خود را به یک منبع محتوای بی کیفیت و تکراری تبدیل کرده بودند.
  • وب سایت هایی که زمان حضور مخاطب در آنها بسیار کوتاه بوده و این نشان از بی کیفیتی محتوای آنها است.

آیا الگوریتم پاندا وب سایت هایی را که جریمه کرده است خواهد بخشید؟

اگر وب سایت شما جزء آن دسته از سایت هایی است که در کنار محتوای اختصاصی خود هر از گاهی از مقالات یا خبر های جذاب وب سایت های دیگر جهت افزایش بازدید سایت خود استفاده می کنید، و با جریمه الگوریتم پاندا مواجه شدید، تنها راه فرار شما استفاده از راه کار زیر است:

با استفاده از ابزار Remove URL در Google Search Consol به سرعت صفحات جریمه شده خود را از نتایج جستجوی گوگل حذف کنید. محتوای بی ربط خود را اصلاح کرده و به فکر تولید محتوای با کفیت و اختصاصی باشید. در چنین صورتی می توانید امیدوار باشید که مجددا به جایگاه قبلی خود برگردید.

اما اگر وب سایت شما تماما حاوی مطالب کپی و بی کیفیت است و هیچ صفحه ای که اطلاعات تازه و با کیفیت در اختیار کاربران قرار دهد در وب سایت شما وجود ندارد، بهتر است به فکر یک وب سایت دیگر باشید و آن را از نو و طبق قواعد اصولی سئو بارگذاری نمایید. چرا که هیچ راه فراری از جریمه پاندا برای شما وجود نخواهد داشت.

یکی از ویژگی های خوب الگوریتم پاندا این است که در صورتی که از محتوای یک وب سایت خوشش بیاید به آن سایت امتیاز مثبت می دهد. پاندا علاوه بر جریمه کردن وب سایت های ضعیف و مقابله با محتوای بی کیفیت، وب سایت هایی را که روی تولید محتوای استاندارد زمان گذاشته و تلاش زیادی کردند، تشویق کرده و دستور بهبود جایگاه آنها را صادر می کند.

سئوکار باید به این نکته توجه کند که پاندا منتظر انتشار یک مطلب تازه است. مطلبی که با مطالعه آن لذت ببرد پس نباید با تکرار کلمات کلیدی پی در پی و لینک نامعتبر و یا به عبارتی با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه موجب خشم او شود.

مواردی که این الگوریتم بررسی می‌کند عبارت‌اند از:

  • محتوای تکراری
  • محتوای کپی شده یا جمع‌آوری‌شده از وب‌سایت‌های دیگر
  • محتوای کوتاه یا کم‌حجم
  • اسپم ایجاد شده توسط کاربر
  • استفاده بیش‌ازحد از کلمه کلیدی
  • تجربه کاربری (UX) ضعیف

بهینه‌سازی برای الگوریتم پاندا

  1. سایت را به لحاظ وجود محتوای تکراری مورد بررسی قرار دهید: این مورد یکی از متداول‌ترین محرک‌های الگوریتم پاندا می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود به‌طور منظم محتوای سایت را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید همچین مشکلی وجود ندارد. اگر به دلایل موجه نمی‌توانید صفحات تکراری را حذف کنید، از ریدایرکت 301 یا تگ کنونیکال استفاده کنید. راهکار دیگر بلاک کردن آن صفحات توسط فایل txt یا متاتگ noindex می‌باشد.
  2. محتوی را ازنظر کپی بودن چک کنید: یکی دیگر از محرک‌های الگوریتم پاندا، محتوای تکراری خارجی یا درواقع کپی از وب‌سایت‌های دیگر می‌باشد.
  3. از ساخت صفحات با محتوای کم دوری کنید: منظور، صفحاتی است که محتوای آن‌ها شامل تعداد کلمه کم و تبلیغات و لینک زیاد می‌باشد و اطلاعات کمی به کاربر می‌دهند. البته این نکته حائز اهمیت است که تعداد کلمه مناسب برای هر محتوا بستگی به هدف آن صفحه و کلمه کلیدی در نظر گرفته شده برای آن دارد.
  4. سایت خود را ازنظر استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی مورد بررسی قرار دهید: منظور بهینه‌سازی بیش‌ازحد یک صفحه برای یک کلمه کلیدی می‌باشد که سبب می‌شود کیفیت و خوانایی محتوا کاهش یابد.
  5. مشکلات و موارد شناسایی شده را در زودترین زمان ممکن رفع کنید: بهتر است تا زمانی که این الگوریتم روی سایت شما حساس نشده و صفحات را بررسی نکرده نسبت به بهبود مشکلات اقدام کنید.

نتیجه گیری

در مبحث تولید محتوا آشنایی با الگوریتم پاندا و درک کاملی از چگونگی عملکرد آن بسیار حائز اهمیت است. متخصصین سئو در مشهد، زیر نظر شرکت مشهد سئو با تسلط کامل بر تمامی الگوریتم های گوگل و با استفاده از جدیدترین متد روز دنیا در تولید محتوایی اصولی و استاندارد برای وب سایت شما مشتریان عزیز آماده خدمت هستند.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *