آشنایی با اصطلاحات رایج سئو

در دنیای سئو واژه ها و عباراتی وجود دارد که مختص همان دنیای سئو می باشد که آن را به عنوان اصطلاحات سئو می شناسیم و درک آن برای افرادی که نسبت به سئو نا آشنا هستند سخت و گاهی آزار دهنده می باشد و از آنجا که بسیاری از مشتریان ما که صاحبان وب سایت های معتبری هستند علاقه دارند که با دنیای ما آشنا شوند و درک بهتری از اتفاقاتی که در درون سایت آنها می افتد داشته باشند لازم دیدیم که در وب سایت خود این فرهنگ لغت را برای آنها فراهم آوریم.

تگ H

همه سرتیترهای متنی سایت شما در وردپرس به کمک تگ های H نمایش داده می‌شوند. به طور کلی 6 تگ H وجود دارد؛ تگ H1 تا تگ H6. دقت کنید که این تگ ها در سئو صفحه تاثیر زیادی دارند و باید به طور صحیح از آنها استفاده کنید.

Title Tag

یکی دیگر از متاتگ های سئو، تگ تایتل یا عنوان است. متنی که در این تگ نوشته شود، در صفحات جستجو به جای عنوان نمایش داده خواهد شد. یادتان باشد متن متا تایتل با متن H1 صفحه متفاوت است. البته سیستم مدیریت محتوای وردپرس هر دو آنها را به یک شکل تعیین می‌کند اما می‌توانید به کمک افزونه هایی مثل یوآست سئو، متن آنها را متفاوت از یکدیگر بنویسید.

Meta Description

این یک متاتگ سئو است. متا دسکریپشن تگی است که در آن توضیحات متای هر صفحه نوشته می‌شود. این توضیحات در صفحات serp، پایین نتیجه سایت شما نشان داده خواهند شد.

زبان برنامه نویسی BACK END

ظاهر هر وب سایتی که شما در وب مشاهده می‌کنید، با کمک زبان های HTML و CSS ساخته شده که به آنها زبان های FRONT END می‌گویند. در مقابل فعالیت هایی که در پشت صحنه سایت انجام می‌شود؛ مثلا دریافت نام و آدرس شما، ثبت نام، تغییر رمز و چندین فعالیت دیگر، به کمک یک زبان BACK END مثل PHP صورت می‌گیرد. یادگیری زبان های برنامه نویسی بک اند زمان و حوصله بیشتری نیاز دارد و یک سئوکار الزامی به یادگیری آنها ندارد.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

آشنایی با اصطلاحات رایج سئو

سیستم های مدیریت محتوا با کمک زبان های برنامه نویسی نوشته می‌شوند و به مخاطبان اجازه می‌دهند که با کمترین دانش تخصصی برنامه نویسی، وب سایت خودشان را راه اندازی کرده و آن را مدیریت کنند. در حال حاضر معروفترین CMS در دنیا، سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. با کمک یک سیستم مدیریت محتوا می‌توانید بدون نیاز به کدنویسی، صفحات سایت را ویرایش کنید، در آنها متن و محتوا قرار دهید و همه فعالیت های مورد نیاز را پیش ببرید.

SEO

کلمه سئو از واژه های انگلیسی SEARCH ENGINE OPTIMIZATION به معنای بهینه سازی برای موتور جستجو برداشت شده. در این فرآیند وبمستر یا سئوکار سعی می‌کند با پیاده سازی نکات سئو، سایت مورد نظر را روی کلماتی که از قبل تعیین کرده، در نتایج جستجو بهینه کرده و آنها را به صفحات اول بیاورد. دقت کنید که سئو سایت به حدود 200 فاکتور بستگی دارد.

On Page SEO (سئو داخلی)

تمامی فعالیت های سئو که مرتبط به فعالیت های داخل سایت است. در حدود 70 درصد از سئو سایت مربوط on page seo است. از مهم ترین فعالیت های مربوط به آن هم می‌توان به تولید محتوای سئو شده اشاره کرد.

Off Page SEO

سئو خارجی یا آف پیج سئو فعالیت هایی است که در بیرون از سایت برای سئو آن انجام می‌شود. به طور کلی 3 فاکتور در این بخش از سئو جای می‌گیرد که عبارتند از:

  • لینک سازی
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی (سوشیال سیگنال)
  • برندسازی

البته گول تعداد کم اینها را نخورید، هر کدام از آنها به شدت روی رتبه بندی سایت شما تاثرگذارند.

technical SEO (سئو تکنیکال)

و در نهایت فعالیت های تخصصی سئو سایت که نیاز به دانش فنی دارند، در بخش سئو تکنیکال دسته بندی می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به:

  • افزایش سرعت سایت
  • اسکیماگذاری
  • فعال سازی AMP
  • راه اندازی سایت مپ
  • و…

اشاره کرد.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید یا WHITE HAT SEO به معنی انجام تمامی روش ها و راهکارهای سئو طبق قوانینی است که موتورهای جستجویی مثل گوگل آنها را تعیین کرده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سئو کلاه سفید در مشهد سئو را مطالعه کنید.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یا BLACK HAT SEO دقیقا برعکس اصطلاح قبلی، به معنای انجام تکنیک های سئو برخلاف قوانین موتورهای جستجو است. با کمک این تکنیک ها وبمستران موتورهای جستجو را فریب داده و به صفحات اول می‌رسند.

الگوریتم های گوگل در سئو

سئو کلاه خاکستری

میان سئو کلاه سفید و سئو سیاه، سئو کلاه خاکستری یا GRAY HAT SEO قرار دارد. اغلب سئوکارها برای بهینه سازی وب سایت خود یا مشتریانشان از این روش استفاده می‌کنند. در آن، وبمستر سعی می‌کند علاوه بر تکنیک های قانونی، چند تکنیک غیرقانونی را هم به شکل امن و آهسته پیاده سازی کند تا با سرعت بیشتری به نتایج اول سطح وب برسد.

سرچ کنسول

سرچ کنسول یکی از ابزارهای رایگانی است که گوگل در اختیار وبمستران و صاحبان سایت ها قرار می‌دهد. بعد از فعالسازی این ابزار روی سایت، می‌توانید به اطلاعات مختلفی در مورد سایتتان از جمله تعداد ورودی، لینک های داخلی و خارجی، سرعت صفحات، اِرورها و… دسترسی پیدا کنید.

گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از ابزارهای نیمه رایگان گوگل که در اختیار وبمستران قرار گرفته، گوگل آنالیتیکس است. این ابزار به صورت تخصصی تر اطلاعاتی در مورد کاربران سایت به شما می‌دهد. به عنوان نمونه اطلاعاتی در مورد زمان ماندگاری کاربران در سایت، مرورگرهایی که آنها استفاده کرده اند، میانگین سنی، صفحات پربازدید سایت و…

تبلیغات گوگل یا گوگل ADS

در تبلیغات گوگل، وبمستر با هماهنگی گوگل، یک یا چند صفحه از سایت خودش را روی کلمه کلیدی مورد نظر به صفحه اول گوگل می‌برد. در ادامه بابت هر کلیکی که از طرف کاربر روی نتیجه سایتش شود، مبلغی را به گوگل پرداخت می‌کند. این مبلغ در کلمات کلیدی سخت می‌تواند چیزی بین 10 تا 40 هزار تومان و در کلمات آسان بین 1 (گاها کمتر) تا چند هزار تومان به ازای هر کلیک باشد.

پنالتی گوگل

پنالتی گوگل، مجازاتی است که این موتور جستجو برای وب سایت های خطاکار در نظر می‌گیرد. بعد از اینکه ربات ها و هوش مصنوعی گوگل متوجه شدند یک سایت در حال استفاده از روش های سئو کلاه سیاه است، آن را دچار پنالتی می‌کنند. در این حالت همه سایت، یک کلمه کلیدی یا یک صفحه از آن به طور کلی از نتایج جستجو حذف شده یا با کاهش رتبه شدید همراه می‌شود.

خارج کردن سایت از پنالتی گوگل یک فعالیت واقعا سخت و زمانبر است، بنابراین بهتر است قبل از اینکه نیاز به یادگیری آن داشته باشید، با روش ها و تکنیک های سئو آشنا شوید.

لینک

یکی از کلمات عمومی در سئو و دیجیتال مارکتینگ، واژه لینک است. لینک همان متن آبی رنگی است که با کلیک روی آن، به یک صفحه دیگر در سایت یا سایت های دیگر منتقل می‌شوید.

مثلا همان متنی که در گوگل روی آن کلیک کرده و وارد سایت ما می‌شوید، یک لینک است. هر لینک از یک تگ HTML ساخته شده که با حرف A نمایش داده می‌شود. در این تگ مقادیری مثل href وجود دارد که آدرس صفحه مقصدِ لینک درون آن قرار می‌گیرد.

بک لینک

بک لینک یک واژه تخصصی سئو است. اگر سایتی در سطح وب به سایت شما یا یکی از صفحات آن لینک بدهد، به آن لینک، بک لینک  یا لینک دریافتی میگوییم. ساخت بک لینک یا لینک سازی یکی از تکنیک های مهم سئو است و در رقابت های سخت، نقش خیلی مهمی در تعیین جایگاهتان دارد.

لینک خروجی

لینک خروجی یا outbound link لینکی است که شما از وب سایت خودتان به یک سایت دیگر در سطح وب می‌دهید. البته دادن لینک به خارج از سایت اصول خاص خودش را دارد و در صورت بی احتیاطی می‌تواند باعث جریمه سایت شما شود.

لینک فالو و نوفالو

گفتم که هر لینک از یک تگ html به اسم تگ a ساخته می‌شود. درون این تگ ها هم همیشه مقادیر مختلفی مثل href، title و… وجود دارد. یکی دیگر از این مقادیر، مقدار rel است که دو عبارت فالو یا نوفالو در آن قرار می‌گیرد.

اگر سایتی به شما لینک دهد و در بخش rel لینک خود از مقدار follow استفاده کند، این یعنی به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که این سایت از نظر من تایید شده و شما حق دنبال کردن آن را دارید. اما اگر مقدار داخل آن nofollow باشد به معنای این است که اعتباری از من به این سایت منتقل نکرده و آن را دنبال نکنید.

دقت کنید که وجود تعادل میان لینک های فالو و نوفالویی که به یک سایت داده می‌شود، از جمله نکات تاثیرگذار روی سئو آن است.

amp

این یک راهکار نسبتا جدید برای بهینه سازی بهتر سایت در نمایش موبایل است. شما می‌توانید با amp کردن وب سایت خودتان، صفحات سایت را برای نمایش بهتر در موبایل بهینه کنید.

هر صفحه از سایت شما که تبدیل به یک صفحه amp شود، در دیتابیس خود گوگل ذخیره می‌شود. به این ترتیب کاربران موبایلی با مشاهده و کلیک روی آن در نتایج، در کسری از ثانیه به آن وارد شده و محتوایش را مشاهده می‌کنند. amp کردن سایت در وردپرس به کمک افزونه ها انجام می‌شود. اگر احساس می‌کنید نیاز به توضیح بیشتری دارید، مطلب amp چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ را در مشهد سئو مطالعه کنید.

PBN

این یک روش کلاه سیاه لینک سازی به شدت خطرناک است که البته در صورت اجرای صحیح، بازخورد مناسبی هم دارد. در آن، یک مجموعه سایت، وبلاگ و… از طریق لینک سازی به هم متصل شده و در نهایت به سایت شما لینک می‌دهند. در مقاله سئو کلاه سیاه در مورد آن اطلاعات کامل تری ارائه شد.

متن جایگزین (ALT)

ALT TEXT متنی است که توسط نویسنده محتوا درون عکس قرار داده شده و در صورت عدم نمایش یک تصویر در سایت، به مخاطب نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، گوگل از این متن برای دسته بندی تصاویر در نتایج جستجو استفاده می‌کند. همه سیستم های مدیریت محتوا بخشی برای نوشتن متن جایگزین هر تصویر را دارند. دقت کنید که متن جایگزین یکی از نکات تاثیرگذار روی سئو محتوا است.

Branded Keyword

اگر یک کلمه کلیدی به صورت مستقیم یا ترکیبی، به نام برند وب سایت شما اشاره داشته باشد، به آن Branded Keyword می‌گوییم. به عنوان نمونه کلمه آموزش سئو یک کلمه کلیدی معمولی است اما اگر شما آن را به این صورت جستجو کنید “آموزش سئو مشهد سئو” این تبدیل به یک Branded Keyword شده. جستجو کلمه کلیدی شما به همراه نام برندتان توسط کاربر تاثیر مناسبی روی بهبود نتایج‌تان در گوگل خواهد داشت.

مزرعه محتوا

مزرعه محتوا به سایت هایی اشاره دارد که پر از محتواهای بی کیفیت، کوتاه، کپی شده و… هستند. در گذشته این یک تکنیک کلاه سیاه بود که با کمک کپی کردن محتوای دیگر سایت ها و انتشار آن در سایت خودتان، به صفحات اول برسید و به عنوان یک سایت معتبر دیده شوید. اما امروز گوگل به خوبی استفاده از این روش را تشخیص داده و شما را دچار جریمه می‌کند.

آشنایی با اصطلاحات رایج سئوآشنایی با اصطلاحات رایج سئو

مزرعه لینک

تا چند سال پیش سایت ها برای ساخت بک لینک و افزایش اعتبارشان نزد گوگل دست به هر کاری می‌زدند. یکی از اینها، استفاده از مزارع لینک بود. در این روش وبمستر لینک سایت خودش را در سایت هایی قرار می‌داد که چند صد لینک دیگر هم قبلا در آنها ثبت شده بود. (مزرعه لینک) حتی ممکن بود وبمستر اقدام به ساخت یک سایت صرفا برای ایجاد مزرعه لینک جهت دریافت اعتبار از آن برای سایت های دیگرش کند. امروز این تکنیک، یک روش کلاه سیاه سئو است. می توایند برای آشنایی بیشتر مقاله تاثیرات مخرب مزرعه لینک بر وب سایت را بخوانید.

وب دایرکتوری

وب دایرکتوری سایت هایی هستند که دیگر سایت ها را در زمینه های مختلف دسته بندی کرده و سپس به کاربران معرفی می‌کنند. در مقطعی سایت های دایرکتوری تبدیل به یک مکان مناسب برای ساخت بک لینک شده بودند اما گوگل با بروزرسانی الگوریتم های خودش، اعتبار لینک هایی که از این سایت ها دریافت می‌شود را کم کرد.

البته هستند هنوز هم دایرکتوری های معتبری که بتوانید لینک سایت خود را در آنها ثبت کرده و به کمکشان اعتبار سایتتان را افزایش دهید.

نرخ تبدیل (CONVERSION RATE)

نرخ تبدیل نه یک اصطلاح سئو، بلکه یک واژه مربوط به بازاریابی است. این مفهوم به افرادی اشاره دارد که بعد از بازدید از کسب و کار شما، تبدیل به هدف مورد نیازتان، مثلا خریدار محصول شده اند.

به عنوان مثال اگر سایت شما امروز 2 هزار بازدید داشته باشد و از آنها 20 نفر محصولتان را بخرند، نرخ تبدیل امروز سایت برابر با 1 درصد بوده است.

نرخ پرش (BOUNCE RATE)

نرخ پرش یک مفهوم تخصصی سئو سایت است که در مورد نحوه دقیق بررسی آن توسط گوگل، تفاوت نظرهای مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی آن تعداد از افرادی که بعد از مراجعه به سایت شما، بدون کلیک کردن روی یک صفحه جدید و بدون گذراندن زمان زیاد، از سایت خارج شوند، باعث ایجاد نرخ پرش یا بانس ریت در سایتتان خواهند شد.

این موضوع با توجه به آپدیت هایی الگوریتمی گوگل در چند سال گذشته به یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو تبدیل شده است.

IMPRESSION

ایمپرشن به معنای تعداد دفعاتی است که سایت شما در نتایج گوگل مشاهده می‌شود. به عنوان مثال زمانی که واژه آموزش افزایش سرعت سایت در گوگل جستجو شود و کاربر به صفحه اول ورود کند، یک ایمپرشن برای تمامی 10 سایتی که روی این کلمه در صفحه اول هستند، از جمله سایت ما، ثبت می‌شود.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یا CTR به نسبت به افرادی گفته میشود که در نتایج گوگل، روی سایت شما کلیک می‌کنند، در مقابل افرادی که صرفا آن را مشاهده کرده اند. (IMPRESSION) این یعنی اگر در ماه 100 بار کلمه “اسکیما چیست” جستجو شده و در صفحه اول 30 بار روی لینک وب سایت ما کلیک شود، نرخ کلیک ما برابر با 30 درصد است. نرخ کلیک و نرخ ایمپرشن از جمله مواردی هستند که در ابزار سرچ کنسول سایت نمایش داده می‌شوند.

زمان ماندگاری (TIME ON SITE)

یکی دیگر از نکات تاثیرگذار روی سئو سایت، زمان ماندگاری کاربر است. در این سنجه، گوگل زمان ورود تا خروج کاربر را بررسی می‌کند. در ادامه هر چه زمان ماندگاری میانگین کاربران سایت شما بیشتر باشد، رتبه های سایت هم افزایش پیدا می‌کنند. میانگین زمان ماندگاری کاربران در سایت، در ابزار گوگل آنالیتیکس نمایش داده می‌شود.

Dwell Time

این واژه اشاره به زمانی دارد که کاربر از نتایج جستجو وارد سایتتان شود تا زمانی که دوباره به نتایج جستجو برگردد. با توجه به اینکه بازگشت کاربر به صفحه نتایج گوگل اغلب به معنای نارضایتی از محتوای سایت شماست، بهتر است Dwell Time هر صفحه سایتتان مانند زمان ماندگاری، زیاد باشد.

ایندکس (INDEX)

اگر شما صفحه ای را در سایتتان منتشر کنید، تا وقتی که موتورهای جستجو برای بررسی آن به سایت سر نزنند، آن صفحه در نتایج جستجو قرار نمی‌گیرد. زمانی که صفحه شما توسط این موتورها بررسی شده و در نتایج قرار گرفت، اصطلاحا صفحه شما ایندکس شده. در اصل در این زمان صفحه و اطلاعات آن به نام شما در دیتابیس عظیم گوگل یا دیگر موتورهای جستجو قرار گرفته و فهرست بندی می‌شود.

NO-INDEX

زمانی که به کمک کدهای برنامه نویسی یا افزونه های وردپرسی مخصوص، صفحه ای از سایت خودتان را از دید ربات های موتور جستجو پنهان کنید تا ایندکس نشده و در نتایج قرار نگیرد، آن را نوایندکس کرده اید.

DE-INDEX

به معنای حذف کردن یک صفحه از سایت، از نتایج گوگل است. به عنوان نمونه اگر ما همین مقاله اصطلاحات سئو را پس از ایندکس شدن در گوگل، از نتایج حذف کنیم، در اصل آن را دی ایندکس کرده ایم.

Crawler

کراولر یا خزنده ها، ربات های موتور جستجو هستند که برای بررسی صفحات سایت به شما سر می‌زنند و در ادامه تغییرات جدید را به ایندکس گوگل اضافه می‌کنند. (صفحات جدید را ایندکس می‌کنند.)

Crawl Budget

بودجه خزش به معنی تعداد دفعاتی است که در یک بازه زمانی، مثلا یک ماه، ربات های خزنده به سایت شما سر زده و صفحاتتان را ایندکس میکنند.

ممکن است بودجه خزش یک سایت در ماه 10 بار باشد و یک سایت دیگر بیشتر از چند هزار بار! اینکه این ربات ها هر چند وقت یک بار به سایت شما سر زده و به طور کلی چند بار به شما مراجعه کنند، نسبت به کیفیت محتوا، تعداد محتوا، اعتبار و قدرتتان تعیین میشود. در مقاله افزایش سرعت ایندکس به نکاتی در مورد این موضوع اشاره شد.

Duplicate Content

Duplicate Content یکی دیگر از اصطلاحات سئو و به معنای محتوای تکراری است. اگر محتوایی که در صفحه محصول، مقاله و… سایت منتشر می‌کنید یک محتوای تکراری بوده و از سایت دیگری کپی شده باشد، گوگل آن را به عنوان Duplicate Content محسوب کرده و از اعتبار سایتتان کم می‌کند.

Feature Snippet

احتمالا بارها شده که بعد از جستجو یک کلمه در گوگل، در لینک اول به جای یک سایت، یک کادر مشاهده کرده و در آن یک سری اطلاعات جامع دریافت کنید. این همان Feature Snippet است. گوگل روی برخی کلمات به جای نمایش سایت ها، اطلاعاتی را نمایش میدهد که به طور خلاصه می‌توانند پاسخ جستجو کاربر را بدهند. منبع این اطلاعات هم سایت های صفحه اول هستند.

Google Bomb

گوگل بمب تکنیکی از تکنیک های کلاه سیاه سئو است که در گذشته کاربرد زیادی داشت. به کمک این تکنیک یک صفحه از سایت شما با دریافت لینک های خارجی روی کلمه ای که حتی هیچ ارتباطی با آن ندارد، به صفحات اول گوگل می‌رسید.

الگوریتم های گوگل در سئو

الگوریتم های گوگل (google Algorithms)

موتور جستجو گوگل از یک سری الگوریتم تشکیل شده. فعالیت اصلی گوگل به کمک الگوریتم هسته یا google core انجام می‌شود. اما در ادامه الگوریتم های دیگری هم مثل الگوریتم پاندا و… به این الگوریتم هسته اضافه شده اند تا در انجام فعالیت های دیگر عملکرد بهتری داشته باشد. مثلا الگوریتم پنگوئن برای مقابله با لینک سازی اسپم در سطح وب به الگوریتم هسته گوگل کمک می‌کند.

Google Core Updates

گوگل هر از گاهی برای اینکه بتواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد، الگوریتم های خودش را بروزرسانی می‌کند. این بروزرسانی ها می‌توانند مربوط به الگوریتم های بازو یا الگوریتم اصلی باشد. به بروزرسانی الگوریتم هسته گوگل، google core update می‌گویند که اغلب هم تغییرات زیادی در نتایج جستجو ایجاد می‌کند.

GOOGLE GUIDELINES

اگر قصد دارید به کلاه سفیدترین شکل ممکن سئو سایت خودتان را جلو برده و اصطلاحا یک “پسر خوب” باشید، می‌توانید از گوگل گایدلاینس یا راهنمایی هایی گوگل استفاده کنید. این موتور جستجو در صفحات مختلف مقاله ای خود راهنمایی هایی را برای وبمستران قرار داده تا بتوانند به کمک آنها، سایتشان را سئو کنند.

صفحه فرود (landing page)

در مورد صفحه فرود می‌توان تعریف های مختلفی ارائه کرد. یکی از تعاریف آن، اشاره به صفحاتی دارد که کاربر از طریق نتایج جستجو وارد آن می‌شود. یعنی صفحه ای مثل همین مقاله که در حال مطالعه آن هستید. اما به صورت اصولی صفحه فرود صفحه ای است که برای یک هدف خاص با جزییات متفاوت ساخته می‌شود.

مثلا صفحه فرود تخفیفات دیجی کالا، که هدف آن دریافت شماره تماس مخاطبان یا حتی فروش محصول است. این صفحات تفاوت هایی با یک صفحه معمولی دارند. اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد آن هستید، مقاله صفحه فرود یا لندینگ پیج در مشهد سئو را مطالعه کنید.

سئو محلی

سئو محلی نوعی از سئو سایت است که به کمک الگوریتم کبوتر گوگل انجام می‌شود. این همان موضوعی است که باعث می‌شود زمانی که شما در استان اصفهان عبارت طراحی سایت را جستجو می‌کنید، با سایت هایی در صفحه اول برخورد کنید که فقط در اصفهان فعالیت می‌کنند.

سئو کردن سایت طبق الگوریتم کبوتر نیاز به اجرای یک سری اصول خاص و متفاوت دارد که در مقاله الگوریتم کبوتر به آن اشاره کردم.

Long Tail keyword

کلمات کلیدی دم بلند! این ترجمه عبارت بالاست؛ اما در مورد مفهومش: به کلمات کلیدی چند عبارتی، کلمات کلیدی لانگ تیل یا بلند گفته می‌شود. به عنوان مثال کلمه آموزش سئو یک کلمه کلیدی معمولی است اما کلمه آموزش سئو برای مبتدیان یک کلمه کلیدی دم دراز محسوب می‌شود.

lsi keyword

LSI اشاره به کلماتی دارد که با کلمه کلیدی مورد نظر شما ارتباط معنایی دارند. به عنوان مثال کلمه افزایش سرعت سایت، دارای LSI هایی مثل افزایش سرعت سایت وردپرسی، افزایش PAGE SPEED، بهینه سازی سرعت سایت و… است.

به کار بردن این کلمات در نوشتن یک صفحه، از اصول مهم سئو محتواست.

سئو منفی

سئو منفی Negative SEO چیست؟

سئو منفی را شاید بتوان به عنوان یک زیر مجموعه از سئو کلاه سیاه دانست. در سئو منفی وبمستران و سئوکارها سعی میکنند به جای تلاش برای بهینه سازی سایت خودشان و جلو زدن از رقبا، با روش های ناجوانمردانه سایت آنها را به عنوان یک سایت متقلب به گوگل و بقیه موتورهای جستجو معرفی کنند تا رتبه هایشان از دست برود.

البته روش های دیگر هم در سئو منفی وجود دارد که به صورت مستقیم به وبسایت مورد نظر ضربه وارد می‌کند. در مقاله سئو منفی به آنها اشاره کردم و پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از شروع فرآیند سئو، به خوبی این موارد را یاد بگیرید تا در آینده واکنش مناسبی در مقابلشان داشته باشید.

serp

سرپ مخفف این عبارت است: search engine result page که معنای آن صفحات نتایج جستجو است. این مفهوم اشاره به همان صفحاتی دارد که شما بعد از جستجو یک کلمه در گوگل مشاهده می‌کنید. به طور اصولی هر صفحه serp دارای 10 نتیجه از سایت ها است. اما گاها به دلیل اضافه شدن تبلیغات گوگل، تعداد آنها کمی بیشتر می‌شود.

ریدایرکت

ریدایرکت یک راهکار برای انتقال کاربر و ربات های موتور جستجو از یک صفحه وب به صفحه ای دیگر است. شما به کمک ریدایرکت می‌توانید تعیین کنید که کاربر بعد از وارد شدن به صفحه a1 سریعا و در کسری از ثانیه به صورت خودکار به صفحه a2 منتقل شود. ریدایرکت ها انواع مختلفی دارند.

header

هر صفحه وب سایت شما، دارای چند بخش است که در ادامه همه آنها را توضیح می‌دهم. اولین بخش که همان قسمت بالایی صفحه است با اسم header مشخص می‌شود. در اغلب سایت ها منو، لوگو، آیکون سبد خرید و… در هدر سایت قرار می‌گیرند.

footer

فوتر پایینی ترین بخش وب سایت است. در این بخش اغلب چند لینک به صفحات مختلف سایت داده شده، تصویر نمادهای اعتماد قرار می‌گیرد، توضیح کوتاهی از صفحه درباره ما نوشته می‌شود و علاوه بر اینها؛ آیکون های شبکه اجتماعی و… هم قرار داده می‌شوند.

sidebar

و در نهایت سایدبار یا همان بخش کناری سایت. این قسمت در همه سایت ها مشاهده نمی‌شود و برخی از قالب ها آن را درون صفحات حذف کرده اند. از جمله جزئیاتی که در سایدبار قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • لینک های صفحات،
  • مقالات مرتبط،
  • محصولات مرتبط،
  • و…

لینک سایت واید چیست؟ 3 بخش گفته در بالا، در همه صفحات سایت شما به صورت یکسان تکرار می‌شوند. اگر دقت کنید سایدبار، فوتر و هدر این مقاله با بقیه مقالات سایت مشهد سئو هم یکسان است. با توجه به همین موضوع اگر لینکی درون این 3 بخش قرار دهید، آن لینک در همه صفحات سایت تکرار می‌شود و قدرت زیادی می‌گیرد.

به لینک های این‌چنینی، لینک های sitewide می‌گویند. البته باید حواستان باشد که قرار دادن هر لینکی از سایت در این بخش، کار صحیحی نیست.

Breadcrumb

بردکرامب یا نان ریزه، همان لینک هایی هستند که اغلب در بخش بالایی صفحه، مکان کنونی شما در سایت را نمایش می‌دهند. وجود این لینک ها در صفحات سایت باعث بهبود تجربه کاربری شده و می‌تواند سئو سایت را بهبود دهد.

صفحه 404

صفحات 404 صفحاتی هستند که در سایت وجود ندارند!! اگر امروز من مقاله آشنایی با اصطلاحات رایج سئو در سایت مشهد سئو را حذف کنم، لینک آن تبدیل به یک صفحه 404 خواهد شد. یعنی کاربر بعد از ورود به آن، با یک صفحه خالی و ارور 404 در آن روبرو می‌شود.

این موضوع به شدت برای سئو سایت شما ضرر دارد.

Broken Link

یک اصطلاح تخصص سئو دیگر! بروکن لینک یا لینک های شکسته، لینک هایی از سایت شما هستند که به صفحات 404 سایت خودتان یا صفحات 404 سایت دیگران داده می‌شود. وجود این لینک ها در سایت شما باعث کاهش سئو می‌شود. در مقاله صفحه 404 به این لینک ها و نحوه پیدا کردنشان هم اشاره شد.

Cache سایت

کش سایت یا کش کردن چیست؟ سرعت سایت یکی از نکات مهم در سئو است و کش یکی از تکنیک های افزایش سرعت سایت محسوب می‌شود. به این ترتیب به کمک قابلیت کش، بخش های ثابتی از سایت شما مثل تصاویر، محتوای سایدبار و… در دیدار اولی که کاربر به سایت مراجعه می‌کند، روی مرورگر آن ذخیره می‌شوند.

سپس دفعه بعدی که کاربر به سایت وارد شود، بدون نیاز به دانلود دوباره بخش زیادی از سایت روی مرورگر، سریعا محتوای آن را مشاهده می‌کند. فعال کردن کش در سایت توسط مدیر و با کمک افزونه قابل انجام است.

Anchor Text

انکرتکست، متنی است که شما به کمک آن به یک صفحه از وب لینک می‌دهید. به عنوان مثال متن پایین یک انکرتکست است:

این متن می‌تواند به جای یک عبارت، آدرس سایت، یک شکلک، متن نامربوط و… باشد. یادتان باشد انکرتکست ها یک موضوع مهم در لینک بیلدینگ سایت هستند و گوگل روی آنها تمرکز زیادی دارد.

تگ کنونیکال

یکی دیگر از اصطلاحات سئو، تگ کنونیکال است. این یک تگ html است و نکاتی را در مورد صفحات سایت شما به موتورهای جستجو می‌گوید. شما با استفاده از این تگ در صفحات مشابه سایت خودتان می‌توانید به گوگل نشان دهید که محتوای این صفحات نسبت به هم تکراری نیستند و در اصل باید یکی از آنها را به عنوان صفحه اصلی ایندکس کند.

Call To Action

کال تو اکشن یا اقدام به عمل (CTA) یک مفهوم بازاریابی است. در این مقاله بارها مشاهده کردید که من به صورت مستقیم از شما برای انجام یک عمل درخواست کردم. مثلا گفتم:((اگر به مطالعه بیشتر در مورد فلان موضوع علاقه دارید، به مقاله آن مراجعه کنید)) این درخواست مستقیم من از شما یک CTA یا اقدام به عمل است.

CTA ها به شکل های مختلفی وجود دارند. از متن گرفته تا دکمه و… وجود این مفهوم مخصوصا در صفحات لندینگ پیج الزامی است.

Co-Citation

Co-Citation قابلیت درک محتوای اطراف لینک توسط گوگل است. در گذشته سئوکارها برای اینکه به وب سایت خودشان لینک بدهند، از انکرتکست های مستقیم استفاده می‌کردند. مثلا اگر قرار بود برای صفحه آموزش سئو لینک سازی خارجی کنند، به صورت مستقیم و با همین انکرتکست به آن لینک می‌دادند.

اما چند سالی است که گوگل به این موضوع حساس شده و افزایش انکرتکست های مستقیم را نشانه اسپم بودن لینک ها می‌داند. در این حالت راهکار دیگری به وجود آمد که به کمک آن بتوانند از انکرتکست های مستقیم کمتری استفاده کنند.

در تکنیک کوسایتیشن، سئوکار لینک مورد نظر را با یک انکرتکست نامربوط مثل “لطفا کلیک کنید” یا “منبع” و… ایجاد می‌کند. در ادامه در کنار این لینک، کلمات کلیدی مرتبط را به به صورت متن عادی به کار می‌برد. به این صورت موتور جستجو به صورت خودکار متوجه ارتباط این لینک و کلمات شده و قدرت آنها را به صفحه مقصد منتقل می‌کند.

Domain Authority و page Authority

اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی امتیازی است که گوگل برای رتبه دادن به کل وب سایت شما در نظر می‌گیرد. این امتیاز نسبت به سابقه فعالیت تان، کیفیت محتوا و دیگر نکات تاثیرگذار در سئو تعیین می‌شود.

در ادامه اعتبار پیج یا page authority هم امتیازی است که این موتور جستجو برای هر صفحه از سایت شما در نظر خواهد گرفت. دقت کنید که هیچ ابزاری به صورت دقیق نمی‌تواند به شما نمایش دهد که اعتبار صفحات یا کل دامنه سایت شما نزد گوگل چقدر است. اما وب سایت moz به کمک ابزارش، به صورت نسبی اعتبارتان نزد گوگل را اندازه گیری کرده و به شما اطلاع می‌دهد.

Spam Score

یکی دیگر از امتیازهایی که گوگل برای هر سایت در نظر می‌گیرد، نرخ اسپم آن است. این امتیاز به میزان فعالیت های نامناسب و مشکوک سایت در سئو اشاره دارد. یعنی هر چه امتیاز اسپم اسکور دامنه شما بالاتر باشد، اعتبارتان نزد گوگل کمتر است. برای محاسبه این امتیاز هم ابزار دقیقی در اختیار وبمستران وجود ندارد اما وب سایت moz به صورت نسبی آن را برای شما اندازه گیری می‌کند.

گوگل دنس

این اسم یکی از الگوریتم های گوگل است. الگوریتم گوگل دنس چند سال پیش معرفی شد و کاربرد آن، تغییرات مقطعی رتبه سایت هاست. توسط این الگوریتم که ممکن است رتبه سایت شما از صفحه 5 گوگل برای چند روز به صفحه 2 یا 1 برسد. دلیل انجام این کار، این است که گوگل می‌خواهد بازخورد کاربران نسبت به وب سایت های مختلف را مشاهده کند. در صورتی که بازخورد کاربران مثبت باشد، (نرخ پرش، کلیک و ماندگاری) ممکن است رتبه شما در صفحات اول تثبیت شود.

Google Sandbox

الگوریتم سندباکس گوگل Google SandBox چیست؟

یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی سئو، گوگل سندباکس است. وبمستران می‌گویند اگر وب سایتی را راه اندازی کنید، گوگل در ابتدا آن را به داخل سندباکس یا جعبه شنی می‌برد. به این صورت یک تا چند ماه بدون اینکه رتبه خاصی به شما بدهد، صرفا رفتارتان را آنالیز می‌کند تا مطمئن شود که یک سایت مفید و با کیفیت هستید و قرار است کاربران از مشاهده شما لذت ببرند. بعد از آن به مرور شما را از این حالت خارج کرده و نسبت به قدرتی که در سئو دارید، صفحات سایتتان را رتبه دهی می‌کند.

ماه عسل گوگل

هنوز به درستی اطلاعات کافی در مورد ماه عسل گوگل و سندباکس آن در دست نیست. اما طبق تحقیقات، هر صفحه از وب سایت شما بعد از انتشار ممکن است برای مقطع کوتاهی به صفحات اول گوگل برود. این عمل برای بررسی رفتار کاربر نسبت به صفحه شما انجام می‌شود. در صورتی که رفتار و بازخوردها مثبت باشد، احتمال باقی ماندن صفحه در نتیجه اول افزایش پیدا می‌کند.

طبق گفته وبمستران، ماه عسل گوگل گاها برای سایت های تازه کار هم اجرا می‌شود؛ اما با توجه به وجود سندباکس، الگوریتم گوگل دنس و… به خوبی نمی‌توان تفاوت فعالیت های گوگل در مقابل صفحات وب سایت را تشخیص داد.

Keyword Density

چگالی کلمه کلیدی یکی از نکات تاثیرگزار روی سئو محتوای سایت است. در گذشته گوگل برای اینکه مطمئن شود محتوای شما یک متن سئو شده و با کیفیت است، درصد مشخصی از چگالی کلمه کلیدی را برای آن تعیین می‌کرد. (بین 1 تا 5 درصد)

مثلا شما باید برای نوشتن مقاله اصطلاحات سئو، در 5 هزار کلمه حداقل 10 تا 20 بار این کلمه را تکرار می‌کردید. اما امروز و با توجه به اهمیت رفتار کاربر، کلمات lsi و… نمی‌توان دیگر چگالی کلمه کلیدی دقیقی برای یک متن در نظر گرفت و بهتر است به آن حساسیت خاصی هم نشان ندهید.

Keyword Stuffing

این یک تکنیک سئو کلاه سیاه منقضی شده است. در آن کاربران برای اینکه موتور جستجو را فریب داده و به او بگویند که محتوایشان به شدت سئو شده است، کلمه کلیدی را چندین بار و بیش از حد تکرار می‌کردند. برای درک بهتر خودتان یک مقاله هزار کلمه ای با 100 بار تکرار کلمه کلیدی را تصور کنید! امروزه استفاده از این روش صرفا باعث کاهش جایگاه صفحه می‌شود.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *